Gymnogeophagus Balzani

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

    Gymnogeophagus Balzani

    Hej!

    Jag har sedan tidigare en grupp 1+4 av denna lilla charmiga jordätare. Eftersom jag fått ett betydligt större akvarium (200x50x50) funderar jag på att utöka gruppen med en hane och två honor till. Alltså totalt 2+6 gymnogeophagusar.
    Verkar det vettigt eller kommer hannarna att slå ihjäl varandra och honorna att få det trångt om revir?
    I artikeln här på NCS står:

    citat:Lekmogna
    honor etablerar ett territorium kring ett lämpligt lekunderlag. Ett sådant revir
    kan ha en radie av 25-100 cm. Med tanke på revirets storlek krävs ett stort
    akvarium.
    och:

    citat: Hanarna är mycket aggressiva mot varandra och bör därför hållas isär. Man bör hålla flera honor till varje hane, annars kan honan stressas av hanens uppvaktning.
    Jag borde alltså ha plats till 2-8 revirområden men inte kunna ha en hane till?

    På Tex akvarieguiden och Zoopets färska artbeskrivning nämns inget om att hanarna skulle vara speciellt agressiva mot varandra.

    Är det nogon som har någon åsikt?

    Annars tror jag att jag helt enkelt provar och ser.

    Mvh

    olof

    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • Pelle
    Användare
    • May 2002
    • 387

    #2
    En "grupp" fiskar av samma art kan ju faktiskt vara aggressivitets-dämpande. Problemet kan ju vara att introducera nya fiskar till gruppen. Det bildas ju en ganska klar rangordning bland ciklider. Och en förändring av något slag kan ju rubba balansen.

    Mvh/ Per

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Jag har hört på föredrag att det är helt omöjligt att ha mer än en hane av Gymnogeophagus gymnogenys. Vad som gäller för balzani vet jag inte. Om du testar så bör du ha akvariet under rejäl uppsikt samt möjlighet att sära på hanarna (om du inte får reda på att det går utmärkt att hplla flera balzanihanar tillsammans förstås).

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Tack för svaren. Jag tror jag provar och ser. Jag har ett 100 liters akvarium som kan hysa eventuell mobbad hane i.
        Akvariet är ju ganska stort (2 meter) och fiskarna ganska små (befintlig hane för närvarande ca 11 cm)
        Nu lär det ju också vara VF fiskar på g in och då vill man ju ogärna stå över...
        Jag får skriva och avsluta tråden när jag själv har svar.

        Mvh

        olof

        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...