Fotomoralen inom NCS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Vi brukar vara väldigt noga med att ange vem som tagit fotot och missar vi vill vi gärnan veta. Det är så enkelt att få till.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Ursprungligen postat av sleepy
      Nja med tanke på runt 20 % av svergies befolkning (uppskatat Ofc) och runt 80% av dagens ungdomar (10-26) laddar ner program/filmer/musik ect. Så tror jag något kommer hända med den lagen snart.
      Det var ett inslag på nyheterna igår om att var tionde bilist kör mot rött ljus. Med ditt resonemang är det kanske dags att ändra lagen så att det blir tillåtet att köra mot rött. Med så många överträdelser måste det vara fel på lagen och inte bilisternas moral, eller?
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Det finns faktiskt förslag i Sverige att det ska vara tillåtet att köra mot rött. Det är tillåtet i flera andra länder Lustigt sammanträffande. Du får välja en annan liknelse, hehe.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av Micke
          Det var ett inslag på nyheterna igår om att var tionde bilist kör mot rött ljus. Med ditt resonemang är det kanske dags att ändra lagen så att det blir tillåtet att köra mot rött. Med så många överträdelser måste det vara fel på lagen och inte bilisternas moral, eller?
          Jepp och här i Göteborg har kontroller visat att mer än 60% av alla bilister körde för fort på 30-vägar vid skolor.
          Så varför inte fri fart framför skolor - folk följer ju ändå inte lagen

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Fri fart är jag för

Men spännande med alla liknelser. Men visst det är olagligt att kopiera/stjäla, kala det vad ni vill. Men folk kommer ändå göra det för att det är enkelt. "Tillfället gör tjuven" lär man sig på väktarskolan. Det är tragiskt att det är så, men det stämmer tyvärr.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Men visst ska lagen följa opinionen, långsamt med följsamt . Annars blir det ju en minoritetselit som bestämmer vad alla andra ska göra.

///David

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av DaRe
                Det finns faktiskt förslag i Sverige att det ska vara tillåtet att köra mot rött. Det är tillåtet i flera andra länder Lustigt sammanträffande. Du får välja en annan liknelse, hehe.
                Ja cyklister vid högersväng, men detta handlade om bilister I samband med den debatten tyckte i och för sig en politiker att det skulle gälla även för bilister.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

I Kanada får man alltid svänga höger om det är rött ljus och det är kanon! Varför inte, det blir ju en säker sväng precis som då man skall lämna företräde. De farliga svängarna är ju när man korsar flera körfält.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

Intressant diskussion men vi ska kanske inte blanda ihop brottsliga handlingar där andras liv är i stor fara som vid t ex en rödljuskörning, fyllekörning osv med att någon använder en bild utan att betala/fråga om tillåtelse. Även fast någon ska leva på det så hänger ju inte den personens liv i en skör tråd. Det finns ju andra sätt att tjäna pengar.

Sen kan det så klart på sikt leda till att det inte produceras film/musik/foto av samma kvalitet, men å andra sidan finns det väl många amatörer som är duktiga som anser att det är viktigare att visa upp sina verk än att tjäna pengar på dom. Drömmen om att kunna leva på sin hobby, den tiden kanske är förbi?

Kommentar

• Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

Ursprungligen postat av albinfiskare
                      Stöld är stöld helt klart. Men det är inte riktigt det som är poängen.

Om jag väldigt gärna vill ha din skitsnygga och proffsiga bild, och du har laddat upp den i fullformat och utan några vattenstämplar, tar det bara någon sekund innan jag har den på min hårddisk.

Om du inte vill att detta ska ske, och du inte är en idiot och klantskalle laddar du inte upp bilder i fullformat etc

Jag rättfärdigar inte stölden, men du kanske förstår hur jag menar? Eftersom du bör veta hur internet fungerar så ser man till att skydda sig.

Samma anledning jag inte har plånboken i bakfickan i stora folkmängder, eller att affärerna har stöldskydd på sina varor.
                      Jo, men det är ju just det som är poängen! Det hänger ihop. Jag håller dock helt med om att jag är dum om jag inte vidtar nödvändiga försiktighetsåtgärder (låser bilen, låter inte värdesaker ligga framme, skyddar mina bilder, tar patent på min uppfinning, eller vad det nu kan vara som jag bedömer som nödvändigt) för att skydda min egendom. Men - bara för att man är dum eller helt enkelt missar att vidta den där extra nödvändiga åtgärden ger det inte automatiskt någon annan rätten att sno mina saker.

