Diskussion om framtida innehåll i Ciklidbladet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

En synpunkt på det Peter tar upp (dvs material han inte gillar):
    Man kan också se det som extrabonus, dvs det har inte trängt undan intressantare material (varken i CB eller på Forumet) utan kommer med vid sidan om det vi får in om t.ex. just tanganyikaciklider. Har vi för lite om tanga beror det inte på att vi "måste" ta in artiklar om "spetsknyppling", utan på att medlemmarna skriver för lite om tanga.

(Och man kan ju alltid låta bli att läsa det man inte är intresserad av, livet är alldeles för kort för att man ska hinna läsa "allt".)
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

Skulle det vara heltokigt att sväva iväg lite och avvara en spalt med typ en medlemskrönika i något nummer?
      Mvh Alex

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Själv tycker jag absolut att utblicksartiklarna ska vara kvar, jag letar jämt nya roliga firrar att ha i karen för att få lite mer variation. Och är det inte precis så det ser ut även i naturen? Ser man filmer från amazonas så kryllar det ju av fisk av alla de slag, men i akvarium så ska man alltså _enbart_ ha ciklider? Det verkar onödigt insnöat tycker jag.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
          Användare
          • May 2004
          • 2964

Ursprungligen postat av FI
          Själv tycker jag absolut att utblicksartiklarna ska vara kvar, jag letar jämt nya roliga firrar att ha i karen för att få lite mer variation. Och är det inte precis så det ser ut även i naturen? Ser man filmer från amazonas så kryllar det ju av fisk av alla de slag, men i akvarium så ska man alltså _enbart_ ha ciklider? Det verkar onödigt insnöat tycker jag.
          Håller med till viss del, MEN det finns många andra sidor man kan få den infon om, och denna förening heter ju trotts allt Nordiska Ciklid Sällskapet, och är därför av den anledningen jag är medlem just här.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ursprungligen postat av Beast
            Håller med till viss del, MEN det finns många andra sidor man kan få den infon om, och denna förening heter ju trotts allt Nordiska Ciklid Sällskapet, och är därför av den anledningen jag är medlem just här.
            Så länge man inte tar bort en ciklidartikel för att få plats med en utblicksartikel så gör det väl inget? Just nu är det väl ganska svårt att få tag på rena ciklidartiklar så det räcker? speciellt om det ska kännas som något nytt och fräscht, det mesta har man redan läst kan jag tycka.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Nja, det finns väl inga andra akvarietidningar i Sverige (förutom några klubbtidningar) och det är ju innehållet i Ciklidbaldet som skall diskuteras.

Sedan ser jag det bara som positivt med vidgade vyer inom akvaristiken. Tidningen heter ju Ciklidbladet så självklart skall tidningen i huvudsak innehålla ciklidrelaterade artiklar (vilket den också gör) men även annat.
              Det är ju dessutom som så att de som håller sydamerikanska ciklider egentligen har mer intresse av växter och tetror än av t.ex. malawiciklider.

Så jag förordar ett Ciklidblad som är en "blandad" akvarietidning med huvuddelen ciklidartiklar

Kommentar

• cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Nja, det finns väl inga andra akvarietidningar i Sverige (förutom några klubbtidningar) och det är ju innehållet i Ciklidbaldet som skall diskuteras.

Sedan ser jag det bara som positivt med vidgade vyer inom akvaristiken. Tidningen heter ju Ciklidbladet så självklart skall tidningen i huvudsak innehålla ciklidrelaterade artiklar (vilket den också gör) men även annat.
                Det är ju dessutom som så att de som håller sydamerikanska ciklider egentligen har mer intresse av växter och tetror än av t.ex. malawiciklider.

Så jag förordar ett Ciklidblad som är en "blandad" akvarietidning med huvuddelen ciklidartiklar
                var och en får ju tycka vad de vill eller?

jag säger bara om det börjas med en artikel med tex växter sen kommer en med corydoras sen räkor kommer det att växa, då ska jag seriöst ompröva mitt medlemskap.

ciklidbladet ska handla om ciklider och tillhörade artiklar om ciklidrelaterade ämnen filtrering och annat är ju ok, men inte om tillhörande sällskapsfisk
                Mvh
                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

...kommer det att växa
                  Du tar ut en oviss framtid som given. Då tror jag alla håller med. Ciklidbladet ska ju inte i huvudsak handla om andra fiskar än ciklider, vilket ingen heller förordar. Skulle någon i framtiden förorda det får vi väl ta den frågan då.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                    var och en får ju tycka vad de vill eller?
                    Självklart och jag framförde vad jag tyckte och det hoppas jag att jag också får.
                    Sedan om man skriver vad man tycker så får man självklart vara beredd på att andra tycker tvärtom. Kan man inte acceptera det - så skall man nog inte skriva något

jag säger bara om det börjas med en artikel med tex växter sen kommer en med corydoras sen räkor kommer det att växa, då ska jag seriöst ompröva mitt medlemskap.

ciklidbladet ska handla om ciklider och tillhörade artiklar om ciklidrelaterade ämnen filtrering och annat är ju ok, men inte om tillhörande sällskapsfisk
                    Vi har helt enkelt olika åsikter i frågan - sen bör du ju kanske också vara medveten om att de flesta ciklider idag faktiskt hålls som sällskapsfisk

Kommentar

• cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 3111

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Självklart och jag framförde vad jag tyckte och det hoppas jag att jag också får.
                      Sedan om man skriver vad man tycker så får man självklart vara beredd på att andra tycker tvärtom. Kan man inte acceptera det - så skall man nog inte skriva något

Vi har helt enkelt olika åsikter i frågan - sen bör du ju kanske också vara medveten om att de flesta ciklider idag faktiskt hålls som sällskapsfisk
                      tyck på du ingen fara, var inte alls menat som att du inte får tycka till, jag har högt i tak.

jag är medveten om det mesta med ciklider, däremot tycker jag inte annat än ciklider ska få plats i vår tidning, webben här är nog inte representativ heller ifrågan skulle tro att de flesta som inte håller till på webben är ciklidfreak totalt
                      Mvh
                      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Ja jag håller med Kjell här. Och jag tror även att det vore bra för föreningen och framför allt medlemsantalet om vi vågar snegla ut lite utanför ciklidbubblan.

