Temp och Sajica

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    Användare
    • March 2011
    • 119

Temp och Sajica

Vilken är den optimala temperaturen föra att få Sajican i lek?
    Kan det hämma parbildning att de är fyra till antalet och endast en är hona, akvariet är 200x50x50?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jag vet inte om temperaturen är så viktig för Sajucor. Det brukar däremot vara viktigt att de har något de kan gräva in sig under flata stenar eller rot eller något som dessutom har en liten anvisning om var de kan börja gräva.Sedan har mina uppskattat väldigt lugna vråer i akvariet för leken.

Har du någon bild på ditt akvarium så kanske vi kan ge något tips så du får uppleva deras fantastiska förmåga till yngelvård!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• RobinH
      Användare
      • August 2008
      • 2150

Det brukar inte vara problem att få lek på sajicor så länge man har en hona och en hane!

26-27 grader är väl att rekomendera, men det spelar nog ingen roll om det diffar 1 grad hit eller dit!
      CA

Kommentar

• Rogli
        Användare
        • March 2011
        • 119

Ursprungligen postat av DaRe

Har du någon bild på ditt akvarium så kanske vi kan ge något tips så du får uppleva deras fantastiska förmåga till yngelvård!
        Jag lyckades inte ladda upp någon bild här på forumet men bifogar en länk till min blogg, där det finns bilder. http://blotdjuren.blogg.se/?tmp=20220128

Jag har inte haft på någon doppvärmare nu över sommaren och akvariet står i källaren där det är lite svalare, håller nu 21 gr C.
        Senast redigerad av Rogli; 20 August 2011, 22:07. Anledning: glömde länken

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

kanske i svalaste laget men akvariet var jättefint inrett med många gömställen så det ska nog duga gott. Det är nog bara tålamod så kommer det.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Rogli
            Användare
            • March 2011
            • 119

Tack!
            Det är nyligen städat, ommöblerat och rensat på ett 30-tal Glitterlima. Så det är mindre grötigt och stojigt med en massa småfisk. Nu går där 10 - 15 svärdbärare, 2 kakaduaciklider och lite mal.
            Det är snart nödvändig ändå att sparka igång doppvärmaren, så det kanske är läge redan nu. 25 -26 gr borde väl räcka?

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Det trorjag definitivt, vilket sällskap har de?

Det borde gå att ladda upp bilder vad får du för felmeddelande?

///David

Kommentar

• Rogli
                Användare
                • March 2011
                • 119

Sällskapet är 10 - 15 svärdbärare, 2 kakaduaciklider, 3 pansarmalar och en Ancistrus.

Fick inget felmeddelande. Det gick bara inte upp några bilder.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Hmm, dedt borde gå om du klickar på hantera bifogade filer och att din jpg inte är större än 373.4 KB..

Nåja, det borde väl vara utmärkt sällskap, kanske lite tuffare för apistogramman dock.

///David

Kommentar

• Rogli
                    Användare
                    • March 2011
                    • 119

Än så länge har Apistogramman inga problem att hävda sig, men det blir kanske svårare när/om det blir lek och när Sajicorna vuxit till sig mer.

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Det kan nog funka, inget kar är det andra likt.

Sent via tapatalk

///David

Kommentar

• Rogli
                        Användare
                        • March 2011
                        • 119

Efter totalrengöringen av akvariet kan jag nu se en tydlig parbildning av den största hanen och den enda honan. De håller ihop, imponerar på varandra, jagar bort de andra hanarna och inspekterar håligheter.
                        Kanske har jag till slut enlek snart?

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Låter toppen har du bilder?

///David

Kommentar

• Rogli
                            Användare
                            • March 2011
                            • 119

Bilder: http://blotdjuren.blogg.se/?tmp=28103021

Kommentar

• Rogli
                              Användare
                              • March 2011
                              • 119

Igår bytte jag 50% vatten i stora avkariet och jag höjde temperaturen till 26 grader från ca 20 -22 gr. Idag har Sajicparet börjat gräva under ett av keramikrören som trodde att de skulla använda.
                              Jag upptäckte vad de gjort genom att de slogs som bara den med den stor ancistrusmalen, vilket jag inte sett tidigare.

Kommentar

Arbetssätt...