Fotomoralen inom NCS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • albinfiskare
    Användare
    • November 2008
    • 33

Ursprungligen postat av pny
    På vilket sätt är det stöld? Se den text jag länkade om privat bruk ovan så ser du att det är fullt lagligt att ladda hem andras bilder till sin egen dator. (däremot inte att lägga upp dom på en ny hemsida, men det är en helt annan fråga).

Det är inte Kina vi bor i!

Du kan alltid ladda hem ett verk som finns tillgängligt på Internet, kopiera från digital till digital form och/eller skriva ut det så länge du gör det för ditt privata bruk. Det innebär att du gör det på eget initiativ och endast för din egen användning. Förlagan du kopierar från får dock inte vara en olovlig förlaga, en så kallad piratkopia.Du får inte heller sprida det kopierade exemplaret utanför din närmaste familj eller vänkrets. Du får aldrig, inte ens för privat bruk, kopiera datorprogram eller databaser.
    Ofta har väl personen i fråga ett företag för sin försäljning.

Eller är det fortfarande okej att ladda hem bilder från ett företag som säljer just fototavlor, liknande?

Förstår inte varför det skulle skilja sig mot annan media. Men är det så så ska jag inte säga emot.

Kommentar

• Snubbelfot
      Användare
      • May 2011
      • 19

Har inte bilden något konstnärligt eller historiskt värde, varför då inte bara låta andra använda den. Det är väl kul om det blir fler snygga firrar på bild på webben? Om man är så otroligt seriös fiskfotograf så kan man väl göra som i andra branscher - lägga ut några stycken bilder för att locka in folk till sig.
      Men allvarligt talat - vad finns det för pengar i bilder på några firrar? Köper folk bilder med fiskar till dyra pengar eller? Sätter upp ovanför soffan?

Jag kan knappast tro att det finns några pengar att tjäna. Däremot glädje över att främja hobbyn. Därför förstår jag inte varför man ska sitta hemma och tokrunka över sina fräcka bilder i sin ensamhet. Släpp ut dem på nätet istället. De flesta fisknördar kommer att länka till din hemsida - som man skaffat för att visa upp sina bilder - och sin reklam, om man tror att någon är intresserad av att annonsera på en fisknördsida. Allvarligt talat förstår jag inte vad ni hoppar på varandra för. Är det bara för egots skull?
      Senast redigerad av Snubbelfot; 25 August 2011, 20:12.

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Knepiga resonemang.

De får väl skylla sig själva om de gör sig till lätta offer.
        Tillfället skapar misshandlaren.
        Offren behöver själva hitta på lösningar för att kunna gå på stan utan att bli misshandlade.

Eller hur var det nu ni menade?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av Snubbelfot
          Har inte bilden något konstnärligt eller historiskt värde, varför då inte bara låta andra använda den. Det är väl kul om det blir fler snygga firrar på bild på webben? Om man är så otroligt seriös fiskfotograf så kan man väl göra som i andra branscher - lägga ut några stycken bilder för att locka in folk till sig.
          Men allvarligt talat - vad finns det för pengar i bilder på några firrar? Köper folk bilder med fiskar till dyra pengar eller? Sätter upp ovanför soffan?

Jag kan knappast tro att det finns några pengar att tjäna. Däremot glädje över att främja hobbyn. Därför förstår jag inte varför man ska sitta hemma och tokrunka över sina fräcka bilder i sin ensamhet. Släpp ut dem på nätet istället. De flesta fisknördar kommer att länka till din hemsida - som man skaffat för att visa upp sina bilder - och sin reklam, om man tror att någon är intresserad av att annonsera på en fisknördsida. Allvarligt talat förstår jag inte vad ni hoppar på varandra för. Är det bara för egots skull?
          Om bilden har ett "konstnärligt eller historiskt värde" det är väl upp till fotografen att avgöra.

Som flera har sagt så tycker säkert många att det bara är kul om andra "snor" deras foton - men det är väl i så fall upp till dom själva att avgöra. man kan väl inte bara förutsätta att det är OK att sno foton.

Sedan för att vara lite elak - de allra flesta som i denna tråd verkar tycka att det är helt OK att sno andras foton är inte medlemmar i NCS. Och de verkar ju inte tillhöra de som lägger in en massa foton på här på sidan som kan användas i artregistret. Så man kan ju undra lite över vad syftet med era inlägg är?

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Om bilden har ett "konstnärligt eller historiskt värde" det är väl upp till fotografen att avgöra.

Som flera har sagt så tycker säkert många att det bara är kul om andra "snor" deras foton - men det är väl i så fall upp till dom själva att avgöra. man kan väl inte bara förutsätta att det är OK att sno foton.

Sedan för att vara lite elak - de allra flesta som i denna tråd verkar tycka att det är helt OK att sno andras foton är inte medlemmar i NCS. Och de verkar ju inte tillhöra de som lägger in en massa foton på här på sidan som kan användas i artregistret. Så man kan ju undra lite över vad syftet med era inlägg är?
            Instämmer till 100% - och de sista raderna var ju en intressant observation!
            //Kaj

Kommentar

• sleepy
              Användare
              • August 2004
              • 294

Jag förstår endå hur kjell kenner då han har ett vinst intresse på hans hemsida o foton.
              Kjell hur många av dina fotton på hemsida har du fått betala för att få använda? Allså inte betala för utröstning ect utan köpt en bild av någon annan, för de vore tråkigt att man blir bestulen av något man har fått betala för..

