Vargjakt 2012
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Biologisk mångfald (sett ur ett brett perspektiv) minskar för övrigt risken för infektionssjukdomar hos växter och djur inklusive människan.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag säger inte att frågan om sjukdomsalstrares vara eller inte vara inte är intressant filosofisk utan det är utgångspunkten som är ett felslut. Man kan inte säga att det är hyckleri att vilja bevara vargar utan att vilja förbjuda vaccin. Alla ställningstaganden leder till hyckleri i sådana fall. Man ska vara snäll mot djuren -> man ska inte äta djur för att det är inte snällt att döda -> man ska ta livet av sig för att djur dör pga. av att vi lever. Enda sättet att undvika inkonsekvenser pga. ställningstaganden är att inte ta ställning alls. Och tar man inte ställning alls kan man nog anses ha gett upp att vara männsika och är definitivt ett djur bland alla andra.
Det jag vänder mig mot är alltså inte att frågan är intressant filosofiskt utan mot att kallas hycklare för att jag tar ställning och därmed är en människa.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jaktlagen får väl tillämpa "kalmarmetoden", då får man upp åldern på älgstammen..Kommentar
-
Det är en ganska kontroversiell uppfattning - konstigt nog kan man tycka - men en sak de inte tar upp är att naturen i alla värlsdelar liknar varandra mer och mer vilket ju inte är mångfald. Helt klart har de en poäng i att för mycket resurser läggs på hopplösa utrotningsprojekt.
När en art har funnits ett tag så påverkar den inte miljön negativt längre, men helt klart har kräftpest, mink, jätteostron mm. en negativ inverkan på naturen. Andra som mördarsniglar orsakar problem.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
För att inte tala om vargar..... Men vad jag försöker pika lite är hyckleriet att
tala om bilogiskt mångfald när det i själva verket är ett känslomässigt tyckande att vi ska ha vargar men inte smittkoppor. För en renskötare som fått 100 renar dödade en natt är nog varg och smittkoppor ungefär på samma nivå.Kommentar
-
Kommentar
-
Om man tillför en djurart i en biotop som gör att fyra djurarter försvinner, då är det inte mångfald...
Och kom inte och säg att vargen etablerade sig i landet utan hjälp, jag känner folk som sett motsatsen..Kommentar
-
Hehe du känner folk som sett motsatsen! den va bra den!CAKommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Om du inte visste det, så har varg planterats ut mellan mitten på 70-talet och fram tills mitten på 90-talet. Tro inte på allt media och regering skriver och hävdar.Kommentar
-
Om det har planterats in varg sedan mitten av 70-talet låter jag vara osagt, men vad föreslår du att man ska göra när vargen blir dödad så fort den passerar gränsen mellan Finland och Sverige? De har ju ingen chans att etablera sig naturligt.Kommentar
-
Konspirationsteorier som går ut på att myndigheter begår grova brott (förstöra glesbygdens sätt att leva? i syfte att stjäla mark/ gynna skogsbruk??? - vad skulle orsaken vara?) går inte att ta på något allvar alls och inte den som återger dem som sanning på ett Ciklidforum!
Gå till Flashback istället.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Nej, det är bättre att tro på media och rovdjurscentra etc.etc. Ögonvittne är visst irrelevant och folk som har levt i vargområden i 30 år.
Det är konstigt att man blir hänvisad till ett annat forum för att man tycker olika, det är som när de hade kampanjen "vi gillar olika" men du SKA tycka som oss!!
Förresten var det ju inte jag som drog igång vargdebatten 2010, det var stadsborna som grät över den stora "slakten" på varg.
Till och med i "Mitt i naturen" ljög dom folk rakt i ansiktet, att värmland skulle haft röstning vid val av landskapsdjur, det var nog ett slutet sällskap....Kommentar
Kommentar