Hur stävja Ph dipp vid co2?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

Hur stävja Ph dipp vid co2?

Hejsan, går i tankarna om att starta med co2 till mitt 1000-liters. Först och främst är det ett ciklidkar men gillar att varva växterna nu när jag inte några arter som äter växter. Tanken är inte att få något perfekt växtakvarium utan mer att låta det växa igen lite osymetriskt med större coryptocoryne, javaormbunke och taiwanmossa bland några.

Jag tänker såhär att näring borde det finnas i mängder (matar bra med räkmix b.la.), mikronäring tillsätts varje vecka, och ljuset bör räcka då det inte är några ljuskrävande arter (har dock 2*54 + 2*36 watt t8 i karet med reflektorer). Det är inte direkt proppat med fisk och jag tänkte att med co2 så skulle jag få igång tilllväxten bra och få stora frika växter.

Min oro är dock att ph ska sjunka för lågt.. Ph i umeå ligger på 8,5, dh är 3,8 och alkaliniteten ligger på 60mg/liter. Ska/kan jag hålla värdena över 7? Det blir nog en mindre anläggning och en tub på 1,8 kilo. Visst funkar co2 även om det kanske tillför mindre mängd än optimalt för ett 1000-liters då?

Mycket tacksam för tips och råd!
    SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • h0llowman
    Användare
    • April 2010
    • 106

ett tips är att posta samma inlägg på :

där är dom duktig och kan hjälpa dig !!!!

Kommentar

Arbetssätt...