Latmaskens val

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suma
    Användare
    • January 2011
    • 606

Om man nu har problem med såväll när- som långminnet och man inte orkar sätta namnlappar på alla fiskar så är det ett faktum att livet är enklare om man har 15 fiskar som heter samma än om man har 15 fiskar som heter olika.
    (Då menar jag självklart de korrekta vetenskapliga benämningarna och inte tilltalsnamn som Pelle Plask, Gullan Gullfisk eller så..) Nu simmar därför 15st Ophthalmotilapia ventralis M´toto i karet. 3 herrar och 12 damer. De verkar vara helt intelligenta, när jag tar av mig skjortan och har bara Nätundretröjan på så simmar de och gömmer sig...De fattar alltså att man kan göra en håv av nätundertröjan!
    Alltså, så j-a klevver,jag har anmält dem till Idol.
    -------------------
    Mats

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Ser härligt ut.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Latmaskens straff

Jag visste väll att jag skulle sätta tillbaka gallret för filterinsuget...Som tur är, för mig, så slår ju rättvisas svärd orättvist. Det skulle ju varit jag som simmat in i filtret och fastnat och dött....men nu var det en av Ventralis hannarna. Hoppas att han inte nedkallar någon förbannelse över mig nu när han simmar runt i Champagne i fiskparadiset.
        Fick rekommendationen att ha 3 hannar isf 2.Vad tycker ni som har erfarenhet av Ventralis: Ska jag dra iväg till Nol och skaffa en till bums...Eller piska mig själv med pianotråd tills en av honorna blir hanne?
        -------------------
        Mats

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Min erfarenhet säger att 2 hannar slåss mer än 3. Så skaffa en till hanne, så slipper du piska dig med pianotråd! Det gör ju så ont!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Suma
            Användare
            • January 2011
            • 606

Tack Wilhelm för det goda rådet.Det blir ju billigare också.Enligt min kusin Greger Schlagerkungen måste man nämligen ha ett piano för att få köpa pianotråd.Har inget piano ännu....Precis samma logik som att man måste ha toalett för att få köpa toalettpapper.Det är hopplöst att hålla reda på alla dessa EU direktiv, men jag litar ju på Greger.Han har koll, är snäll och vill alla väl.
            -------------------
            Mats

Kommentar

• Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

Är inte helt enig med Wilhelm.
              Nu när karet inte är större än vad det är hade jag skaffat 2-3 hanar till.
              Allt för att slippa utstötta och sönder mobbad fisk.
              Dock hade du haft större balja, längre kar så går det alldeles utmärkt med 2 hanar.

Vidare får jag grattulera till ett bra fiskval.
              Mtoton är en riktig goding som kommer ge dig många och långa stunder av ren hypnos framför baljan.
              Senast redigerad av Anders i Askim; 28 September 2011, 22:53.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• RobinH
                Användare
                • August 2008
                • 2150

Ursprungligen postat av Suma
                Om man nu har problem med såväll när- som långminnet och man inte orkar sätta namnlappar på alla fiskar så är det ett faktum att livet är enklare om man har 15 fiskar som heter samma än om man har 15 fiskar som heter olika.
                (Då menar jag självklart de korrekta vetenskapliga benämningarna och inte tilltalsnamn som Pelle Plask, Gullan Gullfisk eller så..) Nu simmar därför 15st Ophthalmotilapia ventralis M´toto i karet. 3 herrar och 12 damer. De verkar vara helt intelligenta, när jag tar av mig skjortan och har bara Nätundretröjan på så simmar de och gömmer sig...De fattar alltså att man kan göra en håv av nätundertröjan!
                Alltså, så j-a klevver,jag har anmält dem till Idol.
                Ser riktigt härligt ut, Du har lyckats bra med det karet
                CA

Kommentar

• Suma
                  Användare
                  • January 2011
                  • 606

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Är inte helt enig med Wilhelm.
                  Nu när karet inte är större än vad det är hade jag skaffat 2-3 hanar till.
                  Allt för att slippa utstötta och sönder mobbad fisk.
                  Dock hade du haft större balja, längre kar så går det alldeles utmärkt med 2 hanar.