"- Finns det något annat skoj man kan ha tillsammans med cikliderna?"
                        Det är nog ingen ovanlig fundering. Men utan utblickarna så är den frågan mer eller mindre obesvarad.

Ciklider ska ju dock tveklöst vara i fokus. Helt klart. Men nog är det väl lite märkligt om man ska behöva läsa andra tidningar eller gå till andra websidor för att få inspiration, idéer eller helt enkelt en komplett bild över hur man fixar ett biotopriktigt ciklidakvarium?
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Ursprungligen postat av FI
                          Ja jag håller med Kjell här. Och jag tror även att det vore bra för föreningen och framför allt medlemsantalet om vi vågar snegla ut lite utanför ciklidbubblan.

"- Finns det något annat skoj man kan ha tillsammans med cikliderna?"
                          Det är nog ingen ovanlig fundering. Men utan utblickarna så är den frågan mer eller mindre obesvarad.

Ciklider ska ju dock tveklöst vara i fokus. Helt klart. Men nog är det väl lite märkligt om man ska behöva läsa andra tidningar eller gå till andra websidor för att få inspiration, idéer eller helt enkelt en komplett bild över hur man fixar ett biotopriktigt ciklidakvarium?

Detta går ju att hitta väldigt lätt på nätet! Om man söker bara "lite" Men ska detta ske så tycker i alla fall JAG inte föreningen ska/kan heta Nordiska CIKLID sällskapet, det är liksom för mig hela poängen!? Blir man medlem i en CIKLID förening så vill man väl inte läsa om tetror, killis eller svärdbärare mm, i den enda ciklid tidning som numera finns eller!? Bara min / och flera med mig tanke) Man MÅSTE ha en sak klart får sig! Och det är att dom flesta som är medlemmar i NCS är INTE aktiva på forumet, alltså är forumet INTE NCS! Tror många av dom skulle försvinna om det började gå åt det hållet.. Men men det är ju min teori (med lite påläsnig)
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Men ska detta ske så tycker i alla fall JAG inte föreningen ska/kan heta Nordiska CIKLID sällskapet, det är liksom för mig hela poängen!? Blir man medlem i en CIKLID förening så vill man väl inte läsa om tetror, killis eller svärdbärare mm, i den enda ciklid tidning som numera finns eller!?
                            Jag tror nog att det är rätt få som detta med ciklider är HELA poängen som du skriver. De flesta NCS-medlemmar som jag känner tycker nog att det gärna kan få finnas andra artiklar i CB också.
                            Visst självklart föreningen heter ju CIKLID-sällskapet så det mesta skall cirkulera runt ciklidteamat - men till skillnad från dig tycker jag som sagt inte att bara skall handla om ciklider.

Man MÅSTE ha en sak klart får sig! Och det är att dom flesta som är medlemmar i NCS är INTE aktiva på forumet, alltså är forumet INTE NCS! Tror många av dom skulle försvinna om det började gå åt det hållet.. Men men det är ju min teori (med lite påläsnig)
                            Att de flesta NCS medlemmar inte är aktiva i detta forum bevisar väl inte något. Det kan väl i så fall användas som argument åt båda hållen

Kommentar

• Anders i Askim
                              NCS Medlem
                              • February 2008
                              • 1032

Att en ciklidtidskrift tar upp andra fiskar än just ciklider ser jag som en styrka.

Ett reseskildring som beskriver biotoper och miljöer med bredd, ger ju även den ciklidintresserade en bättre förståelse för arten man gillar och de miljöer fisken lever i.
                              Att fokus skall ligga på ciklider är odiskutabelt enligt mig men att beskriva andra fiskar någon gång som lever i samma biotop som våra ciklider ger en extra krydda.

Sen är det viktigt att man håller fokus, så tidningen inte flyter i väg och blir för bred.
                              Men där tycker jag Ola har hittat en fin balans idag.

Synpunkter från en som håller killi i sina kar.
                              Mvh Anders
                              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Detta går ju att hitta väldigt lätt på nätet! Om man söker bara "lite" Men ska detta ske så tycker i alla fall JAG inte föreningen ska/kan heta Nordiska CIKLID sällskapet, det är liksom för mig hela poängen!? Blir man medlem i en CIKLID förening så vill man väl inte läsa om tetror, killis eller svärdbärare mm, i den enda ciklid tidning som numera finns eller!? Bara min / och flera med mig tanke) Man MÅSTE ha en sak klart får sig! Och det är att dom flesta som är medlemmar i NCS är INTE aktiva på forumet, alltså är forumet INTE NCS! Tror många av dom skulle försvinna om det började gå åt det hållet.. Men men det är ju min teori (med lite påläsnig)
                                Visst, allt går att hitta på nätet. Men det är stor skillnad på artikel och artikel beroende på var och för vem den skrivs. Visst kan man googla fram en generell artikel om t.ex. svärdbärare för att få lite basic koll på en eventuell lämplig komplementfisk till ett CA-kar, men hade en sådan text skrivits i CB, för just ciklidister och inte för de som ska skaffa sitt första sällskapsakvarium, så hade den gett betydligt mer för oss här.
                                Men som sagt. Fokus på ciklider. Och namnet ska givetvis vara kvar.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...