Diskussion om framtida innehåll i Ciklidbladet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • May 2004
    • 2964

Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Att en ciklidtidskrift tar upp andra fiskar än just ciklider ser jag som en styrka.

Ett reseskildring som beskriver biotoper och miljöer med bredd, ger ju även den ciklidintresserade en bättre förståelse för arten man gillar och de miljöer fisken lever i.
    Att fokus skall ligga på ciklider är odiskutabelt enligt mig men att beskriva andra fiskar någon gång som lever i samma biotop som våra ciklider ger en extra krydda.

Sen är det viktigt att man håller fokus, så tidningen inte flyter i väg och blir för bred.
    Men där tycker jag Ola har hittat en fin balans idag.

Synpunkter från en som håller killi i sina kar.
    Där håller jag med dig, Ola har hittat en fin balans, jag har absolut inget emot reseskildningar eller dyl, men då är ju trotts allt fokus på ciklider, sen om det finns "lite" annat så är det helt ok för mig!! Jag menar bara att det får ju inte bli FÖR mycket fokus på " annat" Jag gillar som det har tagits upp tidigare även i andra trådar: "hemma hos" "ciklid nytt"," egna erfarenheter o berättelser om våra ciklider" , mm som det fanns i dom äldre ciklid bladen, men jag vet ju också att det beror på oss medlemmar i föreningen att det ska hända, Så jag har väl en del i det själv också
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Nu spårar ni ur i dystopiska framtidsscenarier . I nuläget finns inga som helst krafter som verkar för att vi aktivt ska ha fler än en artikel om ickeciklider vartannat nummer. Däremot styr jag inte innehållet fullt ut utan publicerar det jag får in

Jag kallar dessa artiklar för "utblick" och de är sällan långa. Oftast finns det en ciklidkoppling den enda gången det inte fanns det skrev jag en faktaruta med ciklidkoppling http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00802&lopnr=10 Som redaktör har jag sett dem som delvis "krydda" men viktigare är faktiskt att jag själv lärt mig mer om CIKLIDER från dessa artiklar än de flesta av de andra. Det blir en annan infallsvinkel.

Jag ser inte att dessa skiljer sig överhuvudtaget:

Belysning till ciklider
      Inredning till ciklider
      Växter till ciklider
      Fisksällskap till ciklider

Att någon av dessa helt skulle ta över är självklart uteslutet även om blad efter blad efter blad endast om belysning troligen skulle ge färre medlemmar än blad efter blad efter blad endast med ickeciklider

Jag håller helt med om att artiklar som saknas är "hemma hos", "odlingsbeskrivningar" och "akvarieerfarenheter" men ingen vill ju skriva dessa! Jag skriver gång på gång i trådar som CA.-bilder att "snälla kan ni inte skriva en artikel" och skickar PM. Jag tigger om att ni ska gå hem till varandra och skriva. Jag skickar PM så fort någon varit utomlands och fotat.

Svaret är ofta "men jag har ju redan skrivit om det på forumet". Jaha, men skriv i CB också!

Att påpeka vad man inte är så intresserad av blir oerhört torftigt. Skriv här vad ni vill ha eller ännu hellre skriv vad ni vill ha och skicka in det för publicering i Ciklidbladet. Detta är enda sättet att ändra innehållet i den riktningen. Vill ni inte skriva själv så tryck aktivt på era vänner och "forumskamrater" att skriva när ämnen dyker upp i trådar.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Tycker det är rätt tydligt vad de aktiva forumsmedlemmarna vill och inte vill ha. Inget nytt här inte De som är inaktiva på forumet när man som vanligt inte.
        Men om man vänder på det skulle man kunna lägga ett ciklidblad i pdf ihop med en gallup typ på zoopet o NDS m.fl för o se vad de som Inte är medlemmar skulle vilja förändra/saknar för att de skulle bli NCS medlemmar.
        Givetvis med utgångspunkten att cilklider är basen.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

En gallup har jag varit förr i många år och då även att fråga de som redan är medlemmar i en gallup. Dvs den skall vara en del i ett utskick med CB och inte enbart en fråga här i detta forum och en av frågorna skall då vara som du nämner vad man vill att CB skall innehålla, men även i vilka forum som medlemmarna deltar i (för att veta var man skall sprida information) om de alls är aktiva i något forum.