Vidare får jag grattulera till ett bra fiskval.
                  Mtoton är en riktig goding som kommer ge dig många och långa stunder av ren hypnos framför baljan.
                  Ursprungligen postat av RobinH
                  Ser riktigt härligt ut, Du har lyckats bra med det karet
                  Jag får kolla vad Kent har kvar i hanneväg..Tanken var egentligen att ta Orange Cap Kambwimba men nu blev det istället mtoton, men några fler.
                  Självklart ångrade jag mig redan när jag svängde ut på 40an men så är man ju skapad, efterklok men shopoholic i ögonblicket.
                  Det är verkligen hiskligt underhållande fiskar som ska bli spännade att följa.Högersidan med hyllan och den "stora" grottan under la den dominanta hannen beslag på direkt. Därifrån kommer han med sina blixtsnabba utfall, helt klart överanskande..Ja det här blir ett skoj kar.Layouten i karet är mer fisk än fångstvänlig och helt utan hänsyn till gyllene snittet.Vet inte än ifall jag ska komplettera med nåot mer...Någon som har förslag på passande sällskap?
                  -------------------
                  Mats

Kommentar

• Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • February 2008
                    • 1032

En grupp Cyprichromis skulle sitta som en smäck.
                    Finns massor av färggranna endemiska varianter på leptosoma och microlepidotus.
                    Sen har du en riktig värsting balja enligt mig där det händer saker i alla vattenskikt och ingen konkurrens mellan arterna.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

En grupp Cyprichromis skulle sitta som en smäck.
                      Finns massor av färggranna endemiska varianter på leptosoma och microlepidotus.
                      Sen har du en riktig värsting balja enligt mig där det händer saker i alla vattenskikt och ingen konkurrens mellan arterna.
                      Precis det svar jag ville höra...Jag får lata mig lite med bilderböcker & surf för att hitta någon omöjlig-att-hitta-variant för att sen åka och impulsköpa kanske något annat men iallafall!
                      Hur är det med matsnokandet med Venetralis...dvs behöver man Synodontis som rotar reda på matrester?
                      -------------------
                      Mats

Kommentar

• Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • February 2008
                        • 1032

Ursprungligen postat av Suma
                        Precis det svar jag ville höra...Jag får lata mig lite med bilderböcker & surf för att hitta någon omöjlig-att-hitta-variant för att sen åka och impulsköpa kanske något annat men iallafall!
                        Hur är det med matsnokandet med Venetralis...dvs behöver man Synodontis som rotar reda på matrester?
                        Det snokas och tuggas så det är en onödig utgift.
                        Synodontis är snygga fiskar så den kanske blir ett impulsköp i alla fall?!
                        Även Cyps går ner til botten när det är fritt fram.
                        Mvh Anders

Kommentar

• Suma
                          Användare
                          • January 2011
                          • 606

Det snokas och tuggas så det är en onödig utgift.
                          Synodontis är snygga fiskar så den kanske blir ett impulsköp i alla fall?!
                          Även Cyps går ner til botten när det är fritt fram.
                          Minnet är ju som ett durkslag, jag visste att det ver nått på M...m´toto kändes bra..men fel-fel, var Moba istället... hmmm. Upptäckte det när jag kompletterade med 2 hanner idag. Så till brädden fylld av skam lyckades jag inte motivera att belöna mig själv med ett endaste impulsköp. Kollade in några cyprichromis men kunde inte få fram plånkan...Malasa Island & Jumbo Kitumba..
                          -------------------
                          Mats

Kommentar

• Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • February 2008
                            • 1032

Moba eller Mtoto, skiljer bara 30 mil mellan fångstplatserna.
                            Att påstå att den ena är vackrare än den andra är svårt.
                            Båda bjuder en fantastisk parningsdans som får en att häpna.

Njut av din grupp O. ventralis Moba.
                            Mvh Anders

Kommentar

• Suma
                              Användare
                              • January 2011
                              • 606

Jag ska ta lite foton senare när de färgat ut bättre..Det förekommer små stridigheter redan nu men riktiga revirstrider har låtit vänta på sig.Har inte fått klarhet i skillnaden i teckning/färg mellan mtoto och moba ännu.Kollar jag på mina så är de nått mittemellan.Också förvirrad ifall trivialnamnen/t är Silver streak eller Silver stream...Blir lite bok och internet snokande.Men så är det ju här i livet: Inget är förbra för att vara sant...eller hur det nu var...Hursomhelst,Moba, ett lyckat köp är det,allt annat än mellanmjölkfiskar.
                              -------------------
                              Mats

Kommentar

• Suma
                                Användare
                                • January 2011
                                • 606

Ett riktigt Latmasksval..köp färdiglekt. Cyprichromis leptosoma Malasa Island
                                -------------------
                                Mats

Kommentar

Arbetssätt...