Hur stimulerar man Ancistrus att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    Hur stimulerar man Ancistrus att leka?

    Hej.

    Jag har köpt en ancistrus-hona till min ensamme hane, och de går nu tillsammans i ett sydamerika-kar på 90 liter.

    Jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur man kan göra för att stimulera dem att leka. Om någon har lite tips på detta och vissa speciella vattenvärden osv som gynnar dem skulle det vara perfekt!

    Mvh Jonas
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
  • JohanW
    Användare
    • February 2003
    • 127

    #2
    Läs detta......



    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar
    11 Pigeon blood
    9 VF nhamunda blue
    Ett gäng L-malar

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 647

      #3
      Oj, stimulera dom till lek??

      Min ena ancistrus-hane gick ensam i några veckor, och honorna oxå. Efter jag släppt i en hona till hannen lekte han av henne på ungefär 2 timmar.

      Det enda jag gör är att se till att han har en grotta eller dylikt (upp å ner vänd blomkruka med ingång), gjärna kanske ett par stycken så han hittar "sin"...

      /Torsten
      Medl. 109

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #4
        ok, tack för tipsen, men denna hanen har precis flyttat från ett malawi-kar till det neutrala-sura sydamerikakaret, och de släpptes ner i karet samma dag. Det kan kanske ha med det att göra. Hannen och jhonan är ca 7cm långa(kanske mer, man uppskattar ju bara längden, men någonting däromkring). Jag får se vad som händer i veckan. Hannen har iaf hottat sin "grotta" (en kruka), så det kanske händer någonting i veckan.

        Hoppas!

        Mvh Jonas
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Frode
          Användare
          • April 2002
          • 24

          #5
          Dersom du vil trigge ancistrusene dine til lek kan jeg foreslå følgende fremgangsmåte. Du bør fore dem godt, rekemiks eller annet for egnet til ancistruser, i ca. to uker. Deretter foretar du et stort vannskift hvor du fyller på med vann som en noen grader kaldere enn det du bruker å ha i akvariet. Det bruker å trigge lek i løpet av et par dager.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            citat: Det enda jag gör är att se till att han har en grotta eller dylikt (upp å ner vänd blomkruka med ingång), gjärna kanske ett par stycken så han hittar "sin"...
            Jag hade ett par i åratal utan att de lekte. När de fick en kruka med förstorat hål så lekte de inom en timma. Sedan inredde jag ett akvarium utan kruka. Ingen lek på två år. I med krukan, lek efter tio minuter! Min erfarenhet är alltså densamma: de leker om det finns en lekplats, annars leker de inte.

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #7
              ok, då kanske man skall prova att "såga upp" ingången lite mer till mina krukor. Skall man kanske flytta över dem till ett nytt akvarium, jag har ett 40.liters som bara står där. Klarar ynglena sig i så fall utan värmare, då kommer temperaturen ligga runt22-24 grader??

              Jag tror att jag skall prova att ta ut krukan ur karet några dagar och sen lägga i den igen.....

              om jag nu lyckas att få yngel, är det något speciellt man behöver mata med eller klarar de sig på räkmix eller alg-tabletter??

              Mvh Jonas

              förresten, fiskarna är på ca 7cm....honan lite större
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Mina var betydligt större. Du ska ställa krukan med den stora öppningen mot botten så att det förstorade hålet är enda ingången. Min kruka är runt en decimeter i diameter.

                Mvh.

                Ola
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Anette
                  Användare
                  • April 2002
                  • 178

                  #9
                  Hej Jonas!

                  Vi matar våra ancistrusyngel med huvudsakligen skalade gröna ärtor samt lite räkmix. Ibland ger vi algtabletter. Zucchini tar vi ibland. Dela den på längden i en centimeterbred skiva och kläm fast under en sten eller något. Ta upp mot kvällen.
                  Broccoli säger många fungerar bra men det har vi aldrig använt.

                  Lägg ner maten på morgonen och sug upp resterna på kvällen i samband med det dagliga vattenbytet (som behövs!!!)

                  Lycka till
                  Anette

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

                    #10
                    ok, en liten fråga till. Ancistrusarna är väl könsmogna när det har kommit mycket borst på hvudet. Min hanne har långa krokiga spröt och mganska många på nosen/huvudet. rätta mig om jag har fel. Min hona har ingen som helst borst, så det är säkerligen en hona (det sade de i affären, och det trodde jag också eftersom att min hanne redan hade rejält med borst och var mindre än honan), så jag tror knappast att det är två hannar som jag har i mitt akvarium.

                    men om jag flyttar över ancistrusarna till mitt 40-liters akvarium, klarar de och ynglen( om det blir några ) sig utan värmare , eller skall jag låta dem gå kvar med mina scalarer och fjärilsciklider?

                    tack för alla bra svar, hoppas på fler!

                    Mvh Jonas
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Anette
                      Användare
                      • April 2002
                      • 178

                      #11
                      Mina scalarer och flaggciklider äter med lätthet upp en kull ancistrusyngel...
                      Du kan ha ynglena ensamma utan vaktande föräldrar (och andra fiskar) i ett annat akvarium. 40 liter låter lite i minsta laget dock, växande ancistrusyngel behöver plats och smutsar ner väldigt mycket. Har du möjlighet tycker jag att du ska försöka med ett större akvarium än 40 liter.

                      Lycka till
                      Anette

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #12
                        tack för svaren.- Jag har lagt det lite på is och låter mina ancistrusar växa ill sig, de är runt 7-8cm...tänkte vänta tills de är runt 10cm....

                        en annan sak, min ancistrushona är mycket mörkare i färgerna, samt att den har vita "fenspetsar" på rygg och stjärtfenan. Min hanne är mörk-ljusbrun och har inga vita "fenspetsar", kan det kanske vara två olika ancistrusarter eller olika lokala varianter?

                        tackar för svaren!

                        Mvh Jonas
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • matte
                          Användare
                          • May 2002
                          • 26

                          #13
                          Hej ola alltså menar du att du förstorade det lilla hålet som från början är botten eller????

                          Kommentar

                          Arbetssätt...