Stor naturdamm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • December 2005
    • 484

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan koi och guldfisk vad gäller tillstånd och som du säger så kan ju guldfisk reproducera sig i Sverige, medan knappast koi lär göra det.
    Att det är svårare att få tillstånd till dom än för gräskarp är nog snaratst att myndigheterna betraktar koi och guldfisk som "exotiska" djur, medan de mer ser gräskarp som nyttofiskar som hjälper till att "röja upp" i igenväxta vattensamlingar.

Men det är självklart bara vad jag tror och det är väl bara att kolla med den Länsstyrelsen som man "lyder under" vad de säger. För det viktiga är ju att man måste ha tillstånd.
    Tja Ola,du är väl utbildad i detta misstänker jag.

Jag frågade dig en gång om att ha Jaguarer i en stor bur i min damm.
    Du avrekommenderade mig i detta fall,vilket var synnerligen förnuftigt.
    De kan ju faktiskt rymma.
    Jag tycker inte vi skall hålla på med främmande arter i vår fauna över huvud
    taget.Typ Koi och Guldfiskar hör hemma i akvarium,eller möjligtvis i en trädgårdsdamm som inte har förbindelse med annat vattendrag.

Mvh
    Håkan

Kommentar

• deon
      Användare
      • November 2004
      • 28

Får nog skrota mina ideer om att ha koi i den dammen då. tänkte att det var lugnt nu när det inte finns några andra sjöar i närheten som fisken kan ta sig till, och det går inga bäckar till eller ifrån dammen. det rinner lite vatten över kanten hela tiden allt eftersom dammen fylls på av vatten som kommer rinnanande ifrån berget.

Men i dagsläget finns det mört iallafall. Får kolla upp mina alternativ vad det mer finns för fisk alternativ att ha i dammen.

Tack för alla kunniga svar. Alltid lika lärorikt att ställa frågor på detta forumet.

MVH Dennis

Kommentar

• Pelle Linerzén
        Användare
        • November 2005
        • 106

Varför inte sätta in karp? Har du in gräskarp så har du ju inga problem med växtlighet iallafall...
        Pånyttfödd med 400 liters malawi

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av deon
          Får nog skrota mina ideer om att ha koi i den dammen då. tänkte att det var lugnt nu när det inte finns några andra sjöar i närheten som fisken kan ta sig till, och det går inga bäckar till eller ifrån dammen. det rinner lite vatten över kanten hela tiden allt eftersom dammen fylls på av vatten som kommer rinnanande ifrån berget.

Men i dagsläget finns det mört iallafall. Får kolla upp mina alternativ vad det mer finns för fisk alternativ att ha i dammen.

Tack för alla kunniga svar. Alltid lika lärorikt att ställa frågor på detta forumet.

MVH Dennis
          Hej

Det var därför jag frågade om in och utflöde. Har du "flyt" så är dit hål tillräckligt säkert för att betraktas som damm och då är det möjligen OK både etiskt (bevara vår fiskfauna) och lagligt. Det har börjat dyka upp guldformer av "svenska" fiskar i handeln typ guldid och guldsutare. Det finns ett gäng lagar de kan bryta mot (förbjudet att hålla svenska djur i fångenskap, främmande genetiska och riskerar definitivt att hybridisera med den lokala faunan) men i en trädgårdsdamm funkar de väldigt bra, åtminstone i England där de var vanliga.

När det gäller karpfisk finns det en del sjukdomar med särskilda EU-regler som försvårar ytterligare. Det FÅR helt enkelt inte finnas in och utflöde om man håller exotisk fisk och nu menar jag både etiskt och lagligt och då även akvarium (om någon t ex tänkte ha ett på bryggan med kontinuerligt vattenbyte - låt bli!).

Jag är inte utbildad i detta förutom en kurs i fisksjukdomar, men jag kommer ju i kontakt med det rätt ofta.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Håknil
            Användare
            • December 2005
            • 484

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Den enda utplantering som är laglig utan tillstånd är utplantering i avloppslösa trädgårdsdammar samt omflyttningar av älv- eller sjöeget material.
            Så det räcker inte med att att dammen är på egen tomt - den måste i så fall vara i den egna trädgården.

I detta fall är det helt klart att tillstånd krävs.
            Tillstånd kan sökas hos länsstyrelsen och man behöver också sedan ett nytt tillstånd för varje år då inga tillstånd gäller längre än ett år.
            Hej Kjell
            Vad menar du med tillstånd varje år?Jag fick tillstånd att plantera Öring i min
            stora damm av länsstyrelsen i Västerbotten.Har aldrig hört att tillståndet skall förnyas varje år.Öringen lever ju upp mot 20 år och dessutom reproducerar de sig i liten omfattning.I inflödet är det ganska strömt om
            höstarna med lämplig grusbotten.
            Dammen regleras med 2 sk.Munkar med galler och avrinningen leder till
            Norsån(som ju innehåller Öring)i norra Umeå kommun.Men se Röding gick
            inte,ej heller sk.Bäckröding.Regnbåge fick jag sätta max.25 kg om det inte
            skulle fungera som put and take.Regnbågen är ju dock så kortlivad och dog
            bort efter några år.
            Jag hade t.o.m.fiskerikonsulenten där för att inspektera anläggningen.

