Frakta fisk långt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

2 veckor, det var som tusan. men då höll du tempen i vattnet på rimliga nivåer kan jag tänka.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av DaRe
      2 veckor, det var som tusan. men då höll du tempen i vattnet på rimliga nivåer kan jag tänka.
      Sjävklart, några grader lägre än normalt i akvariet som det står i artikeln som jag länkade till

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det finns en artikel på Zoopet i ämnet - en del tips kan du säkert hämta där http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=317
        Vad är skälet till punkt 22 jag skulle vilja säga att det är sämre att vända påsarna åt olika hålla. Detta eftersom hamnar knuten neråt i innersta påsen är risken att fiskar fastnar i knuten och dör och riskerar att förstöra vattnet och ha ihjäl alla andra fiskar. Gör man tvärt om och fisken sticker sönder innersta påsen blir det oftast rätt blött i frigolitlådan vilket kan vara mindre trevligt.

Kommentar

• oaken
          Användare
          • January 2008
          • 269

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Och ännu mer på vattenkvaliten.
          Kommer dock ihåg att jag nån gång på 80-talet gjorde en test och jag la då i ca. 10 st mbunas i en plastpåse med vatten och syrgas. Tänkte kolla hur lång tid det skulle ta tills den första dog - om jag minns rätt så avbröt jag testet efter 2 veckor och då var det inga problem.

Men som sagt sådant som du nämner storleken på fisken, men även antalet fiskar, arten, vad fiskarna har i magen, hur de transporteras (mörkt eller ljust), hantering under transporten, vattentemperaturen, vattenvärdena etc. etc. är sådant som spelar in
          Jo, det är klart. Jag såg bara bra vattenkvalitet och att inte mata fiskarna tiden innan en längre (flera dagar lång) transport, att fiskarna har det mörkt etc. som självklara saker. Men det är klart att alla inte tänker på det. Antalet fiskar är dock en viktig punkt. Om man vill vara säker är det alltid bäst att singelpacka fisken. Men det är ju ofta i praktiken en omöjlighet om det är många och stora fiskar som ska fraktas.

Kommentar

Arbetssätt...