If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
På bilden visar den ju tendenser på att vara en hona! Har den vitt i sömmen på ryggfenan? Analfenan ser ljusblå ut och buken rosa. Om du har två honor så förklarar det ju varför den är så stygg: "Det finns inget elakare än dominanta ciklidhonor". Jag tror att de har hanar på lagret.
Min hane har ingen vit söm i ryggfenan. Det har bara honor. Vad jag minns så har den inget blått i analfenan heller. Sedan har min hona inga förlängda fenstrålar i stjärtfenan, det har bara hanen (liksom din fisk). På den nya bilden ser ju inte buken rosa eller lite rund ut som på förra, men den kan vara insjunken på honor också. När min näst största Crenicichla färgade om till hona så gick det ganska fort så du får ett par spännande veckor på dig när den färgar om (om det är en hona alltså). Alla ljusa prickar bortsätt från de runt den svarta fläcken bakom bröstfenorna avveckalas. Och jag som var så tvärsäker på att det var en hane när jag gav den till dig. Nu är jag väldigt osäker...
Är det någon som fått fram några yngel av Menezesi. Mina har nu lekt vid åtminstone 2 gånger samt ytterligare 1 misstänkt gång (i början av Maj) och nu verkar de vara på gång igen. Börjar på och fundera på hur pass känsliga äggen kan vara för felaktigt vatten.
I Genarp, där jag bor har vi nog relativt hårt vatten med ett ph på över 7. Jag har aldrig testat vattnet själv, men det är väl samma som i Lund och Malmö, då vi blev anslutna till ett nytt vattensystem för några år sedan. Innan dess så fanns det en egen vattenförsörjning i Genarp (om jag inte är helt felunderrättad), detta vatten var stenhårt. Det är betydligt mindre kalkavlagringar nu än vad det var innan vattenbytet.
Annars så fungerar de suveränt tillsammans. De simmar ofta sida vid sida. Aptiten är det inte heller något fel på. Under min semester så satte de i sig 9 st Parachromis Dovii yngel (beskrivet närmare i Parachromis tråden). Skalade räkor är de fortfarande stormförtjusta i.
Det är möjligt att det går så långt hos mig också.
Vid lek så har honan varit försvunnen i 4-5 dagar. Tyvärr har hon inte haft något att visa upp när hon kommit fram igen.
Jag hade samma problem den sista tiden när jag hade Jauarciklider. En stor del av äggen möglade så att det bara var en liten yngelskara som kläcktes, 1 eller 2 dagar efter kläckning så var allt försvunnet.
Vem vet föräldrarna resonerade kanske som så att det var alldeles för lite ägg som kläcktes så att det inte var lönt att slösa energi på det lilla antal yngel som trots allt kom fram. Sannolikheten för att ett yngel skulle nå vuxen ålder blev för liten.
Det underliga i detta fallet är att när jaguarerna var yngre (och mindre) fick de alltid fram frisimmande yngel som de sen vaktade omsorgsfullt.
Nu har mina Menezesi fått sällskap i karet.
Ett par Gymnogeophagus sp. "Bahia Red" införskaffades i Lördags.
Än så länge verkar de gå bra tillsammans. Menezesiparet verkar inte bry sig så mycket om de nya fiskarna. Kommer de för nära så blir det uppspända gällock och ett och annat anfall men det är inget jagande över hela karet som annars kan vara rätt trist att se på när nya fiskar kommer i.
Menezesihonan har för övrigt blivit ännu rundare och rödare på buken nu så det lär väl inte dröja så länge innan de leker igen.
Någon som har G. "Bahia Red" och som vill dela med sig av sina erfarenheter.
Nu har Menezesina börjat visa var skåpet skall stå i akvariet. Bahia Red paret som släpptes i karet i Lördags har blivit ordentligt nertryckta i skorna. Bahia red hanen håller en liten hörna i karet, men så fort han kommer utanför denna så slår Menezesina till med blixtens hastighet (detta är ingen överdrift, det går verkligen undan när de anfaller). Bahia red honan för emellertid röra sig fritt i karet utan angrepp. Tilläggas skall väl också att Bahia red hanen inte är skadad på något sätt. Han försvarar sig ordentligt när han är inne i sin hörna.
Menezesihanen har vuxit till sig och är nu klart större än honan. De uppgifter jag har lyckats få tag på anger maxlängd till 16 cm, men jag undrar om de inte blir större. Vi får avvakta och se.
jinnarparen: Det där med blixtens hastighet stämmer verkligen. Det är den snabbaste fisk jag nånsin sett i ett akvarie.
På Arken Zoo citerade de ur dr axelrodi's atlas att menezesi skulle bli 45cm! Den Menezesin de har där är nog 15-16cm och rejält grov .. sist jag kollade simmade han omkring med en G. brasiliensis i käften ... en rätt stor en så akta dina Bahia Red
Det var intressanta uppgifter det där med 45 cm.
Då kan de kanske gå tillsammans med mina dovii.
Hittade en artikel på http://www.aquarticles.com/articles/...Two_Pikes.html
om Menezesi. I denna artikel anges 15 cm efter att författaren hade haft dem i 2 år.
Vi får väl se vem som har rätt.
Att de har aptit på andra fiskar har jag märkt. De har ju satt i sig 8 st Dovii yngel. Ett har faktiskt klarat sig. Jag trodde innan att detta också hade försvunnit. Det har nu hittat en bra plats bakom pumpen.
Kommentar