Jag har malawi ciklider nu, skulle kolla ifall någon visste ifall det finns fler arter från sjön för utom ciklider? Vill helst hålla mig till fiskar från sjön
Fråga om Malawisjön:)
Kollaps
X
-
Fråga om Malawisjön:)
1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
2x375L
4x300L Under uppstart
1x300L Tillväxtkar
1x50l YngelkarTaggar: Ingen -
Välkommen hit!!
Dessa kunde jag hitta, om det nu kan stämma:
Nothobranchius kirki, Redfin Notho
Barbus choloensis (Cyprinidae) Silver Barb
Barbus johnstonii (Cyprinidae)
Varicorhinus dimidiatus (Cyprinidae)
Varicorhinus xyrocheilus (Cyprinidae)
Malapterurus shirensis OC (Malapteruridae)
Barbus seymouri (Cyprinidae)
Labeobarbus nthuwa (Cyprinidae)Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Tack ska du ha dom ska genast kollas igenom1x720L Malawi (Kommer snart innehålla rovmalawi)
2x375L
4x300L Under uppstart
1x300L Tillväxtkar
1x50l YngelkarKommentar
-
Ickecichlider från Malawisjön
Lämpliga akvariefiskar bland ickecichlider är det inte sa gott om. I handeln finns dessutom nästan ingenting. De enda fiskar som förekommer i handeln regelbundet är Synodontis njassae, som inte ar sa varst vacker och darför inte så vanlig, och små ex. av Labeo cylindricus, som ar snabbsimmare, blir ganska stor och behöver lite större akvarier, minst två meter långa. Min uppfattning är att Lab. cylindricus är ett störande inslag i akvariet. Mastacembelus shiranus har funnits till och från i handeln ocn Mastacembelus sp. "rosette" har någon enstaka gång importerats. Det finns någon eller några arter små fina barber i sjön men jag har aldrig sett dem vare sig i handeln eller på listor från grossister. De flesta malar och mormyrider är stora monster, som är fiskätare.
Jag rekommederar inte någon av dessa fiskar med undantag av Mastacembelus, som dock kommer att äta alla fiskar som går in i dess mun. Barberna vet jag inte så mycket om, jag har sett dem "swicha" förbi cyclopet och jag har sett uppspolade döda ex på stranden, men har inte någon kunskap om dem. Syn. njassae är oattraktiv och blir lite större än de mer populära släktingarna från Tanganyikasjön.Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4Kommentar
Kommentar