Crenicichla Menezesi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

Ola: jo alla uppgifter säger 15-20, bara arken å lagret som säger emot.

Men, ta tex jaguarciklider ... 50cm som max å leker vid 7-10cm ....
    fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
      • April 2002
      • 14633

Jovisst finns det arter som leker vid en liten storlek men dessa är inte Crenicichlor! När jag tittar på dina bilder på fisken som jag trodde var en hane så blir jag ganska övertygad om att det är en hona dvs. de färgar ut väldigt sent. Hos större arter har jag aldrig sett så små honor som min samt de jag sett i affärer. Sedan tycker jag att lagret och arken är dåliga källor jämfört med andra t ex http://artedi.nrm.se/Summary/Species...sname=menezesi och http://www.geocities.com/NapaValley/...ezesipage.html
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

japp, jag håller med.

Eller könen har jag ingen aning om, aldrig sett en Menezesi-hona med förlängda fenstrålar ... trodde det var ett säkert kort på hane, och jinnarparen tror det är en hane när han kollar på samma bilder

jag blir snurrig, spelar iofs ingen roll, det är en underbar fisk hane som hona.

PS. var de vildfångade?
        fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Har inte heller sett förlängda fenstrålar men jag tror dessutom att det är en menezisigrej så mitt stickprov är 3 könsbestämda individer (två honor). Har inte tittat så noga i affären. Vad jag däremot vet är att honan har vit söm i ryggfenan men det har inte hanen. Som jag mins det nu så saknar hanen blått i analfenan dessutom. Men det här har jag ju skrivit förrut. De är köpta på Akvariehobby i Uppsala och jag har för mig att de är från Tjeckien dvs. odlade.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Jag skrev i jaguartråden också men den här tråden kanske är mer lämplig...

Tror ni att det går att hitta någon av dessa crenicichla-arter här i Sverige?
            Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

Och vad tror ni att de skulle kosta i så fall?

Grymt bra sida för övrigt.

Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

Hej

Nu har mina Menezesi lekt igen. Denna gången ser jag äggen tydligt i grottaket. För säkerhets skull kommer jag denna gången att ha belysning tänd på nätterna också för att inget oförutsett skall hända. Det verkar som om hanen har varit med mer denna gång då han besöker grottan med jämna mellanrum. Dock så simmar han mest omkring och tror att det är mat när jag visar mig. Hans del i eventuell yngelvård kommer väl inte att visa sig förrän eventuella yngel blir frisimmande. Honan är, som andra ciklidhonor när de vårdar smått, rätt så brutal när hon kör bort andra fiskar.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

FI: då två av dem benämns som ovanliga på en amerikansk sida kan du nog se dig i stjärnorna efter dom i lilla sverige.

Men, kolla här: http://www.amazon-exotic-import.de/About%20us.htm
                Den killen har sagt till mig att det han inte har i sina listor kan han skaffa fram. Han har riktigt bra priser, dock går ju frakt till sverige på en rejäl peng.

Nu har jag iofs inte fått det jag beställt, men det skyller han på att det har flyttats till nya lokaler etc, och jag har ändrat mig ändå så jag har inte hört mig för vad som hänt med mina vildfångade påfåglar.

Kolla den här tex: http://www.amazon-exotic-import.de/G...ajos%20red.htm

Han har 4-5 arter gäddciklider inne på sina stocklists.

Jinnarparen: kul att höra :-) Hoppas det blir något av det den här gången.
                fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

orm:
                  "Kolla den här tex: http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Cichliden/Seiten/C.%20tapajos%20red.htm"

Det roliga med just denna är att den ser ännu fräckare ut som liten!!
                  Det finns en stor hane på Sandby ciklidhobby. Den går i ett 540l kar och är väl någonstans mellan 35-40 cm. Från början gick det 6 st små men nu är det tyvärr bara en hane kvar.
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Det blev inget den här gången heller.
                    Igår kväll så blev det en "fnurra" på tråden.
                    HONAN började jaga livet ur hanen (detta trots att han vuxit till sig och nu är åtminstone 2-3 cm längre). Annars brukar det vara tvärtom om när det blir en "fnurra" på tråden vid lek.
                    Jag övervägde starkt att plocka bort hanen från karet, men till slut så hittade han ett gömställe där han fick vara ifred.
                    I morse så tittade jag till fiskarna innan jag körde till jobbet. Då var allt frid och fröjd igen, men äggen var borta.
                    Hanen är rejält riven på kroppen och fenorna lite söndertrasade men verkar ändå vara i god kondition.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

den lilla honan har färgat ut rejält nu, med ett vackert vitt pärlbnd/sömm i ryggfenan, nu när man ser dem sida vid sida är det inget snack om att det faktiskt är en av varje.

Honan är riktigt rödaktig om buken, å den stora elaka hanen är helt plötsligt snäll som ett lamm
                      fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Då hade jag rätt från början (och fel sen)!
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Motaguensis
                          Användare
                          • June 2003
                          • 250

Hey!

Hiver meg på denne tråden jeg å =) Var bra at det var hannen og hunne du hadde, orm. Jeg har tenkt å skaffe meg en Crenicichla art igjen. Har hatt en C.punctata før, den var veldig rask og e kstremt rovgigirg. Kult å høre litt om C.menezi også.
                          Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

jinnarparen: vi diskuterade menezesis storlek lite i jaguar-tråden. Ville bara berätta att min hane är 18cm. Han var ca 11-12cm när jag fick honom av Ola Svensson nångång i mars-april. Altså skall han ha vuxit 6-7 cm på 4-5 månader ..... fortsätter han så ett tag bryter han 25cm-strecket till nyår

Men det får jag nog aldrig veta då han skall lämnas bort tilsammans med tjejen till akvarielagret. Nångång i framtiden skall jag kunna ha ett art-akvarium med gäddor, men nu fungerar det tyvärr inte.

RÄTTELSE: 17cm va han när jag kontrollmätte igen.
                            fish r friend

Kommentar

• walle_1
                              Användare
                              • February 2003
                              • 708

varför fungerar det inte?

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

äääh han dominerar jaggorna så mycket. Det kunde väll iofs fungera, men han försöker mörda sin tjej varannan vecka så de är lite jobbiga. Nästa gång ska ja ta ett harmoniskt par.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...