Dock bör man nog vara medveten om att en gallup långtifrån alltid säger allt.
          T.ex. så är det ju som så att "hälsan tiger still" - dvs har man inget att klaga på så svarar man inte
          T.ex. så är folk väldigt konservativa och vill inte ha några förändringar. T.ex. så gjorde vi här en gallup en gång om vi skulle byta från A5-format till A4-format på Ciklidbladet och en majoritet var emot en sådan förändring (det har ju funkat tidigare med A5 så varför skall vi byta). Vi bytte ändå och skulle vi idag göra en gallup om vi skall byta tillbaka till A5 så är jag övertygad om att det nu är väldigt få som skulle vilja det.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Sedan är det inte så himla lätt att styra detta då en vanlig åsikt är "mindre översatt material och mer medlemsmaterial av "den gamla sorten"". Jag har varit i kontakt med ett flertal redaktörer i Europa och USA och problemet är att materialet av "den gamla sorten" numera återfinns på forum. Det är svårt att få in det i artikelformat och sker det klipp och klistras det direkt från forumstråden. Det senare har jag egentligen inget mot bara det redigeras till artikelformat, byggs ut lite och sedan korrekturläses av redaktionen. Det blir mycket bra artiklar.

Skicka in artiklar av det slaget ni vill läsa/ få vänner och bekanta att skriva artiklar ni vill läsa! Det är ENDA sättet att egentligen påverka innehållet.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cichlids4fun
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 3111

Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Sedan är det inte så himla lätt att styra detta då en vanlig åsikt är "mindre översatt material och mer medlemsmaterial av "den gamla sorten"". Jag har varit i kontakt med ett flertal redaktörer i Europa och USA och problemet är att materialet av "den gamla sorten" numera återfinns på forum. Det är svårt att få in det i artikelformat och sker det klipp och klistras det direkt från forumstråden. Det senare har jag egentligen inget mot bara det redigeras till artikelformat, byggs ut lite och sedan korrekturläses av redaktionen. Det blir mycket bra artiklar.

Skicka in artiklar av det slaget ni vill läsa/ få vänner och bekanta att skriva artiklar ni vill läsa! Det är ENDA sättet att egentligen påverka innehållet.
              Problemet med detta är ju att folk i allmänhet är lata, när det lätt går att sitta framför datorn och lägga in sina bilder och slippa formulera sig så noga i text, dessutom tror jag folk är rädda att om man får nåt publicerat i ciklidbladet att läsarna ska kritisera...........själv är jag mest lat

håller helt med om att de bästa artiklarna kommer från medlemmarna själva skriva om lyckade lekar, hemma hos reportage, smarta lösningar, alltså rena medlemsartiklar, de direktöversatta artiklarna som kommer från mer eller mindre proffs är ju mer stela och innehåller mer vetenskapligt material som jag tycker är rätt trist att läsa.

och där talar jag ju mot mig själv igen genom att inte lämna in nåt så bidrar jag ju inte heller till ett bättre ciklidblad då förmodligen min artikel skulle vara en sån jag själv skulle vilja läsa...........tror inte jag kommer så långt heller tycker det är för tråkigt med typ skolarbete
              Mvh
              Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

När det gäller "latheten" är det lätt att fixa genom att bolla med antingen någon annan på forumet eller mig som redaktör (eller David, Mikael...). Finns bildmaterialet t ex. blir det enkelt en kanonartikel genom att bara skriva en vinjett och rejäla bildtexter. Finns bara ett uppslag så kan vi skriva artikeln via mejl! Jag frågar, ni svarar! Så finns bara viljan att hjälpa till så fixar vi det!
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...