Ovanstående skriver att det inte finns avlopp från dammen.Hur vet han det?
            Det är inte ovanligt med avrinning under ytan och under jord.Om så är fallet,
            hur gör han då med inblandning av div.akvariefisk i system nedanför?
            En så djup damm som 15m? måste ju ha en avrinning nånstans.Jag tror inte
            detta vatten kan dunsta bort,men jag kanske har fel?
            En noggrann inspektion av dammen med ev.fiskerikonsulent är nödvändig.
            Jag tror t.o.m. detta är kostnadsfritt i de flesta länsstyrelser.
            Det är nog i detta fallet bra att hålla sig inom lagens råmärken.Intressant ämne detta.
            Tacksam för kommentarer
            Mvh
            Håkan

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av Håknil
              Ovanstående skriver att det inte finns avlopp från dammen.Hur vet han det?
              Det är inte ovanligt med avrinning under ytan och under jord.Om så är fallet,
              hur gör han då med inblandning av div.akvariefisk i system nedanför?
              Infiltration i marken kan räcka. Jämför med att du kan släppa ut vatten från akvariet i avloppet. Frågan är hur långt det är till närmsta vattendrag med fisk i. Nu skriver jag om biologi, inte lag, men jag vet att för forskningsanläggningar kan infiltration vara en lösning.

En noggrann inspektion av dammen med ev.fiskerikonsulent är nödvändig.
              Jag tror t.o.m. detta är kostnadsfritt i de flesta länsstyrelser.
              Det är nog i detta fallet bra att hålla sig inom lagens råmärken.Intressant ämne detta.
              Låter som ett utmärkt råd.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Håknil
                Användare
                • December 2005
                • 484

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Infiltration i marken kan räcka. Jämför med att du kan släppa ut vatten från akvariet i avloppet. Frågan är hur långt det är till närmsta vattendrag med fisk i. Nu skriver jag om biologi, inte lag, men jag vet att för forskningsanläggningar kan infiltration vara en lösning.

Låter som ett utmärkt råd.
                Hej forumsdeltagare i detta ämne.
                Nu vet vi ju inte hur långt det är till närmsta vattendrag.Det får väl huvudskribenten i så fall svara på.En 15 m djup damm måste ju ha ett ganska
                starkt inflöde nån stans.Kanske källåder i underjorden?Ett avflöde måste ju finnas nån stans.Ett stenbrott kan troligtvis vara 15 m och då är det ganska
                säkert att det nånstans finns ett större avflöde än vad som beskrivits.

Jag råder därför trådinnehavaren att kontrollera terrängen nedströms.
                Nånstans borde ju bäcken gå "upp i dagern".Det kan ju gå att sätta galler
                efter tillstånd av markägare.Rådfråga fiskeritjänsteman.Vad du än får tillstånd till.
                Mvh

Kommentar

• deon
                  Användare
                  • November 2004
                  • 28

Hej forumsdeltagare i detta ämne.
                  Nu vet vi ju inte hur långt det är till närmsta vattendrag.Det får väl huvudskribenten i så fall svara på.En 15 m djup damm måste ju ha ett ganska
                  starkt inflöde nån stans.Kanske källåder i underjorden?Ett avflöde måste ju finnas nån stans.Ett stenbrott kan troligtvis vara 15 m och då är det ganska
                  säkert att det nånstans finns ett större avflöde än vad som beskrivits.

Jag råder därför trådinnehavaren att kontrollera terrängen nedströms.
                  Nånstans borde ju bäcken gå "upp i dagern".Det kan ju gå att sätta galler
                  efter tillstånd av markägare.Rådfråga fiskeritjänsteman.Vad du än får tillstånd till.
                  Mvh
                  Jag har inte kontrollerat området och vet inte vilka tillflöden det finns. Men brottet ligger upp mot ett berg. Tänkte att all tillrinning blir ifrån bergets regnvatten, men jag är inte säker. Tänkte ifall det var grundvatten som höll uppe endel av nivån nu när den brottet är så djupt och att regnvattnet skötten den sista biten. Det finns inga sjöar eller bäckar i närheten. När vi var där och köpte stället så var fanns det ingen avrinning men det beror nog på det fina vädret som hållt sig någon vecka. Jag får sätta in mig mer hur dammen fungerar när jag får full tillträde till min fastighet i september. Får även kolla upp med länstyrelsen vad dom har att säga om saken..

MVH Dennis

Kommentar

• Håknil
                    Användare
                    • December 2005
                    • 484

Ursprungligen postat av deon
                    Jag har inte kontrollerat området och vet inte vilka tillflöden det finns. Men brottet ligger upp mot ett berg. Tänkte att all tillrinning blir ifrån bergets regnvatten, men jag är inte säker. Tänkte ifall det var grundvatten som höll uppe endel av nivån nu när den brottet är så djupt och att regnvattnet skötten den sista biten. Det finns inga sjöar eller bäckar i närheten. När vi var där och köpte stället så var fanns det ingen avrinning men det beror nog på det fina vädret som hållt sig någon vecka. Jag får sätta in mig mer hur dammen fungerar när jag får full tillträde till min fastighet i september. Får även kolla upp med länstyrelsen vad dom har att säga om saken..

MVH Dennis
                    Låter som en förnuftig ide.
                    Lycka till
                    Håkan

Kommentar

Arbetssätt...