Mitt 450 L Malawi projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquador
    NCS Medlem
    • September 2007
    • 49

Mitt 450 L Malawi projekt

Efter att ha sålt mitt förra 530 L Akvastabil Malawi har jag nu införskaffat ett Juwel Möbel kar på 450 L. Tänkte i denna tråden dokumentera uppstarten och inredningen till ett Malawikar.
    Komplett enl Juwel. Kommer att behålla innerfiltret men byta ut original pumpen från 1000L/h till den kraftigare på 1500L/h.
    Skall dessutom komplementera med ett ytterfilter.
    2 st av de 4 T5 originalen skall bytas ut mot Juwels Colour. De skall likna Aquarelle rören har jag hört. Synd att Juwel börjat med egna mått på rören.
  • Aquador
    NCS Medlem
    • September 2007
    • 49

Mina Malawi från gamla Akvastabil karet bor nu i ett 222 L kar i min odlingshörna i gamla pannrummet i huset (Numera bergvärmepump kombinerat med förråd/akvarieodlinshörna)
    Senast redigerad av Aquador; 21 August 2011, 22:16.

Kommentar

• Aquador
      NCS Medlem
      • September 2007
      • 49

Jag gillar rötter, så det ska det bli. De ligger nu i badkaret för att inte färga för mycket samt att de ska sjunka när de skall i karet. Är inte speciellt orolig för Ph:et Har från andra hört att det inte sjunker nämnvärt. Dessutom buffrar jag med bikarbonat samt kommer kanske också att filtrera över kalkkross i ytterfiltret.
      Rötter är så himla snyggt

Kommentar

• Aquador
        NCS Medlem
        • September 2007
        • 49

Slim Line Basalt/Gnejs samt en BTN modul M har införskaffats. Imorgon kväll efter jobbet ska det limmas.
        Jag har tidigare haft moduler, hela bakgrunder med filtermedia, men nu är det 'Back to Basics' igen. Moduler, bakgrunder i all ära, men de tar mycket plats, samt svårt att komma åt och göra rent.

Kommentar

• classe
          NCS Medlem

• April 2007
          • 1147

bra se dig följer efter projekt.. vi bor nära varandra.. kul se på din karet...
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Perfekt anledning att ta bort oljepanna -> nytt akvarierum! Ser fram emot att följa din tråd!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Aquador
              NCS Medlem
              • September 2007
              • 49

Tack för det. Så nu har jag silikonerat fast Slim Line. Biten till vänster skall dölja insug till ytterfilter. Lite pillrigt att fästa bitarna runt innerfiltret. Skar upp ngn centimeter i längsled så att den anslutande biten kommer lite längre in. Inte så kantigt då.

Kommentar

• HåE
                Användare
                • September 2007
                • 1525

Det ser ut att bli riktigt snyggt! Fin denna två färgade slimline bakgrund och modulen passar in perfekt färgmässigt.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Ursprungligen postat av Aquador
                  Tack för det. Så nu har jag silikonerat fast Slim Line. Biten till vänster skall dölja insug till ytterfilter. Lite pillrigt att fästa bitarna runt innerfiltret. Skar upp ngn centimeter i längsled så att den anslutande biten kommer lite längre in. Inte så kantigt då.
                  På andra bilden ser det ut som om du limmar slimlinen mot någon svart skiva bakom, eller är det jag som ser i kors?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Aquador
                    NCS Medlem
                    • September 2007
                    • 49

Ursprungligen postat av DaRe
                    På andra bilden ser det ut som om du limmar slimlinen mot någon svart skiva bakom, eller är det jag som ser i kors?
                    Den svarta skivan är Juwels innerfilterlåda

Kommentar

• Aquador
                      NCS Medlem
                      • September 2007
                      • 49

Nu har jag limmat fast bottenmodulen. Måttade in den mot liggunderlaget och skar ut innan limning.
                      Biten längst till vänster var endast limmad mot gavelsidan, så jag förstärkte med dubbla plexiglas skivor som jag limmade mot slim line biten samt mot botten. La också en sträng silikon på baksidan mot biten/glaset. Nu borde den sitta tillräckligt.
                      Placerade botten modulen lite framför bakgrunden, så att fiskarna kan gömma sig bakom.
                      Måttade också lite med rötterna. En på vardera gavelsidan blir bra. Ett stenröse på höger sida kanske, och lite cryptocoryne växter.
                      Lite mer finlir, en silikonsträng på ovansidan. Vattenlinjen kommer att gå väldigt nära övre Slim Line kant, så jag täckte för säkerhets skull. På några ställen var det en pytte liten glipa på ngn millimeter-
                      Skarven på den högra sidan av bakgrunden kanske kommer att släppa igenom något ljus. Det glipar någon bråkdels millimeter på något ställe, men jag täcker där med svart film på baksidan för att förhindra ljus insläpp.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Kommer bli toppen. Modulen på botten gör mycket. Detsamma med grenarna.

///David

Kommentar

• Aquador
                          NCS Medlem
                          • September 2007
                          • 49

Tack för det, jo jag hoppas det blir bra. Rötterna får ligga till sig lite mer i badkaret. De lakar fortfarande ut en hel del färg, samt att de ännu inte sjunker.
                          Borrade också några småhål högt upp på baksidan av modulen för att vattnet ska kunna komma in och flytkraften minska.
                          Nu står det på tur att montera möbeln, eventuellt loda in om det skulle vara ojämnt, sand Det blir swedols grövre bläster (baskarpsand) blandat med lite grövre råda.
                          Stenar, plockade en del i Norge i somras. Fixa iordning filter, rör, växter.
                          Synd att man inte har all tid i världen utan måste jobba ibland också

Därefter fiskarna.... Det blir spännande. Kanske inte så mycket mbunas denna gången. Funderar på Golden, Copadichromis azureus , A.Jacobfreiberge samt Protomelas Steveni Taiwan. Hade dessa en gång. Grumt snygga hannar när de färgar ut. Tyvärr passade de inte in så bra i mitt sällskap på b.la Rödzebror och Maingano. Blev nog lite för livligt för att de skulle trivas. Men inget betämt ännu. Vi får se........ Angenäma problem
                          Senast redigerad av Aquador; 23 August 2011, 23:40.

Kommentar

• classe
                            NCS Medlem

• April 2007
                            • 1147

Finast modulera den.. var köpte du av den?? Nolciklidhobby?? ser snart klart den med den..
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Aquador
                              NCS Medlem
                              • September 2007
                              • 49

Tack Classe, nej jag köpte den på Herkules Zoo i Göteborg. Bekvämt och bra då jag dagligen passear förbi, eftersom jag jobbar i närheten.
                              Annars brukar jag av och till göra en utflykt till Nols Ciklidhobby. Suverän butik, inte för inte som Kent fick Guldabborren i år.

Kommentar

Arbetssätt...