Hej!
Jag har sedan tidigare en grupp 1+4 av denna lilla charmiga jordätare. Eftersom jag fått ett betydligt större akvarium (200x50x50) funderar jag på att utöka gruppen med en hane och två honor till. Alltså totalt 2+6 gymnogeophagusar.
Verkar det vettigt eller kommer hannarna att slå ihjäl varandra och honorna att få det trångt om revir?
I artikeln här på NCS står:
och:
Jag borde alltså ha plats till 2-8 revirområden men inte kunna ha en hane till?
På Tex akvarieguiden och Zoopets färska artbeskrivning nämns inget om att hanarna skulle vara speciellt agressiva mot varandra.
Är det nogon som har någon åsikt?
Annars tror jag att jag helt enkelt provar och ser.
Mvh
olof
Jag har sedan tidigare en grupp 1+4 av denna lilla charmiga jordätare. Eftersom jag fått ett betydligt större akvarium (200x50x50) funderar jag på att utöka gruppen med en hane och två honor till. Alltså totalt 2+6 gymnogeophagusar.
Verkar det vettigt eller kommer hannarna att slå ihjäl varandra och honorna att få det trångt om revir?
I artikeln här på NCS står:
citat:Lekmogna
honor etablerar ett territorium kring ett lämpligt lekunderlag. Ett sådant revir
kan ha en radie av 25-100 cm. Med tanke på revirets storlek krävs ett stort
akvarium.
honor etablerar ett territorium kring ett lämpligt lekunderlag. Ett sådant revir
kan ha en radie av 25-100 cm. Med tanke på revirets storlek krävs ett stort
akvarium.
citat: Hanarna är mycket aggressiva mot varandra och bör därför hållas isär. Man bör hålla flera honor till varje hane, annars kan honan stressas av hanens uppvaktning.
På Tex akvarieguiden och Zoopets färska artbeskrivning nämns inget om att hanarna skulle vara speciellt agressiva mot varandra.
Är det nogon som har någon åsikt?
Annars tror jag att jag helt enkelt provar och ser.
Mvh
olof
Kommentar