Ctenopoma acutirostre frågor.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Ctenopoma acutirostre frågor.

Hej,

Har kollat på denna fräka firren, verkar vara dötuff, vet någon vart man kan köpa den i malmö området?

Egna erfarenheter?

Mvh Ola

ola lindeberg
    ola lindeberg
  • nicklas_wijkmark
    Användare
    • February 2006
    • 46

Ser att den här diskussionen är flera år gammal, men det var enda stället jag såg att någon skrivit om denna fisk.

Jag har tre stycken som jag köpte på Akvarielagret i Stockholm för ca 1,5 månad sedan. De är ännu ungfiskar, där den största kanske är ca 7 cm lång. Gillar dem stenhårt. De har ett coolt utseende och dessutom en skön attityd. Gillar att stå stilla och luta och spana in någon tänkbar matbit med sina jätteögon, för att sedan blixtsnabbt slå till och sluka den med sin förhållandevis gigantiska mun...

Hållningen har hittills varit problemfri. De går i ett 290-liters kar med andra jämnstora och något större fiskar. De är lugna och fredliga, men äter all småfisk (alla ciklidyngel försvinner på rekordtid). Två av mina tre exemplar äter torrfoder, medan den tredje spottar ut det. Levande och fryst foder tas med god aptit av samtliga.

Skulle vara intressant att se om någon annan har erfarenhet av dessa firrar, speciellt om någon lyckats odla dem. Så vitt jag hört ska det vara mycket svårt att få ynglen att överleva.

/Nicklas
    www.wijkmark.com
    http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Mvh
      Robin

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

En polare i akvarieföreningen har haft sådana (en av hans favvo-firrar), men jag minns inte om han någonsin odlade dem. Just acutirostre hör inte till mina favvisar, men många av de mindre Ctenopomorna har jag varit rackarns sugen på länge.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...