Vargjakt 2012

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    • June 2008
    • 1875

Vargen - Jägaren 10-0
    //Kaj

Kommentar

• HåkanM
      NCS Medlem

• November 2005
      • 1296

Ursprungligen postat av Kajjjan
      Vargen - Jägaren 10-0
      //Kaj
      Ja på detta forum men varken vargar eller jägare läser nog här så.....

Kommentar

• Kajjjan
        • June 2008
        • 1875

Ursprungligen postat av HåkanM
        Ja på detta forum men varken vargar eller jägare läser nog här så.....
        Nej, jag avsåg enbart diskussionen i denna tråd. Argumenten från jägarsidan har hittills varit av George W Bush-klass. "Weapons of Mass Destruction", typ. Jo, vi vet ju alla hur jävla sant det var. I efterhand visste alla det, men då var det försent.
        //Kaj
        Senast redigerad av Kajjjan; 02 September 2011, 15:28.

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9104

Hum, Hur är konventionen skriven ?. Vi utrotar ju gladeligen om vi kan pest,kolera,digerdödenbakterien,spanska sjukan, mul ock klövsjuka men inte vargar ?. Kan någon förklara vari skillnaden ligger...............
          Förmodar att du utan betänkligheter slår ihjäl mygg, flugor och getingar som är mindre farliga än pest,kolera,digerdödenbakterien,spanska sjukan, mul ock klövsjuka
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Förmodar att du utan betänkligheter slår ihjäl mygg, flugor och getingar som är mindre farliga än pest,kolera,digerdödenbakterien,spanska sjukan, mul ock klövsjuka
            Men det är en rätt stor skillnad på att att slå ihjäl och slå ihjäl den sista. Det fanns en diskussion om man skulle förstöra det sista smittkoppsviruset eller inte.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
              NCS Medlem

• November 2005
              • 1296

Ursprungligen postat av Wilhelm
              För att inte tala om vargar..... Men vad jag försöker pika lite är hyckleriet att
              tala om bilogiskt mångfald när det i själva verket är ett känslomässigt tyckande att vi ska ha vargar men inte smittkoppor. För en renskötare som fått 100 renar dödade en natt är nog varg och smittkoppor ungefär på samma nivå.

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2748

För att inte tala om vargar..... Men vad jag försöker pika lite är hyckleriet att
                tala om bilogiskt mångfald när det i själva verket är ett känslomässigt tyckande att vi ska ha vargar men inte smittkoppor. För en renskötare som fått 100 renar dödade en natt är nog varg och smittkoppor ungefär på samma nivå.
                Eller såsom att mårdhunden ska utrotas inom landets gränser för den hör inte till den historiska faunan.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• pontus
                  Användare
                  • October 2003
                  • 514

låter ju lite rasistiskt att utrota det som inte hör till den historiska faunan ;D
                  Passenger on Planet Earth:
                  Pet.macro nsumbu
                  Pet.moshi ikola
                  Pet.Trewavasae
                  Pet.Bulu-Point "Red"
                  Pet.orthognathus tricolor mvuna
                  Pet.Longola
                  Tr.Ilangi
                  Tr.Muzi
                  Tr.Katonga
                  Neo.Leleupi

Kommentar

• daniel_i_malmö
                    • April 2002
                    • 1338

tala om bilogiskt mångfald när det i själva verket är ett känslomässigt tyckande att vi ska ha vargar men inte smittkoppor.
                    Samma känslomässiga tyckande som får de flesta att anse att ett människoliv är mer värt än, säg en gris liv. Men du håller kanske inte med om det?

För en renskötare som fått 100 renar dödade en natt är nog varg och smittkoppor ungefär på samma nivå.
                    Javisst, ända till hans familj drabbas av smittkoppor.
                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem

• September 2009
                      • 22826

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Men det är en rätt stor skillnad på att att slå ihjäl och slå ihjäl den sista. Det fanns en diskussion om man skulle förstöra det sista smittkoppsviruset eller inte.
                      Fast det var inte av skäl att man inte ville utrota det utan ifall det inte var utrotat så man kunde skapa vaccin.

