If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
UPPDATERAD Bildombudsmannen Staffan Teste jobbar just nu med att spåra cirka 250 misstänkta bildtjuvar som utan tillstånd av fotografen Tammy Bergström använt hennes flaggbild. Bloggare, kommuner, företag och TV jagas.
Vad NCS gör vet jag inte, men att bilder man har tagit används på andra webbsidor är ju inget ovanligt direkt, det får man nog lära sig leva med i dagens digitala samhälle där mp3, filmer, talböcker, t.o.m. spel anses vara helt ok att bara stjäla åtminstone för många yngre personer. Då det gäller webbsidor så handlar det nog mest om slöhet än något annat att bilderna stjäls. Artikeln, artbeskrivningen, blogginlägget, etc är på plats, och en fin bild behövs "- äh, googla fram nån vettja..." :/
Många skriver dock copyright under bilden de plockar och då tycker jag det är helt ok. Visst hade det varit bättre om de hade frågat först men bara de inte skriver dit egen copyright så är det inte hela världen, såvida man nu inte lever på att sälja foton givetvis, då svider det säkert mer.
I bilden nedan har de kletat dit en egen logga och det tycker jag däremot känns fel. DÅ blir det mer stöldvarning kan jag tycka, även om jag inte kan lagen så pass mycket att jag vet om det verkligen är fel.
Andra har t.o.m. klippt bilden så ens copyright är borta, sedan publicerat bilden. Det är ännu värre. Men men. Digitala samhället osv osv. Det kommer säkert bli värre.
Fast exemplet ovan är rätt extremt. Kommuner och SVT tankar ner en bild från Internet och kör upp den på sina sidor.
Så här står det:
"Bildombudsmannen Staffan Teste jobbar just nu med att spåra ett 50-tal misstänkta bildtjuvar som utan tillstånd av fotografen och Fotosidan-medlemmen Tammy Bergström använt hennes flaggbild. Bloggare, kommuner, företag och TV jagas.
Ett företag som ansett att Google lovat att bilden skulle vara gratis är stämt, och fler kommer det att bli enligt Staffan Teste. Än så länge har bara ett fåtal ersatt fotografen i efterhand."
Stöld är stöld. Äger man inte bilden, filmen, musikstycket, osv har man heller inte rätten att använda den. Väldigt enkelt. Men väldigt svårt för en del att förstå.
Låt vara att det är en förhållandevis vanlig stöld. Men det är lik förbannat en stöld.
Det finns en väldig massa varianter på hur man kan rättfärdiga det hela, men det förändrar inte ägandeförhallandet och det är fortfarande stöld. Det enda det bevisar är att moralen är låg.
Sen bryr jag ju mig mindre om ett foto som är snabbt och slarvigt taget med en mobilkamera än det där fotot som jag är så jäkla nöjd med. Det sistnämnda postar jag inte i ett forum på nätet.
Stöld är stöld. Äger man inte bilden, filmen, musikstycket, osv har man heller inte rätten att använda den.
Semantik kanske men stöld är det inte. Det är brott mot upphovsrätten. Jag säger inte att det ena är värre än det andra. Ibland är brott mot upphovsrätten helt klart värre än en stöld av något.
Semantik kanske men stöld är det inte. Det är brott mot upphovsrätten. Jag säger inte att det ena är värre än det andra. Ibland är brott mot upphovsrätten helt klart värre än en stöld av något.
Ja, du har rätt. Så är det. Min synpunkt kvarstår dock. Att använda, bruka eller ta i besittning något man inte äger eller har rätten till på ena eller andra sättet är helt enkelt inte ok.
//Kaj
ja som lagen ser ut i dag så lär jag hålla med Kajjjan, men om historia har lärt oss något så är det genom lagbrott och revolution som lagförändringar sker, man behöver inte bryta mot lagen för att påvisa en bild som du inte själv har tagit, man kan ju faktiskt länka till den sidan bilden ligger på.
Jag tycker NCS bör hålla sig till de lagar som finns. Varför skulle det vara annorlunda menar du?
Jag tycker förstås också att man måste hålla sig inom ramarna.
Men någon här har för mig försökt förklara att det finns olika värden på bilder och uttryckt att bilder på döda ting såsom plastankor inte har något värde.
