Snäcklekare - Gör jag fel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1824

Kul att du fått igång det. Sen hur det ser ut spelar väl mindre roll, sålänge man är nöjd själv med inredningen.

Kommentar

• matt.is
      Användare
      • September 2003
      • 386

Tror inte på att det är Brevis du har utan Calliurus http://www.ciklider.se/tanganyika/la...alliurus.shtml

eftersom brevisen inte har lyrformade fenor utan runda.

Ursprungligen postat av FI
      Nu så! Nu när malarna har försvunnit och fler skal är i karet så är det en del pyssel på botten helt plötsligt. Kul! Det första paret tror jag t.o.m. har lekt. Men jag vet inte säkert, de är ju bra på att gömma undan allt inuti skalet.

Det går 3 st Altolamprologus calvus i karet nu också.

Däremot ser karet knappast ut som jag tänker mig att det ser ut i tanganyikasjön. Jag har massvis av växter, vanliga svenska stenar huller om buller och t.o.m. en rot. Mitt bland allt dettas ligger det sedan snäckskal lite här och där.

Lite bilder

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Ursprungligen postat av matt.is
        Tror inte på att det är Brevis du har utan Calliurus http://www.ciklider.se/tanganyika/la...alliurus.shtml

eftersom brevisen inte har lyrformade fenor utan runda.
        Jasså minsann! Fy va skoj, den verkar ju ännu ballare! Googlade lite och de såg riktigt fina ut de där. Lite mer kraft och pondus. De växer ju lite mer så man slipper det där att de i princip redan är "färdiga" från start.

Är det fenorna enbart som man går efter eller annat också? De man ser på nätet har en stor gul fläck på huvudet, men det kanske kommer senare? Eller är det lekdräkt? Honan har en liten svagt gul fläck ovanför ögat. Kan posta ett par bilder till om det hjälper.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

JA! Första paret har lekt! Jag såg precis hur några yngel simmade runt i snäckan i bilderna ovan, fortfarande små men som sagt stora nog att kunna simma i alla fall. Riktigt skoj!

Snäcklekare är helt nytt för mig som sagt. Hur stora är ynglen då de lämnar snäckan? Kommer föräldrarna sedan valla runt ynglen som CA/SA-ciklider? Ska jag mata med något annat än det jag redan har matat med? (granulat, flingfoder)
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem

• September 2009
            • 22826

Grattis, jag har inte haft dessa själv så jag kan inte hjälpa dig med något svar.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Erik Österlund
              NCS Medlem

• January 2005
              • 3788

När jag hade multisar så provade jag att ta en tunn slang (sån man har till syrepumparna) och satte i en medicinsputa. Så sög jag upp artemia i slangen och tryckte ut det vid snäckan.

Om cirkulationen i burken är så att fodret rör sig förbi snäckan så funkar det med att du smular ner flingfoder eller kvarnar pellets i pepparkvarn. Eller artemia om du har.

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Ok, tackar, smula flingfoder låter enkelt och bra så jag testar det
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...