Fotomoralen inom NCS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Nja lagar har väl mest med att man vill styra befolkningen mot vad den allmänna opinionen tycker. så inte enstaka individer ska få för mycket av den egna viljan igenom på bekostnad av andra. Kalla det moral,etik eller vad du vill, men i botten ligger en inriktning mot vad de flesta tycker är ok. Därför svänger också lagarna med tiden. I vissa epoker är vissa grejer tillåtet och andra inte. Även stöld är relativt. det finns och har funnits samhällen där det begreppet inte är särskilt tydligt och begrepp som mitt och ditt inte är en del av kulturen. Där ses lån tillgångar som allmännyttiga och med tiden jämnar saker och ting ut sig.

Ta en sådan enkel sam som att dela på notan. Svenska är noga med vad som är mitt och ditt och splittar i allmänhet notan i precisa stycken medan i andra länder tar någon notan denna gång och någon annan en annan gång och med tiden brukar det jämna ut sig. Inte för att det finns lagar om just detta men det påverkar helt klart hur vi sätter lagar och straff.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• pontus
      Användare
      • October 2003
      • 514

vad tror ni alla att internet är? det är det mest anarkistiska forumet i världen. är det någon som är så naiv att dom tror dom har ensamrätt på saker som läggs ut på internet så är ju det en sorglig historia i sig själv. är man rädd om sina grejjer så tar man väl hand om dom.
      Vad lagen säger och vad folk gör är en helt annan sak . känner två personer som jobbar som fotografer på hel tid, har aldrig hört någon av dom klaga på att "Internet tar mina bilder / cry". Som jag ser detnternet är en plats att dela information , kunskap ,bilder och upplevelser, när folk ska slå mynt ur den som är tänkt att förena människor blir man fan besvärad.
      Passenger on Planet Earth:
      Pet.macro nsumbu
      Pet.moshi ikola
      Pet.Trewavasae
      Pet.Bulu-Point "Red"
      Pet.orthognathus tricolor mvuna
      Pet.Longola
      Tr.Ilangi
      Tr.Muzi
      Tr.Katonga
      Neo.Leleupi

Kommentar

• tege
        Användare
        • February 2005
        • 2753

Ursprungligen postat av StefanL
        Jupp. Lagar och regler är en skapelse av kriminella individers missgärningar tillsammans med brist på sunt förnuft.
        Ja, eller skapades lagarna när dom rika hade snott allt av dom fattiga, såsom skog mark vattendrag mm. Detta för att dom i all framtid skulle kunna tillgodoräkna sig dessa stölder.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av pontus
          vad tror ni alla att internet är? det är det mest anarkistiska forumet i världen. är det någon som är så naiv att dom tror dom har ensamrätt på saker som läggs ut på internet så är ju det en sorglig historia i sig själv. är man rädd om sina grejjer så tar man väl hand om dom.
          Vad lagen säger och vad folk gör är en helt annan sak . känner två personer som jobbar som fotografer på hel tid, har aldrig hört någon av dom klaga på att "Internet tar mina bilder / cry". Som jag ser detnternet är en plats att dela information , kunskap ,bilder och upplevelser, när folk ska slå mynt ur den som är tänkt att förena människor blir man fan besvärad.
          Så ditt budskapet är då - har någon några foton som du inte vill skall plockas hem av alla och läggas upp på deras egna sidor utan att ange källa så lägg absolut inte upp dom här.
          Kanske är det så som du säger och jag angav ju även tidigare att de bästa fiskfotograferna i Sverige inte heller lägger upp sina foton här, att fototävlingen här är ett skämt etc. etc.
          ja då får det väl vara så då, eller?

Kommentar

• pontus
            Användare
            • October 2003
            • 514

Som jag förstått så är inte fototävlingen något skämt, det är en tävling...
            men om det är bilder som man vill sälja till någon så kanske man inte ska ha med dom i en foto tävling som alla i världen kan ha tillgång till.
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

Kommentar

• albinfiskare
              Användare
              • November 2008
              • 33

Ursprungligen postat av FI
              Knepiga resonemang.

De får väl skylla sig själva om de gör sig till lätta offer.
              Tillfället skapar misshandlaren.
              Offren behöver själva hitta på lösningar för att kunna gå på stan utan att bli misshandlade.

Eller hur var det nu ni menade?
              Nu var set inte riktigt så det stod.

Jag fattar vad du siktar på. Men idag är det allmänt accepterat att om man glömmer något på stan så är det stor risk att det "försvunnit".

Men när man klantat sig på internet är det tydligen grov stöld.

Det är lika fel enligt mig. Men jag fattar vad internet är iallafall.