Då är det lätt att samtidigt tycka att en bild på svenska flaggan kanske inte är så mycket värd heller. Därav min fråga, vill stilla min nyfikenhet en smula.
Vad jag tycker i frågan är glasklart. Annars hade jag nog inte skrivit inlägget överhuvudtaget.
Det är enbart fotografen bakom bilden som har rätt att avgöra om den ska vara gratis eller ej. Även om betraktaren kan tycka att ett foto på en plastanka inte kan ha något värde så är det ju fotografen och inte betraktaren som avgör det.
//Kaj
Enligt min åsikt så borde de vara okej att "låna" för egetbruk, utan vinst intresse.
En grov uppskattning av mig så tror jag det finns runt 60-80% av alla hemsidor i världen idag har en eller mer bilder som de inte vet om de får använda sig av eller inte.
Okej eller inte? nja klart om de inte skulle göras i någon form hade ju fotografer tjänat multum, då alla var tvungen o "köpa" sina bilder. Tillockmed kalle på 11 bast som precis börjat lära sig att skriva hemsidor.
Helt enkelt finns de ingen vinst i det så bör de vara okej. Hade jag som hobby fotograf blivit "bestulen" på ett fotto hade jag tyckt de va helt ok och blivit stolt att andra gillar mitt fotto. Sen vill man inte att någon annan skall ta cred för bilden dock....
Hade jag som hobby fotograf blivit "bestulen" på ett fotto hade jag tyckt de va helt ok och blivit stolt att andra gillar mitt fotto. Sen vill man inte att någon annan skall ta cred för bilden dock....
Och då är det du som fotograf som avgör det med dina bilder, men du kan ju inte avgöra det för andras bilder. Sen kan jag hålla med dig att de flesta nog resonerar så som du gör angående lille kalles hemsida. Men avgörandet måste ligga hos den enskilde fotografen.
//Kaj
Enligt min åsikt så borde de vara okej att "låna" för egetbruk, utan vinst intresse.
En grov uppskattning av mig så tror jag det finns runt 60-80% av alla hemsidor i världen idag har en eller mer bilder som de inte vet om de får använda sig av eller inte.
Okej eller inte? nja klart om de inte skulle göras i någon form hade ju fotografer tjänat multum, då alla var tvungen o "köpa" sina bilder. Tillockmed kalle på 11 bast som precis börjat lära sig att skriva hemsidor.
Helt enkelt finns de ingen vinst i det så bör de vara okej. Hade jag som hobby fotograf blivit "bestulen" på ett fotto hade jag tyckt de va helt ok och blivit stolt att andra gillar mitt fotto. Sen vill man inte att någon annan skall ta cred för bilden dock....
Roliga åsikter.
Byt ut den 11-åriga Kalle mot din stenrika granne Karl som är värdens drygaste och bestämmer allt hemma i ditt kvarter. Tycker du då att det är rätt att Karl har en hemsida för området där du bor fullt med bilder som han tankat ner från din privata sida som ingen har sett.
Han tjänar inga pengar på sidan men hela grannskapet tror att det är hans bilder.
Stöld är stöld. Äger man inte bilden, filmen, musikstycket, osv har man heller inte rätten att använda den. Väldigt enkelt. Men väldigt svårt för en del att förstå.
Låt vara att det är en förhållandevis vanlig stöld. Men det är lik förbannat en stöld.
Det finns en väldig massa varianter på hur man kan rättfärdiga det hela, men det förändrar inte ägandeförhallandet och det är fortfarande stöld. Det enda det bevisar är att moralen är låg.
Sen bryr jag ju mig mindre om ett foto som är snabbt och slarvigt taget med en mobilkamera än det där fotot som jag är så jäkla nöjd med. Det sistnämnda postar jag inte i ett forum på nätet.
//Kaj
Något många bör förstå, är att lägga ut en attraktiv bild på nätet. Är som att lägga en värdefull sak mitt på ett torg fullt av människor. Även om det är stöld så är det mest på grund av ditt eget handlande saken blev stulen.
Utnyttja istället den enorma exponerings möjligheten till att visa vad du kan som fotograf, välj några av dina snyggaste bilder som du bjuder på. Det kan vara en god investering till framtida fotojobb.
Och se givetvist till att folk förknippar dina bilder med ditt namn/hemsida eller liknande, Fram med vattenstämplen och skriv bildtexter/ info om dig själv.
Kommentar