Photoshopmoral

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

Antingen lär man sig att hantera sin kamera eller så tillbringar man en massa extratid med redigering av bilder vid datorn.

Tillvägagångsätten är olika för en bild eller fotograf och just därför är det så kul med bilder.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Ursprungligen postat av Zaphi
      Det händer (men det är inte ofta) att jag skall efterbehandla en bild men vad jag än gör (nivåer, kurvor etc.) så känns den bättre och mer naturlig utan behandling. En bild skall ju kunna vara naturlig från början och om den behöver justeras så är ju vitbalansen felaktigt inställd för den färgtemperatur du befann dig i då du tog bilden.

Jag fattar vad du menar och det stämmer till viss del, men jag håller inte med dig helt
      Ja men ett foto i sig är inte naturligt för det beror ju på vilka inställningar man har på kameran när man fotar, vilken belysning man har i akvariet, om man använder blixt.
      Om man korrigerar genom förbehandling eller efterbehandling kvittar väl - det primära för mig är att fisken skall ha ett så naturligt utseende som möjligt.
      Jag har sett en hel del foton här på ciklid.org som har sett väldigt onaturliga ut (inte bara fisken utan även bakgrunden har en konstig färg) och fotografen påstår ändå med stolhet att han har minsann inte har photoshoppat sina foton

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Ursprungligen postat av Zaphi
        Får man en olustig känsla på grund av efterbehandlingen så har fotografen passerat gränsen för vad som är acceptabelt för just den betraktaren.
        Bra, precis, det är när jag får en "olusig känsla" som jag brukar deleta eller ångra.

Ursprungligen postat av tege
        Antingen lär man sig att hantera sin kamera eller så tillbringar man en massa extratid med redigering av bilder vid datorn.

Tillvägagångsätten är olika för en bild eller fotograf och just därför är det så kul med bilder.
        Visst man kan väll se all redigering som ett misslyckande men ibland så hamnar ju inte allt rätt samtidigt.

Att manipulera "grovt" i Photoshop har ju också sitt nöje, men det var inte det jag menade med frågan...bilderna som jag postade får väll ses som lite provokativa....
        -------------------
        Mats

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ja men ett foto i sig är inte naturligt för det beror ju på vilka inställningar man har på kameran när man fotar, vilken belysning man har i akvariet, om man använder blixt.
          Hur menar du? Det är klart att ett fotografi kan se naturligt ut från början om du ställer in vitbalansen på exakt den Kelvin som färgtemperaturen på de dominerande ljuskällorna är. Men det är klart, om ljuset i sig gör att fisken ser onaturlig ut så är det ju ett annat problem.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

Jag gillar ofta svartvita bilder men de gör jag svartvita i efterhand...inte likt verkligheten alls
            Hur mycket efterberarbetningen/förändring som görs på bilder tycker jag beror helt och hållet på i vilket sammanhang en bild ska visas i så vette tusan om det finns nå´n "regel" för det egentligen.
            //Niklas

www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook

Kommentar

Arbetssätt...