Äkta bild eller montage?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av tege
    Hur är det med din egen heder egentligen? Lätt att smutskasta folk till höger o vänster när dom inte ens är med här på forumet.
    Och du menar att Terje är här på forumet

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det skrev jag tidigare i tråden
      Ändå hänvisar du till "artikeln"? Den artikel jag såg rörande "fusket" så ser jag inget som kan se ut som tappad heder..men som sagt..jag har väl missat något..någonstans.

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2748

Och du menar att Terje är här på forumet
        Nej de tror jag inte, det var ju Gunnar du smutskastade.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Norrland
          Användare
          • December 2009
          • 557

"Sitter ute i skogen, vet inte vart jag ska ta vägen." Om förra årets naturfotograf hadde kunnat ta en bild på detta i smyg...
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Det är ju helt otroligt egentligen. Flera av hans foton är gjorda på samma sätt. Han har gått ut i skogen och tagit foton på naturen, tänkt ut vilka vyer som borde passa, sedan har han suttit vid datorn och laddat ner andras fina djurfoton, spegelvänt dem och klippt in i sina foton. Till sist har han publicerat dem och pratat om dem som om de vore äkta och hyllats och fått utmärkelser.

Jag förstår inte hur man kan göra något sånt, speciellt om det är som ni säger att han hyllades redan långt innan internet och photoshop fanns.
            Senast redigerad av FI; 04 September 2011, 08:15.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Han har också fått Jönköping att tro de har mård samt en skapligt stor stam lodjur (6 vuxna och 2 små).

Såg även att hans fru har foton som hon tagit där det fuskats likadant. Man ser tydligt på ett foto att en gren som kommer från träd i förgrund, går bakom örat på ett lodjur. Tydligen har Terje suttit och redigerat hennes foton och sedan fått henne att tro hon fått med ett lodjur på hennes slumptagna foto.

Flera röster höjs nu att även hon varit medveten om fusket och att de nu försöker skydda en av dem genom att Terje ska ta hela skulden.

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ursprungligen postat av StefanL
                Han har också fått Jönköping att tro de har mård samt en skapligt stor stam lodjur (6 vuxna och 2 små).

Såg även att hans fru har foton som hon tagit där det fuskats likadant. Man ser tydligt på ett foto att en gren som kommer från träd i förgrund, går bakom örat på ett lodjur. Tydligen har Terje suttit och redigerat hennes foton och sedan fått henne att tro hon fått med ett lodjur på hennes slumptagna foto.

Flera röster höjs nu att även hon varit medveten om fusket och att de nu försöker skydda en av dem genom att Terje ska ta hela skulden.
                Antar att du menar denna bild och blogginlägg.

Jag ser grenen du pratar om, kan inte se om den är i förgunden dock. Men att bilden nu har plockats ned från hennes blogg och endast går att hitta via googlehistoriken gör en givetvis misstänksam. Men usch och fy va jobbigt om den inte är äkta! Han har i så fall suttit och pysslat med hennes originalfoton, klippt in ett lodjur utan hennes vetskap, förmodligen bara för att göra henne glad "Titta! Du råkade fota ett lodjur!", sedan publicerar hon bilden och får skit. Varför varför varför???
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Nej det är denna:

Omn du bortser från blinkningen och tittar på lodjurets vänstra öra så ser du att gren ligger bakom örat trots att trädet står i förgrund. Fotot på lodjuret är alltså inmonterat.

Länk: http://idiotenstankar.se/2011/09/har...elleso-fuskat/

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Nej det är denna:

Omn du bortser från blinkningen och tittar på lodjurets vänstra öra så ser du att gren ligger bakom örat trots att trädet står i förgrund. Fotot på lodjuret är alltså inmonterat.

Länk: http://idiotenstankar.se/2011/09/har...elleso-fuskat/
                    Ja det ser så ut. Hemskt. Och detta har han gjort utan hennes vetskap?
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Erik Österlund
                      NCS Medlem

• January 2005
                      • 3788

Ursprungligen postat av FI
                      Ja det ser så ut. Hemskt. Och detta har han gjort utan hennes vetskap?
                      Hon måste väl ha koll på sin orginalbild och reagera på att det inte finns något lodjur där? De ville nog båda två att det skulle vara sant... Verkar som att de blivit lite "giriga" och inte tänkt på att det började bli lite väl otroligt att de alltid lyckades få med ett lodjur på bild när de tog slumpmässiga bilder rakt ut i skogen.

Kommentar

• Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1553

Ursprungligen postat av FI
                        Antar att du menar denna bild och blogginlägg.

Jag ser grenen du pratar om, kan inte se om den är i förgunden dock. Men att bilden nu har plockats ned från hennes blogg och endast går att hitta via googlehistoriken gör en givetvis misstänksam. Men usch och fy va jobbigt om den inte är äkta! Han har i så fall suttit och pysslat med hennes originalfoton, klippt in ett lodjur utan hennes vetskap, förmodligen bara för att göra henne glad "Titta! Du råkade fota ett lodjur!", sedan publicerar hon bilden och får skit. Varför varför varför???
                        Det här var ju faktiskt lite slarvigt inklippt också. Han började nog känna sig säker på att han kunde komma undan med vad som helst. Sen undrar jag lite hur lättlurad man får vara för att tro att man kan gå ut i skogen och fota lite rakt in bland grenarna och råka få med ett lodjur.

Håller med om att det känns som en bortförklaring att hon stackars kvinnan inte kan starta photoshop.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Ursprungligen postat av Olorin
                          Håller med om att det känns som en bortförklaring att hon stackars kvinnan inte kan starta photoshop.
                          Ja fast det kan ju vara han som brukar tanka över alla bilder till datorn. I alla hennes blogginlägg rörande bilderna med lodjur så är det han som har visat henne lodjuren i efterhand. Hon tyckte det såg ut som en stubbe då de var på plats i skogen. Hon började fota lite här och där först då Terje pekar och ropar "Lodjur!". Hemma tankar han sedan över bilderna som vanligt, pillar lite i photoshop och visar sedan ett manipulerat foto med lodjur som hon lyckligt visar upp i bloggen.
                          Men visst kommer hon får det svårt att bevisa sin oskuld, det är ju svårt att bevisa att man inte har suttit med.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av tege
                            Nej de tror jag inte, det var ju Gunnar du smutskastade.
                            Men du anser det vara helt OK om du kristiserar sådana som inte skriver i detta forum, men du tycker inte det är tillåtet för andra att göra samma sak som du. Konstig inställning tycker jag - men var och en får väl tycka olika

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Men du anser det vara helt OK om du kristiserar sådana som inte skriver i detta forum, men du tycker inte det är tillåtet för andra att göra samma sak som du. Konstig inställning tycker jag - men var och en får väl tycka olika
                              Vad är det som du kritiserar Gunnar för? Att han är misstänksam rörande Terjes fotografier? Hans misstänksamhet och hans kritik har ju nu visat sig vara ytterst befogat.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Vad är det som du kritiserar Gunnar för? Att han är misstänksam rörande Terjes fotografier? Hans misstänksamhet och hans kritik har ju nu visat sig vara ytterst befogat.
                                Hur mycket vill du älta detta.
                                Jag skrev tidigare i tråden varför jag kritiserade Gunnar.

Kommentar

Arbetssätt...