Snäcklekare - Gör jag fel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Snäcklekare - Gör jag fel?

I sommar har jag för första gången doppat tårna i tanganyikasjön, inte bokstavligt talat då men jag har skaffat mina första tanganyikaciklider.

Och det blev snäcklekare - Lamprologus brevis .

En grupp på 9 st brevis i storleken 4-5 cm går nu i ett 240 liters, med sandbotten, en hel del sten och ett tiotal snäckskal.

Tillsammans med dem går det:
    2 st Neolamprologus cylindricus på 6 cm
    1 st pytteliten Cyphotilapia frontosa på 3 cm.
    8 st Synodontis valentina (hybrid).
    Samt en ancistrus på 8 cm. Fel världsdel men den blev kvar från förra karet. (Finns det algätande malar i tanganyikasjön?)

Problemet är att snäcklekarna är över allt, hela tiden. De beter sig inte alls som jag trodde att snäcklekare skulle göra. Med två undantag så står de mest stilla någonstans i mitten eller övre delen av vattenmassan eller simmar runt och småpuffar på varandra för att sedan stå stilla igen, långt borta från snäckorna. Och de är ärligt talat rätt tråkiga.

Två av dem gör dock precis det de ska göra. Den större, som jag antar är hanen, står och vaktar ovanför öppningen på en snäcka, medan den mindre som då borde vara honan simmar in och ur då och då. De håller sig kring snäckan hela dagarna och pysslar på, gräver lite ibland, plockar ur lite skräp ur snäckan osv. Det var så jag förväntade mig att karet skulle bli. Att det skulle vara en massa pyssel överallt.
    "Paret" lämnar dock allt så fort det är matning och står vid ytan och glufsar i godan ro utan minsta tanke på snäckan.
    Det kan väl knappast vara ägg i snäckan då de lämnar den på det sättet? Men kanske är det förberedelse till lek?

Planen just nu är att plocka bort synodontisarna. Det är trevliga och fina fiskar men de tar just nu över karet med deras ständiga vimsande. Jag antar att det kan vara en anlening att snäcklekarna inte beter sig som de borde, de blir väl störda kanske.

Men sedan vet jag inte. Jag har fått tips att skaffa en lagom stor rovfisk för att tvinga snäcklekarna att bli mer bundna kring snäckorna. Men det känns lite drastiskt.

Har ni några tips? Kan man göra något specifikt för att få fram intressantare beteenden?
    Är gruppen lagom stor eller bör jag utöka/minska den? (9 st)
    Finns det något bra sällskap till dem som just triggar igång snäckbeteendet? Stimfiskar, malar, andra ciklder, etc?
    Ska man ha fler skal? Just nu finns det ett skal per fisk, lite drygt. 9 av dem gapar dock tomt så jag är tveksam att det är där problemet sitter.

/Tanganyikanybörjare
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Göran Å
    Användare
    • December 2005
    • 1292

Välkommen till Tanganyika världen

Jag har också skaffat mig dessa små trevliga snäcklekare nyligen (i våras).

De går i sällskap med ett gäng troffar ca 30st på 7cm i ett 348L kar.

Jag har inte upplevt dina bekymmer som du beskriver utan mina 6st (3par) håller sig hela tiden vid snäckorna utom när det är matdags.

Min inredning består utav lite stenar vid respektive gavel samt fin sand.

Snäckorna ca 10st har jag samlat i en hög vid ena gaveln med några stenar runtom så de är lite inramade.
    De får ligga still där trots troffarnas framfart vid matningen med NLS 1mm pellets.

Lamprologus brevis är en tuff liten ciklid som gärna nyper till troffarna om de är för närgågna, även min hand om den kommer för nära snäckorna isamband med vattenbyten mm.

Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• sleepy
      Användare
      • August 2004
      • 293

tror de beror på att de inte finns några andra fiskar i burken förutom malarna och en frontosa, Ingen av dessa upplever de som hot antagligen. De använder ju snäckorna till lek ock skydd, ifall de inte leker eller parat ut sig så kanske de inte finns någon anledning till att vara nära.

I mitt kar så har jag en kolloni på 4 vuxna fiskar o massa yngel som håller sen nära boet, sen har jag några strö fiskar som simmar omkring längs botten.
      Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• Moving Waves
        Användare
        • May 2011
        • 45

Rätta mig om jag har fel men jag har förstått att just brevis är tämligen obunden till snäckorna jämfört med de flesta andra snäcklekarna. Dessutom brukar man rekommendera att ha bra mycket fler snäckskal än fiskar för att de ska ha möjlighet att finna en snäcka de trivs med.

Kommentar

• johho
          NCS Medlem

• March 2007
          • 1824

Angående algätare i T-sjön så finns väl inte det. Mina 20 troffar betade dock rent alla moduler samt glas de första 24 timmarna de var i burken. Karet blev kliniskt rent från att ha varit ganska smutsigt

Snäcklekare har jag bara haft Calvus, men det jag hört och läst är väl att man ska ha betydligt fler snäckskal än antal fiskar. Ända upp till 3 gånger så mycket har jag hört gällande multisar, nu är det inte brevis men ändå rätt liknande.

Sen förslaget med något "hotfullt" i akvariet är ju inte så fel. Ett par Altolamprologus av någon sort som kan hetsa dem lite? De är ju också snäcklekare men behöver betydligt större snäcka så de kommer inte konkurera.