//Kaj

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Intressant diskussion men vi ska kanske inte blanda ihop brottsliga handlingar där andras liv är i stor fara som vid t ex en rödljuskörning, fyllekörning osv med att någon använder en bild utan att betala/fråga om tillåtelse. Även fast någon ska leva på det så hänger ju inte den personens liv i en skör tråd. Det finns ju andra sätt att tjäna pengar.
                        Nej, så det är då mer relevant att då jämföra det med internetbedrägerier, förskingring, inbrott etc. etc.

Fakta kvarstår - lagen finns och NCS moral borde väl då vara att följa lagen.

Kommentar

• Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • June 2008
                          • 1882

Ursprungligen postat av Bjorn
                          Men ORKA!!? Cheesus!? Tror någon av er seriöst att det finns folk här som kommer missbruka era foton och leka tjuvar? Jaja.. vi har alla våra fetischismer.. men!!? HALLÅ!?!?

Dra pinnen ut ur ångesthålan nu... eller anslut er till en av organisationerna bakom Copyswede och trösta er med att ni tjänar grovt på alla oss andra normala ångestbefriade personerna som egentligen ger fan i vad ni producerar och är så paranoida för att andra ska få uppleva utan att ni kännar det som en trygghet i plånboken! ...men trots det kommer tvingas betala 100-tals kronor för att få backup på våra egna familjefoton (som ingen annan änn oss själva ser värdet i *urk*)

Förhandlingarna har kraschat mellan rättighetsorganisationen Copyswede och elektronikbranschen. Nu blir hårddiskar och usb-minnen ordentligt dyrare. Men branschen kommer att gå till domstol för att stoppa prishöjningarna.

Edit:
                          Egentligen är det otroligt enkelt!! Producera något som folk tycker om och gör det enkelt tillgängligt för dom att köpa till ett pris som tillsvarar värdet av det de upplever det som och folk kommer (självklart) betala gladerligt för det!

Ref: Filmbranchen tycker att vi i svarta Europa ska vänta minst två år innan vi få se en film efter att den haft premiär i USA (den som inte förstått det så fråga någon som levde på 80-talet om de hade någon aning om vad för filmer som visades på Oscarsgalan då + Googla "regionskoder" ;-) ..och när vi äntligen ska få se den så ska vi ta bilen till den lokala videoaffären, ha turen att de har filmen inne just då, och betala 600% mera änn vad de som plockade hem den i soffan via tex iTunes Store i USA för två år sedan betalade (och är man som mig och jobbar sent så åker man på sköna förseningsavgifter för att man inte hann lämna tillbaka skrotskivan innan 1800 nästa dag) och den enorma majoriteten av oss som är helt ärliga normala invånare i Sverige/Europa ska numera också få äran att få betala 100-tals/1000-tals kronor för denna "förmånen" via "avgifter" för något som vi riskerar en total orättvis civilrättegång för om en granne anslutar till våra trådläsa nätverk och laddar hem helt gratis! Tack för den iPred som tillåter upphovsrättsinnehavare att gå rakt förbi rättsystemet (polis, åklagare & telelagen) och hota folk som i lagens mening ska anses oskyldiga med ekonomisk ruin!! :-D

...och det bästa av allt!!! Jag har inte ORKAT läsa hela tråden!!

ORKA!!

Jag tog ett jättefint foto... älskar det, måste vara vär en massa pengar.... jag köpte också en dator för 15000 för 3 år sedan... Woaw!!! Den måste vara värd minst 5000,- idag (Nej!! Den är elskrot = den kan kosta dig pengar att bli av med lagligt)

Köper jag all musik jag konsumerar? Absolut!! ...för att den finns enkelt tillgänglig i hög kvalité till ett pris som absolut tillsvarar det den är värd för mig.... hyr jag DVD eller Blu-Ray skivor? Uhum? ...Nej, jag konsumerar inte film!
                          Det mest ångestladdade inlägget har du just själv producerat.
                          Det här är ju ett diskussionsforum och som vanligt blir det livligast diskussioner i ämnen utanför vårt gemensamma ciklidintresse. Frivilligt att läsa och frivilligt att deltaga. Men allt det vet du ju redan så varför ifrågasätta diskussionen? Och sedan komma med egna synpunkter i ämnet!
                          Såna här diskussioner livar upp ett stundom trött forum, tycker jag.

