Crenicichla Menezesi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

    #46
    Då har jag lite mer tur än vad du har. Det paret som jag har fungerar hur bra som helst. Det är en gång som honan försökte slå ihjäl hanen, men sedan har det varit lugnt. De går numera sen en tid tillbaka i mitt 600l kar. Här finns det inga grottor eller så. Det är faktiskt så att det knappt finns någon inredning alls. Jag väntar ju som tidigare sagts på ett större kar. Detta har gjort att de inte visat några intressen för vidare förökning på den senaste tiden. Annars så klarar de sig rätt bra tillsammans de de andra cikliderna i detta karet. De är först till maten och sist därifrån. Är också de som glufsar i sig mest.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #47
      Nå't år sedan det skrevs i den här tråden. Det som hänt med mina Crenicichla menezesi är att hanen nummera är över 20 cm och honan drygt 10. men inte har någon vidare chans mot mitt Ae patrickipar som är lika långa men förstås grövre. C. hanen växer på höjden och liknar mer och mer de som ligger i sprit på NRM.

      De har lekt ett antal gånger och äggen kläcks uppenbarligen (de fortsätter vakta). Två gånger har det blivit frisimmande och nu senast har jag sparat 25 yngel av de 32 som blev frisimmande. Vet inte om det är malar eller vatten som gör att endast 10 % blivit frisimmande. Jag tog hand om dem när hanen fick den korkade iden att sköta yngelvården själv. De växer fort och börjar äntligen titta på mat som inte rör sig (tre veckor gamla) men äter den inte än.

      540 liter är för litet för två stora aggressiva sydamerikaner, men de har inte ihjäl varandra.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      Arbetssätt...