Men generellt en bild som läggs ut på en frontossa tråd känns de fritt fram att ha som bakgrunds bild eller använda själv på sin hemsida (utan vinst intresse).
              Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
              http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av sleepy
                Jag förstår endå hur kjell kenner då han har ett vinst intresse på hans hemsida o foton.
                Kjell hur många av dina fotton på hemsida har du fått betala för att få använda? Allså inte betala för utröstning ect utan köpt en bild av någon annan, för de vore tråkigt att man blir bestulen av något man har fått betala för...
                Jag har säkert under årens lopp betalt några hundra tusen kronor för foton jag har köpt in, och för den delen också spenderat några hundra tusen på att resa runt och ta foton som jag sedan har låtit andra ta del av (både gratis och mot betalning), MEN detta är inte relevant.
                Alla har rätt till sina egna foton - vare sig det handlar om ett foto som man lagt tiotusentals kronor för att få till, eller det är ett foto på ens eget barn man har tagit med en Instamatickamera (om nu sådana fortfarande finns).

Men generellt en bild som läggs ut på en frontossa tråd känns de fritt fram att ha som bakgrunds bild eller använda själv på sin hemsida (utan vinst intresse).
                Så som sagt - varken jag eller lagen anser det och tills dess att lagen inte ändras så gäller den.

Kommentar

• pny
                  Användare
                  • April 2002
                  • 210

Så som sagt - varken jag eller lagen anser det och tills dess att lagen inte ändras så gäller den.
                  Du får tycka vad du vill men du har helt fel angående lagen. Det är fullt lagligt att ta hem en bild och använda som bakgrundsbild på sin privata dator. Detta undantag som gäller privat bruk (se mina tidigare inlägg) och gäller om förlagan är laglig. Lagen är solklar kring detta så jag fattar inte att så många tror att detta är olagligt,
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Du får tycka vad du vill men du har helt fel angående lagen. Det är fullt lagligt att ta hem en bild och använda som bakgrundsbild på sin privata dator. Detta undantag som gäller privat bruk (se mina tidigare inlägg) och gäller om förlagan är laglig. Lagen är solklar kring detta så jag fattar inte att så många tror att detta är olagligt,
                    Jag håller inte med dig om att det är lagligt att lägga upp dem på sin hemsida, däremot att ha ett foto och kolla på i sin dator, men det är något annat.
                    Enligt dig vore det alltså helt lagligt om någon gick in här på denna sida och plockade hem 500 foton och gjorde en ciklidhemsida som konkurrerade med ciklid.org bara inte hemsidan är kommersiell
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 August 2011, 22:58.

Kommentar

• sleepy
                      Användare
                      • August 2004
                      • 294

Jag håller inte med dig om att det är lagligt att lägga upp dem på sin hemsida, däremot att ha ett foto och kolla på i sin dator, men det är något annat.
                      Enligt dig vore det alltså helt lagligt om någon gick in här på denna sida och plockade hem 500 foton och gjorde en ciklidhemsida som konkurrerade med ciklid.org bara inte hemsidan är kommersiell
                      Jag håller me dig där till viss del kjell.

Men du glömer en viktig del, det e inte bilderna som gör en hemsida det e mestadelen jobbet bakom som grundar sidan samt användarna på forumet.

Jag hade jallfall inte velat stoppa världens bästa icke vinst baserade hemsida endast pågrund av att han inte har cash för att fixa bilder.

Men som du säger så lyder lagen att de inte får göras, men vi diskuterar inte lagen endast i denna tråd.
                      Utan tråden lägger grund på moralen vad som anses rätt eller fel.
                      självklart bör moral gå hand i hand med lag, men det gör den deffenitivt inte i dagens sammhälle.
                      Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                      http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• pny
                        Användare
                        • April 2002
                        • 210

Nej, så säger inte lagen, (och det var inte det jag kommenterade ovan), det du beskriver här kan nog inte längre klassas som privat bruk som undantaget från upphovsrätten gäller... Dvs du får ladda hem bilder från denna hemsida och använda som bakgrundsbild. Du kan till och med skriva ut bilden och hänga upp som tävla hemma på väggen, men sen får man inte göra så mycket mer. Att lägga den på nätet där andra än familjen och de närmsta vännerna har tillgång till den klassas av lagen inte som privat bruk. Läs Lag (1960:729) § 12 om du inte tror mig.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Ursprungligen postat av albinfiskare
                          Lagen funkar inte, Företagen förlorar ju multum (enligt dem själva) på piratkopiering. Tror du de kommer få ersättning för allt genom lagen?
                          De flesta lagar fungerar dåligt, annars hade vi inte behövt dem.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Nej, så säger inte lagen, (och det var inte det jag kommenterade ovan), det du beskriver här kan nog inte längre klassas som privat bruk som undantaget från upphovsrätten gäller... Dvs du får ladda hem bilder från denna hemsida och använda som bakgrundsbild. Du kan till och med skriva ut bilden och hänga upp som tävla hemma på väggen, men sen får man inte göra så mycket mer. Att lägga den på nätet där andra än familjen och de närmsta vännerna har tillgång till den klassas av lagen inte som privat bruk. Läs Lag (1960:729) § 12 om du inte tror mig.
                            Nej men det var ju det som jag vände mig emot att man skulle kunna använda fotona "på sin hemsida" och du sa emot mig. En hemsida är inte privat bruk

Kommentar

• Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • June 2008
                              • 1882

Ursprungligen postat av Zaphi
                              De flesta lagar fungerar dåligt, annars hade vi inte behövt dem.
                              Det finns för många människor som i varierande grad har bristande moral - därför har vi lagar, skulle jag vilja säga.
                              //Kaj

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Jupp. Lagar och regler är en skapelse av kriminella individers missgärningar tillsammans med brist på sunt förnuft.

Kommentar

Arbetssätt...