Julidochromis ornatus, hur gör jag?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    Användare
    • March 2011
    • 69

Julidochromis ornatus, hur gör jag?

Har idag fått två stycken J. ornatus lite apropå så där och skulle nu behöva lite tips för att ge dem en så bra miljö som möjligt. Har flera tomma akvarier stående, från 37 till 110 liter, som jag snabbt kan få igång. Större finns men då tar det tid.
    De är cirka 5-6 centimeter, och har redan slagit ihjäl ett antal artfränder.
    Kan jag då utgå från att det är ett par?

Tänkte köra med aqua clay och sen massor med sten, mest skiffer som jag tänkte trava till hålor och springor.
    Ska/kan jag ha växter i och i så fall vad?

Hur får jag upp pH, och med vad?

De behöver tydligen levande foder, går skalad artemia bra? Frysfoder?
    Har just nu inga odlingar igång, men det är på gång.

Nåt annat att tänka på?
  • cichlids4fun
    • April 2002
    • 3109

Ursprungligen postat av Mumin
    Har idag fått två stycken J. ornatus lite apropå så där och skulle nu behöva lite tips för att ge dem en så bra miljö som möjligt. Har flera tomma akvarier stående, från 37 till 110 liter, som jag snabbt kan få igång. Större finns men då tar det tid.
    De är cirka 5-6 centimeter, och har redan slagit ihjäl ett antal artfränder.
    Kan jag då utgå från att det är ett par?

Tänkte köra med aqua clay och sen massor med sten, mest skiffer som jag tänkte trava till hålor och springor.
    Ska/kan jag ha växter i och i så fall vad?

Hur får jag upp pH, och med vad?

De behöver tydligen levande foder, går skalad artemia bra? Frysfoder?
    Har just nu inga odlingar igång, men det är på gång.

Nåt annat att tänka på?
    hej. ta 110literset

ställ skiffer på högkant i bakgrunden 3-4 efter varandra med 1cm mellanrum längst ner fixa några gömställen så de kan komma undan om det blir bråk

växter går bra de rör dem inte men tänk på att vissa inte tål högt ph, ta i bikarbonat vid vattenbyte så har du högt ph ta 3 matskedar efter bytet.

mina käkar iaf flingor och levande artemia och cyclops i fryst form
    eftersom de inte gärna går upp till ytan och äter så är det inge bra med skalad artemia.

lycka till
    Mvh
    Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8623

Hej

Hos mig har de alltid ätit fling och räkmix utan krångel. Får du yngel är nykläckt artemia bra att börja med.

Ifall de är ett par kan de bli störda av flytten, så att paret spricker och de blir osams. Kanske bättre att ha lite andra fiskar med i akvariet?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mumin
        Användare
        • March 2011
        • 69

Som exempelvis vad?
        Tilläggas kan att blekheten försvann redan i burken, efter nån halvtimme och närdesedan kom hem var de fint utfärgade. Stresståliga, uppenbarligen!

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Mat kan du ge vadsomhelst. Lite kalk i inredningen till exempel kalkkross i filtret eller gruset gör att pH inte sjunker och du behöver inte dra upp pH. Men visst, bikarbonat är simpelt.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...