Ny funktion: Ciklidbladet i PDF
Kollaps
X
-
-
Så var det även under min tid. Jag vet dock att några av de som då sa definitivt nej idag säger ja, men då skall NCS självklart ha fått ett godkännade från dom innan man publicerar.Kommentar
-
Jepp det följer vi definitivt, därför saknas en del av just dessa artiklar.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Då skall NCS stå för vad som sagts tidigare och inte köra över dom genom att ändra sitt löfte till dom i efterhand genom en fråga i detta forum (som få läser - speciellt de utländska artikelförfattarna).
[QUOTE] För foton som finns i tidningen och som använts i fototävlingen antar jag att vi redan idag publicerar på nätet så de bör vara direkt ok, men även de person som har bilder i dessa artiklar kan höra av sig/QUOTE]
Det borde stå angivet när man laddar upp foton i tävlingar och forum att NCS förbehåller sig rätten att använda foton som laddas upp här.
På Zoopet står detta angivet för tävlingen och i Goldmedlemmarnas fotoarkiv och dessa foton använder vi då i t.ex. artbeskrivningar. Däremot står det inte angivet för de foton som laddas upp i forum eller blogg, men dessa foton använder vi inte heller.
Här borde det ju vara än viktigare att det står angivet om det skall användas i CB, men egentligen borde samma gälla för användandet av foton i artregistretKommentar
-
Jättebra med alla kommentarer och ledsen för hur det uppfattats. Det är ett radikalt steg och jag hoppas ändå att det slutar lyckligt.
Grundprincipen har grovt varit att vi frågat i förväg alla som inte är medlemmar eller utländska författare fotografer. Eller artiklar vi översatt. För personer(medlemmar) vi vet har skrivit mycket hade vi avaktiverat pdferna innan vi fått ok, jag insåg att det var några missar där som nu är fixade men vi har fått ok från så gott som alla nu även där.
Men som sagt hör av er direkt till mig eller någon annan så rättar vi till det snart vi kan.
Oavsett så uppskattar jag återkopplingen i denna tråd!! Ös på med åsikter bara...
I framtida artiklar kommer vi givetvis kontinuerligt att fråga om lov och det står fritt att säga nej. Då blir det bara text. Men man kan väl säga nej till det med antar jag men där har vi nog aldrig frågat trots att det är lika viktigt. Eller har jag fel där?!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Ciklidbladet som pdf låter härligt...
alltid kul och läsa gamla artiklarHar ett 375L Malawi kar och et yngel karKommentar
-
För foton som finns i tidningen och som använts i fototävlingen antar jag att vi redan idag publicerar på nätet så de bör vara direkt ok, men även de person som har bilder i dessa artiklar kan höra av sig
Jag tror vi har dylik text.
§22:
Kanske skulle det vara synligare i just fototävlingen...??!!
Om de publuiceras i digital form på siten är liksom nödvändigt för att kunna tävla.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Detta står i reglerna för fototävlingen:
Du beviljar, med ditt deltagande i tävlingen, att foto får användas för publicering i Ciklidbladet, på Ciklid.org samt andra övriga ställen där foton kan behövas för att presentera Nordiska Ciklidsällskapet.Kommentar
-
Bra kommentarer.
Jag tror vi har dylik text.
§22:
Kanske skulle det vara synligare i just fototävlingen...??!!
Om de publuiceras i digital form på siten är liksom nödvändigt för att kunna tävla.Kommentar
-
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det finns även exempel på någon författare som inte heller tillåtit att deras text publiceras på nätet. Ska man vara noga så bör man nog fråga om det är okej att publicera både text och foton på nätet.Kommentar
-
Det görs när jag ber om artiklar men faktiskt inte för medlemsartiklar. I nästa CB har jag tänkt att lägga in texten ”NCS förbehåller sig rätten att också publicera artikeln utan och tillsammans med dess foton på webben om inget annat överenskommits” eller liknande. Ge gärna förslag på hur texten ska se ut. som redaktör vill jag inte slita med att få in rättigheter att använda fotona i nya sammanhang t ex andra artiklar eller i artregistret. Detta riktar sig då alltså till medlemmar som skriver artiklar.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Bra nu börjar vi bena ut lite saker att förbättra!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Så här något efterrationaliserande: Vore det ok att möjligheten att be oss ta bort bilder är den sista utvägen i fall där vi försökt nå fotografen men inte lyckats eller inte fått svar?
Ett särfall är avlidna fotografer. I princip är det dödsboet/arvingarna som sitter på rätten till bilderna (och i kommersiella sammanhang skulle man självfallet fråga). Men det känns lite överdrivet att börja utreda vem rättsinnehavaren är när det gäller hobbyverksamhet, och jag har även en liten känsla av att dödsbon/arvingar kunde bli förvånade om man frågade dem om sådant.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Rent juridiskt hjälper det inte att ni inte kunnat nå upphovsrättsinnehavaren för godkännande av publicering på nätet. Att ge möjligheten att i efterhand ta bort bilderna är inte juridiskt korrekt, och då har upphovsrättsinnehavaren rätt att fakturera er för otillåten användning. Fotografiska verk är upphovsrättsskyddade i 70 år efter fotografens död, fotografiska bilder i 50 år efter att de tagits. Gränsen mellan fotografiskt verk/bild är luddig.
Visst det är en ideell förening och de allra flesta tycker nog att det är okej att ni använder deras bilder (och text), men trots allt hör det till man frågar först.Kommentar
Kommentar