If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Har en drös moduler som ska limmas i mitt nya 840L. En fråga: Limmar ni helt vattentätt? Eller duttar ni lim och har lite distans mellan modul och glas? (ja, det blev ju två frågor..)
Försöker att silicona så tätt som möjligt. Främst av två anledningar:
Det ser bättre ut, ett alternativ är ju att lägga en sträng när det torkat för att få en jämn kant.
Jag vill få vattnet till mina moduler att ta "rätt" väg genom mina filtermattor.
När jag limmade modul så limmade jag helt tätt för att jag inte ville få in några yngel där, och ska du ha de som filter så är det ju också bra om de är täta så vattnet passerar som det ska.
När jag limmade mina moduler på sidoglasen så lämnade jag en liten tom del överst på modulen, så att eventuell luft kunde komma ut ur mellanrummet mellan glas och modul.
Modulerna som satt på bottenglaset limmade jag runt hela kanten, borrade sen några små hål i modulen så att luften kunde komma bort.
Jag tänkte närmast på de moduler som inte är filtermoduler och det stillastående vatten som det kan bli i dessa.
Jag köpte ett begagnat kar med monterade BTN moduler för några år sedan och dessa var limmade så att fisk i 10-cm-klassen kunde simma in i några av dem och mindre fisk i de andra. Det var en pärs att få ut dem den dagen jag bytte kar så det vill jag inte uppleva igen.
Men om jag förstår er rätt har ni vattenfyllda moduler (även i icke filtrerande moduler) och har inga betänkligheter när det gäller stillatående vatten?
Men om jag förstår er rätt har ni vattenfyllda moduler (även i icke filtrerande moduler) och har inga betänkligheter när det gäller stillatående vatten?
Ska bli skoj och se karet när det är klart. Ska du blanda btn mudulerna med rockzolid modulerna (har för mig det var dom du hade köpt rätta mig gärna om jag har fel.) Såg karet på håkanstorp såg väldigt bra ut med bra mått.
Ja, jag kommer att blanda. Det kommer kanske se lite märkligt ut, jag vet inte. Btn kommer jag att limma medan de andra kommer att vara lösa, så ser det för jävligt ut kan jag ta bort dem. Jag har en ide om hur jag ska använda dem, som jag tror blir bra.
Jaså du såg karet hos Micke? Det står där hemma nu, med en preliminär placering av btn och rockzolid-stenarna. Tror det kan bli riktigt bra faktiskt.
Kaj
Kommentar