Nicaragua ciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mörken
    Användare
    • August 2011
    • 19

    Nicaragua ciklid

    Går de hålla ett par i ett 240l kar?
    Senast redigerad av Mörken; 04 August 2011, 12:29.
  • Jonny
    Användare
    • March 2010
    • 231

    #2
    Allt beroende på planerinng av karet, kan vara svårt o få tillräckligt med gömställen för honan. Hanen har en tendens att bli riktigt aggresiv mot honan om hon inte e redo o leka när han e.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Hår långt är det? Hanen blir dessutom rätt stor och detta är en fisk som simmar mycket och vill sträcka ut sig.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mörken
        Användare
        • August 2011
        • 19

        #4
        Ah tack då vet jag. Har aning svårt bestämma vad för ca-na ciklider. Ev v-afrika som lejon & juvel. Vet inte hur de skulle gå ha 1 par av varje. Är väldigt sugen på meeki & elli. Var längesen jag hade kar igång. Skulle nog bli för trångt med meeki+nicaragua. Får ta nicaragua när 475l karet är omsilikonerat.

        Kommentar

        • Mörken
          Användare
          • August 2011
          • 19

          #5
          Detta 240 juwel är 121. Men som ja skrev, får bli par nicaragua i 475an senare. Men jag vill försöka hålla mej till 1par av lite olika.

          Kommentar

          • Mörken
            Användare
            • August 2011
            • 19

            #6
            En annan tanke som gör sej påmind är en snäcklekar kolloni... Vore riktigt häftigt å se all rörelse å grävande! Vilka snäckisar är relativt lätta att få tag i förutom multis? Är intresserad av de lite mer färgade/mönstrade och kanske lite större isåfallens. Och hur många skulle man börja med? Så man kan räkna med att yngel kommer och utökar kollonin.

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • February 2006
              • 3479

              #7
              Ursprungligen postat av Mörken
              En annan tanke som gör sej påmind är en snäcklekar kolloni... Vore riktigt häftigt å se all rörelse å grävande! Vilka snäckisar är relativt lätta att få tag i förutom multis? Är intresserad av de lite mer färgade/mönstrade och kanske lite större isåfallens. Och hur många skulle man börja med? Så man kan räkna med att yngel kommer och utökar kollonin.
              Lamprologus stappersi eller Lamprologus occelatus rekommenderas. Ingen av dem är dock kolonibildande som multifasciatus och similis. Det är dock kaxiga, snygga och intressanta fiskar. Börja med 6-7st i det karet så kommer du att få se på action. Om du vill kan du ju även introducera någon Cyprichromis eller Paracyprichromis med. Ett jullepar skulle säkert också fungera. Men snäckisarna kommer garanterat vara underhållning nog...

              Jag har fullvuxna niccar (2 honor och en hanne) som går med lite andra CA i ett 540-liters. 240 skulle säkert fungera för ett ensamt par, men de gör sig helt klart i ett större kar.

              Hur som helst, lycka till!

              /Jocke

              /Jocke

              Kommentar

              • Mörken
                Användare
                • August 2011
                • 19

                #8
                Räkna fel där, 450l å inte 475 :-) tack för de bra råden! Tänker vänta med de 240l karet. Ska på med nytt silicon i 450karet istället, har stått tomt bra länge nu så. Ska i med vatten å kontrollera ev läckage. Hur länge rekommenderar ni att de ska stå? Och om de inte läcker, och det ser hyffsat ut, inte värst mycke som släppt. Ta bort det mästa ändå, och kleta på nytt, eller bara ta de som är lite löst å lägga nytt över?

                Sen så får man utrymme att ev göra egna moduler. Och större valmöjlighet av fisk! ( å jag som hade de svettigt med 240 karet! ) inne på troffar+snäcklekare igen, eller fylla karet med väldigt mycke snäcklekare. Och nåt enstaka par större. Tangazebror? Fisk som reproducerar sej utan männsklig hjälp är väll mitt mål med karet. Men då borde jag väll sätta i några svärdbärare å guppys. :-) kan hålla på och bolla fisk ideer hela dagarna, fasen inte lätt.

                Kommentar

                • Mörken
                  Användare
                  • August 2011
                  • 19

                  #9
                  Någon som har provat ha ellioti & meeki i samma kar? Finns risk för artblandning mellan dom? Vore kul prova och köra med lite SA tetra stim med en del högväxande plantor, och stora rötter, med en havsgrus/sand blandning. Eller byta ut en av de cikliderna mot någon annan som är lite mer fredlig multispinosa t.ex?

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • February 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mörken
                    Någon som har provat ha ellioti & meeki i samma kar? Finns risk för artblandning mellan dom? Vore kul prova och köra med lite SA tetra stim med en del högväxande plantor, och stora rötter, med en havsgrus/sand blandning. Eller byta ut en av de cikliderna mot någon annan som är lite mer fredlig multispinosa t.ex?
                    Eliotti och multispinosa fungerar bra ihop hemma hos mig. Jag hade inte blandat flera arter Thorichthys i samma kar.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    Arbetssätt...