HåkanM har en poäng på det filosofiska planet...
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• cichlids4fun
                        • April 2002
                        • 3109

vem var först renskötaren eller vargen?
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Ravenskog
                          Användare
                          • March 2007
                          • 311

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Folk? Du får det att låta som att var eller varannan människa är grovt kriminell. Det är faktiskt bara en försvinnande liten andel av befolkningen som mördar och misshandlar.
                          Undrar varför våra fängelser är så fulla... och sen skrev jag olika kriminella handlingar, det gäller väl egentligen allt som inte följer lagen

Kommentar

• Ravenskog
                            Användare
                            • March 2007
                            • 311

Ursprungligen postat av pontus
                            Jag har bitit mig i tungan flera gånger att inte gå in i dom här trådarna,men jag kan väl bidra med lite agg. varg jakt i sverige är ju ett skämt, ända anledningen att decimera den svenska/norska/finska varg stammen är om den är så inavlad att den fysiska defekter. men då ska det ny introduseras gener från andra stammar, jag vet inte om alla som håller i en bössa fattar att hela poängen med vår "skyddsjakt" är att gallra ur i en genetisk svag stam och göra plats åt nya friska individer. Sen är det beklagligt att folk som skjuter älg inte fattar att vargen tillför älgenstammen mer en den förstör, och många älg jägare ser skogen och jakten som ett sätt att fylla frysen med gratis mat ,vilka jävla dårar ursäkta spåket, och om man kommer dragandes med saker som att vargen tar hundar etc, är man så jävla korkad ska man fan inte ha något vapen över huvudet taget, jägare skjuter fler av sina egna hundar än vargen tar, bilar kör på 100 gånger fler hundar en vad vargen tar, får jag höra om någon som illegalt skjuter en varg i mitt när område så kunde det lika gärna vara en pedofil i mina ögon och den personen kommer att få en oelastisk stöt mot ansiktet....
                            Exakt vad tillför vargen som gynnar älgstammen???
                            För dem som jagar älg, och försöker ha en stabil älgstam är vargen ett problem. De som har haft en hållbar jakt har nu älgtomt på markerna..

ÄR du så dum att du tror att det är gratis att jaga?? Det är fan så mycket billigare att köpa viltkött än att skjuta det själv.
                            Så du menar att den som jagat med löshund innan vargen kom, är en idiot om hunden blir tagen av en varg som nyetablerat sig på hans jaktmark?

Du kan väl för h.....e inte jämföra en som förgriper sig på småbarn med en som skjuter en varg, och hota med våld???

Kommentar

• Mikael W
                              NCS Medlem

• August 2002
                              • 8623

Hej

Finns det ännu mycket ny information och/eller konstruktiv debatt att tillföra i den här tråden?

Försöker gissa mig till varför den startades (genom att läsa inlägg 1) och antar att det var för att uttrycka missnöje med lagstiftning som är i kraft i Sverige (och i EU).

Har fått motta förfrågningar om varför NCS som förening tillåter den här tråden. Mitt svar är att jag i princip och i grunden är emot förbud och censur.

Samtidigt vill jag nu föra fram att NCS som förening helt klart är för miljövård och emot att mänskan utrotar arter (såsom t.ex. vargen).

Och för det tredje vill jag påminna om att även när folk är av olika åsikter i sak för vi diskussionen i en trevlig och respektfull anda här. Avsikten med att vi har ett Forum är att öka intresset för ciklider, ingalunda att stöta bort nya intresserade. Våra moderatorer övervakar (i mån av möjlighet, eftersom det sker på fritiden) inläggen och vi kommer fortsättningsvis att moderera eller ta bort inlägg som bryter mot våra forumregler.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2748

Ursprungligen postat av snarten
                                Exakt vad tillför vargen som gynnar älgstammen???
                                Den håller stammen på en lagom nivå och äter upp alla svaga individer i älgstammen, sånt som vi jägare säger oss göra då vi i själva verket skjuter på första bästa älg som visar sig.
                                Med det kommer vi att i framtiden få se riktigt stora tjurar igen.
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

Arbetssätt...