Stor Venustus hane som polis

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rochan
    Användare
    • July 2011
    • 24

Stor Venustus hane som polis

Hej, var nyss nere hos fiskhandlarn och hanberättade att när han själv hade mbunas brukade han köra en stor Venustus hane i karet som lugnade ner den dominante mbunas hanen som inte blev SÅ dominant och inte jagade runt i resten av karet. Har inte hört om detta tips tidigare men är det någon som har liknande erfarenheter?
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

Min stora crabro hane har skött det jobbet i många år med bravur.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Rochan
      Användare
      • July 2011
      • 24

Men är inte Crabo också mbuna...men dom verkar inte så aggresiva...mer robusta? eller?

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Jo, det är en mbuna. Det är den tåligaste ciklid jag har haft och den sköter ordningen i mitt 400 liters kar. Har haft kontakt med flera som har samma erfarenhet med just crabro alpha hane som peacekeeper. Jag har aldrig behövt överbefolka karen denna hane har gått i. Har för närvarande bara 16 firrar i karet utan större problem.

Kommentar

• Anna Österman
          Användare
          • March 2006
          • 282

Ursprungligen postat av HåE
          Min stora crabro hane har skött det jobbet i många år med bravur.
          Eftersom jag är intresserad av både fiskbeteende och crabro så tycker jag att du ska skriva en artikel till ciklidbladet om din "peacekeeper" crabro.
          Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

• HåE
            Användare
            • September 2007
            • 1525

Ursprungligen postat av Anna Österman
            Eftersom jag är intresserad av både fiskbeteende och crabro så tycker jag att du ska skriva en artikel till ciklidbladet om din "peacekeeper" crabro.
            Har aldrig skrivit en artikel, så det kan ju vara kul att göra ett försök.

Kommentar

• classe
              NCS Medlem

• April 2007
              • 1147

ja många måste ha en polis fisk i en i karet.. så haft mina innan crabro o lombardoi innan.. så måste ha en polis fisk i sin akvarium... men ser crabro är en stora fisk än andra mbunas så tufft av dom o samma även lombardoi hane är bra revir för sin plats...
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Anna Österman
                Användare
                • March 2006
                • 282

Ursprungligen postat av HåE
                Har aldrig skrivit en artikel, så det kan ju vara kul att göra ett försök.
                Jag skulle läsa den av två skäl 1) Det är alltid intressant med beteendestudier 2) Crabro står på min "fiskar att skaffa" lista.

Jag vet också att CBs redaktör verkligen suktar efter artiklar, speciellt malwai-artiklar ur ett hobby-perspektiv. Så din artikel skulle säkert tas emot med glädje.
                Senast redigerad av Anna Österman; 15 September 2011, 10:46. Anledning: Ville lägga till lite uppmuntran :)
                Fiskar är vänner-inte mat!

Kommentar

Arbetssätt...