Har flera gånger funderat på att ta upp fisk från sthlm då jag kör ner dit lite nu och då. Men jag har funderat på hur jag bäst skulle frakta den. Om man ska bygga om en liten kylbag som man kan koppla en liten luftpump till eller om det räcker att bara ställa ner dom i påsat på något sätt där det blir mörkt och isolerat. Hur gör ni?
Frakta fisk långt
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Har flera gånger funderat på att ta upp fisk från sthlm då jag kör ner dit lite nu och då. Men jag har funderat på hur jag bäst skulle frakta den. Om man ska bygga om en liten kylbag som man kan koppla en liten luftpump till eller om det räcker att bara ställa ner dom i påsat på något sätt där det blir mörkt och isolerat. Hur gör ni?
lite vatten o massor av syrgas i lagom stora plastpåsar sedan lämplig frigolitlådajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toaletten -
Om du har påsarna i bilen är det väl inget problem med värme/kyla? Hur lång tid tar resan? Firrarna klarar sig länge i påsarna, och du kan ju stanna längs vägen och kolla hur de ser ut att må. Helst att de inte fått mat på några dagar innan resan, men det är ju svårt om du tänkt att handla i butik.Kommentar
-
-
Har för mig att troffarna som kommer från Afrika reser 4 dygn eller så. Vag minnesbild, kan vara fel. Eller ompackas de på vägen?mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Det finns en artikel på Zoopet i ämnet - en del tips kan du säkert hämta där http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=317Kommentar
-
Det finns en artikel på Zoopet i ämnet - en del tips kan du säkert hämta där http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=317Kommentar
-
Om du ska ta från Fjollträsk snart så hör gärna av dig så kan vi kanske dela lite på frakten!
mvhSA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Jag har fraktat fisk till Umeå (och även längre sträckor) med bil utan problem. Om du tar från en butik dessutom så brukar dom oftast veta vad dom gör när dom packar fisk för en längre resa.
Om du ska ta från Fjollträsk snart så hör gärna av dig så kan vi kanske dela lite på frakten!
mvhKommentar
-
Jag brukar frakta fisk från Stockholm till Umeå ett antal gånger per år och det är inga som helst problem. Det är väl mest om du ska ha fisken i påsarna i flera dagar som du borde börja vara orolig, fast till och med då så är det inte några problem så länge de är packade rätt.Kommentar
-
hur länge kan man ha dem i påsar utan syrgas?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
Har fraktat fisk med både tåg och bil från södra Sverige upp till Luleå där resorna har tagit som mest 15 timmar. Har aldrig varit några problem. Med och utan syrgas.Mvh AlexKommentar
-
Kommentar
-
Kommer dock ihåg att jag nån gång på 80-talet gjorde en test och jag la då i ca. 10 st mbunas i en plastpåse med vatten och syrgas. Tänkte kolla hur lång tid det skulle ta tills den första dog - om jag minns rätt så avbröt jag testet efter 2 veckor och då var det inga problem.
Men som sagt sådant som du nämner storleken på fisken, men även antalet fiskar, arten, vad fiskarna har i magen, hur de transporteras (mörkt eller ljust), hantering under transporten, vattentemperaturen, vattenvärdena etc. etc. är sådant som spelar inKommentar
Kommentar