Kommentar

• sleepy
            Användare
            • August 2004
            • 293

Ursprungligen postat av johho
            Angående algätare i T-sjön så finns väl inte det.
            Om de va mitt inlägg du menade på så är Synodontis valentina en mal, dock äter den inte alger som en ancitrus, men endå en mal.

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1824

Ursprungligen postat av sleepy
              Om de va mitt inlägg du menade på så är Synodontis valentina en mal, dock äter den inte alger som en ancitrus, men endå en mal.
              Nej jag svarade på FI´s fråga angående algätare i sjön. Synodontis-malar finns ju, men är inte samma sak som ancistrus.

Kommentar

• sleepy
                Användare
                • August 2004
                • 293

jaha, där ser man missade den frågan

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ursprungligen postat av Göran Å
                  Välkommen till Tanganyika världen

Jag har också skaffat mig dessa små trevliga snäcklekare nyligen (i våras).

De går i sällskap med ett gäng troffar ca 30st på 7cm i ett 348L kar.

Jag har inte upplevt dina bekymmer som du beskriver utan mina 6st (3par) håller sig hela tiden vid snäckorna utom när det är matdags.

Min inredning består utav lite stenar vid respektive gavel samt fin sand.

Snäckorna ca 10st har jag samlat i en hög vid ena gaveln med några stenar runtom så de är lite inramade.
                  De får ligga still där trots troffarnas framfart vid matningen med NLS 1mm pellets.

Lamprologus brevis är en tuff liten ciklid som gärna nyper till troffarna om de är för närgågna, även min hand om den kommer för nära snäckorna isamband med vattenbyten mm.

Mvh Göran
                  Haha ja det sista känner jag igen Jag bytte in synodontisarna idag och de två snäcklekarna som har bildat par bet och jagade bort mig varje gång jag kom i närheten av dem för att fånga synodontisarna. De bet mig t.o.m. när jag vände undan inredningen, stora stenar, för att få tag på malarna. Inte mycket rädsla där inte. De nyper oväntat hårt, blev lite överraskad första gången

Troffar som sällskap blir det nog inte men någon altolamprologus som nämns i tråden kan det blir. Och fler snäckor, jag beställde riktiga tanganyikasnäckor, lite dyra men ett tiotal kanske man törs skaffa. Jag har läst om att man kan ha "vinbärssnäckor" också men var hittar man dem?
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• johho
                    NCS Medlem

• March 2007
                    • 1824

Vinbärssnäckor sägs finnas i mataffärer. Jag har letat på ICA men inte hittat dem. Kanske finns om man frågar?

Glöm inte att skaffa några större snäckor om du skaffar altosar.

Kommentar

• Donkiwin
                      Användare
                      • November 2008
                      • 94

Ursprungligen postat av johho
                      Vinbärssnäckor sägs finnas i mataffärer. Jag har letat på ICA men inte hittat dem. Kanske finns om man frågar?

Glöm inte att skaffa några större snäckor om du skaffar altosar.
                      Sist jag letade snäckor till mina multisar fanns de i frysdisken på ICA.
                      12 st för 49:-. För den summan pengar fick jag även sniglar i vitlökssmör som befann sig inne i snäckorna Smakade inte alls illa

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Ursprungligen postat av FI
                        Haha ja det sista känner jag igen Jag bytte in synodontisarna idag och de två snäcklekarna som har bildat par bet och jagade bort mig varje gång jag kom i närheten av dem för att fånga synodontisarna. De bet mig t.o.m. när jag vände undan inredningen, stora stenar, för att få tag på malarna. Inte mycket rädsla där inte. De nyper oväntat hårt, blev lite överraskad första gången

Troffar som sällskap blir det nog inte men någon altolamprologus som nämns i tråden kan det blir. Och fler snäckor, jag beställde riktiga tanganyikasnäckor, lite dyra men ett tiotal kanske man törs skaffa. Jag har läst om att man kan ha "vinbärssnäckor" också men var hittar man dem?
                        Jag vet inte hur ni har det i luleå men här nere jag bor finns det ett överflöd av vinbärssnäckor vid skog och vid åkermark. ser dom varje dag när jag e ute med hunden, bara att plocka
                        CA

Kommentar

• Rooster
                          NCS Medlem
                          • November 2009
                          • 473

Vinbergssnäckor kan som nämnts tidigare inhandlas i lite mer välsorterade livsmedelsbutiker. Även plantager, blomsterbutiker och dyl. kan ha dem och vanligtvis blir det mkt billigare att köpa dem på dessa ställena jfm zoobutiken.

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8623

Ursprungligen postat av FI
                            Jepp, överraskningseffekten brukar vara stor första gången. Att man kan få ett nyp om man sticker ner handen i ett akvarium med dovii eller oscars kan man ju så att säga förutse. Men när en skitliten snäckis hugger blir man ju rädd på riktigt.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Nu så! Nu när malarna har försvunnit och fler skal är i karet så är det en del pyssel på botten helt plötsligt. Kul! Det första paret tror jag t.o.m. har lekt. Men jag vet inte säkert, de är ju bra på att gömma undan allt inuti skalet.

Det går 3 st Altolamprologus calvus i karet nu också.

Däremot ser karet knappast ut som jag tänker mig att det ser ut i tanganyikasjön. Jag har massvis av växter, vanliga svenska stenar huller om buller och t.o.m. en rot. Mitt bland allt dettas ligger det sedan snäckskal lite här och där.

Lite bilder
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...