Ciklider i Australien!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ciklider i Australien!

Dotterns svärfar, som bor i Coffs Harbour NSW på Australiens östkust, fick syn på min bok Malawi Cichlids in their natural habitat och berättade då att de hade massor av fisk i dammar och vattendrag på hans mark - bl a ciklider! Jag hade aldrig hört talas om att det fanns ciklider i Australien men ifrågasatte inte heller honom eftersom han brukar ha bra koll på vad han fiskar runt om i världen. Så jag kollad på nätet och - jodå visst finns det ciklider i Australien. Både Amerikanska och Afrikanska!!

//Kaj
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • May 2006
    • 1816

Tyckte mig skymta några A.labiatus.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Och Aussies som är så noga med att inte få in andra arter av något.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Ursprungligen postat av Kajjjan
        Dotterns svärfar, som bor i Coffs Harbour NSW på Australiens östkust, fick syn på min bok Malawi Cichlids in their natural habitat och berättade då att de hade massor av fisk i dammar och vattendrag på hans mark - bl a ciklider! Jag hade aldrig hört talas om att det fanns ciklider i Australien men ifrågasatte inte heller honom eftersom han brukar ha bra koll på vad han fiskar runt om i världen. Så jag kollad på nätet och - jodå visst finns det ciklider i Australien. Både Amerikanska och Afrikanska!!

//Kaj
        Läskigt
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Tja, vi får se var det landar med alla arter vi spridit... trist med just Australien där djurlivet är så annorlunda. Fast egentligen ska jag väl inte värdera det där, en art är en art.
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Likadant på många ställen...

Här är några bilder jag tog på Java i Indonesien förra året. Någon som vill ge sig på en artbestämning?
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

Det började väl med att engelsmännen släppte ut straffångar där - blekansikten som inte hade sin naturliga biotop i Australien. Så aussies håller bara banden till sitt ursprung levande! Hoppas regnbågsfiskarna klarar ciklidinvasionen.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                Här är några bilder jag tog på Java i Indonesien förra året. Någon som vill ge sig på en artbestämning?
                Citrinellum kanske? Var på Java? Jag såg bara tilapia när jag var där.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Citrinellum kanske? Var på Java? Jag såg bara tilapia när jag var där.
                  Det var på centrala Java, inte så långt från Jogjakarta.

Tilapia fotograferade jag i Costa Rica...
                  Centralamerika 2006

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Det var på centrala Java, inte så långt från Jogjakarta.

Tilapia fotograferade jag i Costa Rica...
                    Det kan faktiskt vara flowerhorn. Jag har hört att de etablerat bestånd i Sydostasien.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• RobinH
                      Användare
                      • August 2008
                      • 2150

Dom oragna ser ut till att ha labiatum i sig iaf. dom andra kan vara som Ola skrev Flowerhorn.

Intressant har du inte fler foto på dom eller andra fiskar därifrån?
                      CA

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Ursprungligen postat av RobinH
                        Dom oragna ser ut till att ha labiatum i sig iaf. dom andra kan vara som Ola skrev Flowerhorn.

Flowerhorn är ju inte rena så det kan dra iväg när de hamnar i det vilda - troligen mot vildformen eller vildformerna!. Ur evolutionärt perspektiv är det rätt intressant. Kommer de att artbilda?
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Flowerhorn är ju inte rena så det kan dra iväg när de hamnar i det vilda - troligen mot vildformen eller vildformerna!. Ur evolutionärt perspektiv är det rätt intressant. Kommer de att artbilda?
                          Ja det där var en intressant fråga! Kommer de att artbilda mot de ursprungliga formerna?

Jag TROR förresten att detta var en stor kraftverksdamm, men är inte säker. Vi fick inte så mycket information, vi hade varit ute och besökt en ambulerande vårdcentral ute i bushen, när våra värdar ordnade en liten båttur på denna sjö för oss.

Ursprungligen postat av RobinH

Jo några bilder till har jag, men jag tvivlar på att de ger mer klarhet?
                          Centralamerika 2006

Kommentar

• RobinH
                            Användare
                            • August 2008
                            • 2150

Ja det där var en intressant fråga! Kommer de att artbilda mot de ursprungliga formerna?

Jag TROR förresten att detta var en stor kraftverksdamm, men är inte säker. Vi fick inte så mycket information, vi hade varit ute och besökt en ambulerande vårdcentral ute i bushen, när våra värdar ordnade en liten båttur på denna sjö för oss.

Jo några bilder till har jag, men jag tvivlar på att de ger mer klarhet?
                            Svårt att säga vad det egentligen är men mycket intressant hur som helst, tack för du delar med dig!
                            CA

Kommentar

Arbetssätt...