Photoshopmoral

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Suma
    Användare
    • January 2011
    • 606

Photoshopmoral

Enkel fråga:

Vad tycker ni är acceptabel nivå vid bearbetning av foton ?

Ex: Skärpa / Kontrast / Nivåer / Kurvor / Färg ...bla bla bla....

Bifogar exempel på Flygfisk från Norrland....
    -------------------
    Mats
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Schysst flygfirre ser rätt tung ut att få på kroken eller ska man säga badmintonnätet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Ursprungligen postat av Suma
      Enkel fråga:

Ex: Skärpa / Kontrast / Nivåer / Kurvor / Färg ...bla bla bla....

Bifogar exempel på Flygfisk från Norrland....
      Din bild funkar jättebra i typ resereklam för resor till Tanganyikasjön.

Gränserna bestäms eller beror på syftet med bilden. Ibland blir det kanon eller så blir det kalkon.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Generellt brukar jag öka på kontrast och ändra ljusnivån. Det är allt, men kunde jag mer skulle jag nog göra det. Det jag vill uppnå är ett foto dom gör fisken rättvisa och visar den som den ser ut i akvariet. Problemet jag kan känna är att i solljus blir fisken så mycket snyggare än i lysrörsljuset, det hade jag velat ha kunskapen att justers

Sent via tapatalk
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Suma
          Användare
          • January 2011
          • 606

Ursprungligen postat av tege
          Din bild funkar jättebra i typ resereklam för resor till Tanganyikasjön.

Gränserna bestäms eller beror på syftet med bilden. Ibland blir det kanon eller så blir det kalkon.
          Hmmm bilden var kanske mer en kalkon än en Leleupi vilke, förutom för vissa extrema ornitologer, bör bedömmas som manipulerad...solklart...Men det är nog bättre som reklam för att resa till Norrbyskär...

Vad jag egentligen tänkte på var är man har ett annat syfte än uppenbara inklipp eller "Foto-konst...bilder".Dvs bilder för artregisetr eller tävling...
          -------------------
          Mats

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Det omoraliskt att INTE photoshoppa - eftersom det behöver göras för att ta bort de felaktigheter som kameran/blixten har i inställningen och färgförskjutningar som lysrören ger. För att ett foto skall vara naturligt så skall man photoshoppa.

Så allt är OK som ger fotot och motivet en mer naturlig färg. Däremot tycker jag inte jag att man skall göra fiskarna mer onaturliga med hjälp av photoshop (om man inte talar om det) - men om det är omoraliskt kan väl diskuteras

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Moral känns inte som det hör hemma i frågan käre Kjell, men bra kommentarer i alla fall.

///David

Kommentar

• Suma
                Användare
                • January 2011
                • 606

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det omoraliskt att INTE photoshoppa - eftersom det behöver göras för att ta bort de felaktigheter som kameran/blixten har i inställningen och färgförskjutningar som lysrören ger. För att ett foto skall vara naturligt så skall man photoshoppa.

Så allt är OK som ger fotot och motivet en mer naturlig färg. Däremot tycker jag inte jag att man skall göra fiskarna mer onaturliga med hjälp av photoshop (om man inte talar om det) - men om det är omoraliskt kan väl diskuteras

Det var ett svar som jag gillade och/med bra riktlinjer.Jag gillar både Photoshop och att vara omoralisk...
                -------------------
                Mats

Kommentar

• Peter_A_F
                  Användare
                  • January 2008
                  • 809

Jag fotar i RAW vilket innebär att alla bilder justeras i Adobe Lightroom. Det är klart att man försöker få rätt vitbalans och tar fram dynamiken i bilden. Ibland blir kanske bilden bättre än verkligheten, men oftast vill man bara nå så nära som möjligt.

Går man in i Photoshop och redigerar bort information eller lägger till är det självklart ok men det bör framgå att bilen är redigerad och inte original.

Gäller det bilder på fiskar som är aktuellt i detta forum är det väl ingen vits med att förvanska exempelvis färger så att de blir betydligt kraftigare än vad man själv upplever att de är i akvariet.
                  - 720 liter med Malawi.

Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

Lägg till ciklid.org på iGoogle!

Kommentar

• Suma
                    Användare
                    • January 2011
                    • 606

Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Jag fotar i RAW vilket innebär att alla bilder justeras i Adobe Lightroom. Det är klart att man försöker få rätt vitbalans och tar fram dynamiken i bilden. Ibland blir kanske bilden bättre än verkligheten, men oftast vill man bara nå så nära som möjligt.

Går man in i Photoshop och redigerar bort information eller lägger till är det självklart ok men det bör framgå att bilen är redigerad och inte original.

Gäller det bilder på fiskar som är aktuellt i detta forum är det väl ingen vits med att förvanska exempelvis färger så att de blir betydligt kraftigare än vad man själv upplever att de är i akvariet.
                    OK utgår från att justera vitbalans är samma som Curves.Jag brukar också använda lite skärpa/kontrast....För självporträtt brukar jag retuchera friskt med smeta ut, för semesterbilder använder jag ofta filtret "Brun utan Sol"....
                    -------------------
                    Mats

Kommentar

• shcolsson
                      Användare
                      • January 2005
                      • 256

OK utgår från att justera vitbalans är samma som Curves.Jag brukar också använda lite skärpa/kontrast....För självporträtt brukar jag retuchera friskt med smeta ut, för semesterbilder använder jag ofta filtret "Brun utan Sol"....
                      Like!
                      Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Nu när jag provat photoshop såg jag att det fanns autokontrast, autoljus och autonyans eller något liknande. Det tyckte jag blev bra.

Sedan körde jag öka skärpan ett snäpp på några bilder.

Hehe, latemansvarianten
                        Sent via tapatalk

///David

Kommentar

• Suma
                          Användare
                          • January 2011
                          • 606

Jag har själv en gammal CS utgåva, men kan inte använda mycket av finesserna.Har försökt lära mig med hjälp av http://www.moderskeppet.se/photoshop/ men är nog o-bild-bar ( OBS Roligt )

Skulle använda filtret "Brun utan Sol" men det var nog en liten bugg i programvaran ( Vilken jag f.ö köpt i Shanghai någon förvånad..? )
                          -------------------
                          Mats

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Enkel fråga:

Olika personer tycker olika om vad som anses vara acceptabelt. Din fråga har alltså inget svar. Alla bör väl ha förstått vid detta laget att efterbehandling förekommer idag och att det är ok. Olika fotografer använder det på olika sätt och olika mycket, men de flesta bilder genomgår någon slags efterbehandlingsprocess. Vad som är accepterat är individuellt och är ju något betraktaren av en bild får ta ställning till då han eller hon tittar på den. Får man en olustig känsla på grund av efterbehandlingen så har fotografen passerat gränsen för vad som är acceptabelt för just den betraktaren.

En bra bild kan ofta berätta en historia, förmedla en känsla eller liknande och ifall bilden uppenbarligen är efterbehandlad otroligt mycket (som din är) kan det vara svårt för betraktaren att känna äkthet eller bli rörd av bilden.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Det händer (men det är inte ofta) att jag skall efterbehandla en bild men vad jag än gör (nivåer, kurvor etc.) så känns den bättre och mer naturlig utan behandling. En bild skall ju kunna vara naturlig från början och om den behöver justeras så är ju vitbalansen felaktigt inställd för den färgtemperatur du befann dig i då du tog bilden.

Jag fattar vad du menar och det stämmer till viss del, men jag håller inte med dig helt
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

Arbetssätt...