Håller helt med dig om att branschen (film- och musik-) inte precis har hängt med i utvecklingen och känns som blytunga ärkekonservativa kolosser. De borde leda utvecklingen istället för att slåss mot den. Men jag hävdar fortfarande att man inte kan använda det som ett rättfärdigande för att sno musik och film (eller bilder som diskussionen ursprungligen handlar om. Lika lite som man kan använda "tillfället gör tjuven" som ett rättfärdigande - även om det är sant att om man inte låser bilen är risken större att den blir stulen.

Personligen laddar jag upp bilder fullt medveten om att de kan plockas hem av andra och användas både här och där. Jag har nada ångest för det.

//Kaj

Kommentar

• sleepy
                            Användare
                            • August 2004
                            • 294

Ursprungligen postat av johho
                            Fri fart är jag för

Men spännande med alla liknelser. Men visst det är olagligt att kopiera/stjäla, kala det vad ni vill. Men folk kommer ändå göra det för att det är enkelt. "Tillfället gör tjuven" lär man sig på väktarskolan. Det är tragiskt att det är så, men det stämmer tyvärr.
                            Samma med fortkörning, då de e så lätt och risken att åka dit e ruggit liten.
                            -Uppmärkta trafik kameror, om man åkter på dessa e man ju helt borta när man kör.
                            -Ytterst lite trafik övervakning från de få poliser vi har, risken att varkligen bli tagen om man kör förbi en kontroll e ganska liten den med då alla andra bilster varnar o sänker hastigheten.

Visst e de inte okej, men men folk gör de endå.
                            Vad e mest moralisk rätt att köra för fort och riskera andras liv eller att "låna/sno" någons bild Där som messt handlar om en kostnad eller någons ego?

Men visst det e fortfarnade fel på båda punkter.
                            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nej, så det är då mer relevant att då jämföra det med internetbedrägerier, förskingring, inbrott etc. etc.

Fakta kvarstår - lagen finns och NCS moral borde väl då vara att följa lagen.
                              Ja lagen finns men jag håller inte riktigt med om de andra jämförelserna heller faktiskt. Internetbedrägerier kan handla om stora summor pengar som påverkar en persons ekonomi grymt mycket. Inbrott handlar inte bara om stölden, någon har varit i ditt hem där du tidigare kännt dig trygg.

Det handlar kanske om stora belopp för vissa musiker/skivbolag/filmroducenter m fl men det är ju svårt att säga om alla de som tankar hem en film istället hade sett den på bio eller köpt DVD:n. Knappast troligt...

Kan tillägga att jag aldrig har tankat hem varken film eller musik. Jag köper skivor för att jag vill ha den fysiska skivan. Jag kanske lever på stenåldern men så är det bara. Har inte ens Spotify (eller va fan det heter) men är grymt musikintresserad. Jag brukar inte heller sno bilder på nätet, jag har däremot köpt en bild på en fotosida när jag skulle ha en bakgrund till ett akvarium. Jag är en ängel...

Kommentar

• albinfiskare
                                Användare
                                • November 2008
                                • 33

Ursprungligen postat av Zaphi
                                De flesta brott är svinenkla att utföra. Det spelar ingen roll vad du säger egentligen för i lagen står det klart och tydligt vad som gäller. Den dagen det ändras kan vi diskutera detta igen, men med tanke på att enbart 0,65% av befolkningen tycker som du och röstar på Piratpartiet lär den dagen dröja.

Men det är ju roligt att vi har en ny debattör av rang på forumet!
                                Du missar min poäng. Varför du angriper mig personligen förstår jag inte.

Lagen funkar inte, Företagen förlorar ju multum (enligt dem själva) på piratkopiering. Tror du de kommer få ersättning för allt genom lagen?

Knappast.

De behöver själva hitta på lösningar att få sina produkter betalda utan att bli bestulna.

Kommentar

Arbetssätt...