Nja lagar har väl mest med att man vill styra befolkningen mot vad den allmänna opinionen tycker. så inte enstaka individer ska få för mycket av den egna viljan igenom på bekostnad av andra. Kalla det moral,etik eller vad du vill, men i botten ligger en inriktning mot vad de flesta tycker är ok. Därför svänger också lagarna med tiden. I vissa epoker är vissa grejer tillåtet och andra inte. Även stöld är relativt. det finns och har funnits samhällen där det begreppet inte är särskilt tydligt och begrepp som mitt och ditt inte är en del av kulturen. Där ses lån tillgångar som allmännyttiga och med tiden jämnar saker och ting ut sig.
Ta en sådan enkel sam som att dela på notan. Svenska är noga med vad som är mitt och ditt och splittar i allmänhet notan i precisa stycken medan i andra länder tar någon notan denna gång och någon annan en annan gång och med tiden brukar det jämna ut sig. Inte för att det finns lagar om just detta men det påverkar helt klart hur vi sätter lagar och straff.
Ta en sådan enkel sam som att dela på notan. Svenska är noga med vad som är mitt och ditt och splittar i allmänhet notan i precisa stycken medan i andra länder tar någon notan denna gång och någon annan en annan gång och med tiden brukar det jämna ut sig. Inte för att det finns lagar om just detta men det påverkar helt klart hur vi sätter lagar och straff.
Kommentar