Mitt 450 L Malawi projekt
Kollaps
X
-
-
Det har inte hänt så mycket annat än att jag monterat möbeln, och fått hjälp av en kompis att lyfta upp från golvet till möbeln där det skall stå.
Får nog vänta en vecka till med inredning av rötter, sand och stenar. Rötterna ligger fortfarande i badkaret eftersom de ännu inte sjunker.
Den vänstra gaveln ska jag täcka med svart filmfolie
Funderar ibland på det angenäma att befolka karet när det är klart. Just nu lutar det åt:
10 tal Golden
10 tal Maingano
1+1 A.Jacobfreibergi Otter Point
7-8 st C.Azureus
Vad tror ni om det ? Jag väljer bort P.Steveni Taiwan eftersom jag tror att den passar sämre in om jag ska ha Maingano.
4 arter tror jag också är lagomt. Hellre flera av varje art.
Fördelen med Golden och Mainganon är att honor/hannar har samma vackra färger. Om jag kör med många Haplisar och flertalet honor blir det väldigt grått.Kommentar
-
Blir kannoners bara de får växa lite grönt på modulerna av någon anledning trivs algerna bättre på moduler, än resten av de lösa man stoppar i. (iallafall i mitt kar)Kommentar
-
-
Det blir super!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Kollade just nu, och den ena roten sjunker så jag räknar med att den andra kommer att få 'sjunkstatus' inom några dagar. Ja, jag kommer innan jag lägger i rötterna att ge dem ett bad i kokande vatten för att laka ut så mycket som möjligt av garvsyran.Kommentar
-
//KajKommentar
-
Mina erfarenheter sedan tidigare när jag hade växtkar med rötter är att det är ett initialt problem. Om man försöker få bort så mycket som möjligt av färgen så som jag gör nu så tror jag med veckovisa 50 % vattenbyten i Malawi karet att
det inte kommer att vara något problem framgent. Håll bara koll på Ph o buffra med bikarbonat och eller kalkrikt bottensubstrat och/eller filtrera med kalkhaltigt material.
(Jag kommer köra lite kalkkross i ytterfiltret och givetvis som jag gör redan nu i mitt T-Kar tillsätta bikarbonat)Senast redigerad av Aquador; 28 August 2011, 22:41.Kommentar
-
kul se att du skall ta maingano där så den klart passar med golden där så har jag haft där.. nu idag kör dom med rödzebra, golden och acei "white tail" där i min 375 liter.. så den är kanonsnyggt.... skall du köra den med aquareller lys-rör där så passar den fin firre färg...375 LITER Malawi arter..
74 Liter Malawi yngel...Kommentar
-
Jo jag tror kombon Golden/Maingano blir fin. Har också tänkt Akvarelle rör men standardrör passar tyvärr inte i nya Juwelramperna. Har däremot köpt 2 Colour rör (Juwels benämning) De skall likna Akvarelle.
Mainganon upplever inte jag som speciellt aggressiv, bara lite livlig. Tror ändå att den kan gå ihop med en grupp Azureus samt ett Jacobfreibergi par.
Tänkte ett tag också på Demasoni, men jag hade dessa för några år sedan. Tyvärr så dog dem en efter en, så det var ingen hit. Mainganon är betydligt enklare att hålla.Kommentar
-
Koka så stora rötter är bara krabbigt. Laka ur så mycke du kan i badkaret skicka i en flaska ättika så går det kanske ännu lättare.
Men gör några stora vatenbyte borde gulvattnet försvinna. Försvinner inte gulvattnet då så köp en påse aktivt kolpulver på nätet, stoppa i några dl i ditt ytterfilter. AKP är magi för att få bort gulämne.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Äntligen dags att inreda,
Måttar in stenar och rötter.
Ett stenröse under den högra roten.
Sköljer sanden. Kör med Baskarpsand, den grövre 0,25-0,7 blandat med lite grövre Råda 3-5 mm.
Fyller på med vatten, jag kör med kolfiltrering.
Växter: Vallisneria, Anubia samt någon svindyr Cryptocoryne. Hade velat haft Cryptocoryne Aponogetifolia men den går inte att få tag på i Göteborgsområdet. Har några i Troffekaret men den måste sprida sig lite mer först.Kommentar
-
Ser hur snyggt ut som helst. Hur länge håller kolen i filtret innan man måste byta?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kör med Eheim Pro 3 som komplement till Juwels original.
Ersätter ett "makaronilager" med kalkkross
Belysning 4 rör, 2 Akvarelle, 1 Nature, 1 Day.
Passar fint med akvarielitteratur + Ciklidblad i hyllan under karet.
Nu får det vara några dagar innan fisken introduceras. Flyttar kanske över nägra från "222 L hotellet" till helgen. Får bara hålla koll på KH/PH med tanke på rötterna.
Funderar sedan på vad jag ska komplementera fiskbesättningen med.
Körde förbi Tropakvarieimporten på hemvägen från Göteborg idag. Blev väldigt sugen på Demasoni, men jag har misslyckats förr med denna art även om den är otroligt vacker. Kanske jag ska ge den en chans till, ett 20 tal kanske som sällskap till mina Golden, C. Azureus o A. Jacobfreibergi. Mottager gärna synpunkter.Kommentar
Kommentar