Och till kjell vill jag bara säga att jag iallafall inte är ute efter att snålåka på varken dina eller någon annan medlems bilder :p däremot skulle jag kunna printa ut dem o ha på väggen utan att fråga, men det är ju helt lagligt

Känns som jag bland andra triggade lite OT, ber om ursäkt för detta.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

[QUOTE=pontus;847389]Som jag förstått så är inte fototävlingen något skämt, det är en tävling...QUOTE]
                Ja men jag syftade på att nästan ingen deltar i den och att också väldigt få röstar

Kommentar

• albinfiskare
                  Användare
                  • November 2008
                  • 33

Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Det finns för många människor som i varierande grad har bristande moral - därför har vi lagar, skulle jag vilja säga.
                  //Kaj
                  Snart är du där

Vad gör man om man inte får fatt i tjuvarna då?

(Tips: det finns två alternativ mer eller mindre.)

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Ursprungligen postat av tege
                    Ja, eller skapades lagarna när dom rika hade snott allt av dom fattiga, såsom skog mark vattendrag mm. Detta för att dom i all framtid skulle kunna tillgodoräkna sig dessa stölder.
                    Faktiskt precis det jag skrev...

Kommentar

• Snubbelfot
                      Användare
                      • May 2011
                      • 19

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Sedan för att vara lite elak - de allra flesta som i denna tråd verkar tycka att det är helt OK att sno andras foton är inte medlemmar i NCS. Och de verkar ju inte tillhöra de som lägger in en massa foton på här på sidan som kan användas i artregistret. Så man kan ju undra lite över vad syftet med era inlägg är?
                      Bara LIIITTTEEE paranoid? Det var inte elakt - det där var bara dumt.
                      Senast redigerad av Snubbelfot; 26 August 2011, 15:21. Anledning: tog bort överflödig text

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Ursprungligen postat av albinfiskare
                        Snart är du där

Vad gör man om man inte får fatt i tjuvarna då?

(Tips: det finns två alternativ mer eller mindre.)
                        Fattar inte tyvärr - vaddå "snart är du där" ?

Vad har det med saken att göra om man får fatt i dem eller ej?

//KAj

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ursprungligen postat av Snubbelfot
                          Bara LIIITTTEEE paranoid? Det var inte elakt - det där var bara dumt.
                          Okej då - det VAR dumt OM ni bevisar motsatsen genom att bli medlemmar i NCS

Kommentar

• Snubbelfot
                            Användare
                            • May 2011
                            • 19

Nja... vissa medlemmar känns lite skumma. Du tar nog lite för allvarligt på din hobby.
                            Fick ändra: nu såg jag. Du har ju inte det här som hobby utan som affärsverksamhet och tjänar pengar på en hemsida. Då kanske du skulle hålla dig utanför den här diskussionen. Jag trodde Ciklid.org var för hobbyister och inte för näringsverksamma. Det borde du ange i din profil så man vet att det är kapitalet man diskuterar med och inte en "hobbyist"!
                            Senast redigerad av Snubbelfot; 26 August 2011, 19:17.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

NCS med ciklid.org är fullt ut en ideell förening och inget annat. Vi är ett gäng som sitter i styrelsen och gör det på vår fritid mellan barnnattningar och gräsklippning och jobb. Utan ersättning kan jag tillägga.

Det som gör NCS till vad det är, är dess medlemmar!!!

Denna diskussion är bara en diskussion i ett forum.
                              Senast redigerad av DaRe; 26 August 2011, 21:28.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av Snubbelfot
                                Nja... vissa medlemmar känns lite skumma. Du tar nog lite för allvarligt på din hobby.
                                Fick ändra: nu såg jag. Du har ju inte det här som hobby utan som affärsverksamhet och tjänar pengar på en hemsida. Då kanske du skulle hålla dig utanför den här diskussionen. Jag trodde Ciklid.org var för hobbyister och inte för näringsverksamma. Det borde du ange i din profil så man vet att det är kapitalet man diskuterar med och inte en "hobbyist"!
                                Jag har jobbat idellt i mer än 30 år för Nordiska Ciklidsällskapet, deltagit i samtliga ciklidstämmor sedan 1979, varit med om att arrangera mängder av ciklidstämmor, skrivit flera hundra artiklar till Ciklidbladet och bidragit med mer än 1000 foton, varit ordförande i den idella organisationen NCS, varit redaktör för Ciklidbladet. Allt utan ersättning.

Nåväl det har jag "som kapitalist" gjort för NCS. Vad har du som gjort för NCS då som anser dig ha större rätt än jag att uttala dig om NCS verksamhet

Kommentar

Arbetssätt...