Stor naturdamm

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deon
    Användare
    • November 2004
    • 28

Stor naturdamm

Jag var och köpte mig en gård i veckan. 300m ifrån huset ligger det ett gammal glimmerbrott som användes på 50-talet. Brottet är 8m*30m ungefär och är 15 meter djupt. för 20 år sedan planterade det in mört för att dom skulle äta upp växtliget så dammen inte skulle växa igen.. och det har funkat rätt så bra. Detta ligger uppe på en höjd så det är väldigt fin utsikt. Så jag och tanten planerar att göra en grillplats där uppe..

Men det jag undrar över är om jag kan plantera in guldfisk där, eller tom koi..? Det är ju tillräckligt djupt i allafall så det kommer inte frysa på vintern. Men måste isen hållas öppen med eller..?

Sen vet jag inte hur bra vattenvärdena är igentligen. men funkar det för mört i så många år borde det funka för guldfisk med eller.? Dom är väll rätt tåliga.

MVH Dennis
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

15 meter djupt,läckert. Det borde väl fungera vintertid. Hur är det med egentligen om ytan fryser?

Du ska inte ha ciklider då?

Sent from my Sony Ericsson ARC via tapatalk
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• addo
      Användare
      • December 2007
      • 52

Guldfisk fungerar garanterat, att hålla en vak öppen under vintern med hjälp av luftpump är alltid positivt.

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Jag skulle satsa på koi. Skulle kunna bli hur läckert som helst.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• deon
          Användare
          • November 2004
          • 28

Jag vill ju helst ha koi, men jag är osäker hur detta kommer fungera på vintern. Jag vill ju helst slippa att dra en el kabel hela vägen upp till dammen för en luftpump.. sen funderar jag på matningen. det lär ju finnas mycket för en koi att äta där. men hur mycket behöver jag själv mata. Måste jag mata varje dag.?

MVH Dennis

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Det är inga problem med fiskarna dom kommer att ha det kanon även utan pumpar
            en liten fråga står det på din tomt annars är det nog inte lagligt ??
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Håknil
              Användare
              • December 2005
              • 484

Ursprungligen postat av HåE
              Jag skulle satsa på koi. Skulle kunna bli hur läckert som helst.
              Varför inte satsa på Öring?
              HN

Kommentar

• deon
                Användare
                • November 2004
                • 28

Ja dammen är på min tomt. Eller dammen är i min skog iallafall. Jag köpte med 7 hektar skog till så det är 300 meter till dammen ungefär. Öring hade nog varit kul med men koi är ju så fantiskt fina och kan bli rätt så tama. Men jag vill inte ha för mycket jobb med det heller. innebär det matning varje dag så blir det för mycket.

MVH Dennis

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av deon
                  Jag vill ju helst slippa att dra en el kabel hela vägen upp till dammen för en luftpump..
                  Du kan ju dra en (armerad) luftslang så slipper du dra elkabel. Att dra ner syrgasrikt vatten till botten är aldrig fel och du slipper eventuella risk för skiktning och syrgasfri botten med svavelvätebildning och fiskdöd vid höst och vårcirkulation eller stormar.

Finns det in och utflöde?
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Det är inga problem med fiskarna dom kommer att ha det kanon även utan pumpar
                    en liten fråga står det på din tomt annars är det nog inte lagligt ??
                    Den enda utplantering som är laglig utan tillstånd är utplantering i avloppslösa trädgårdsdammar samt omflyttningar av älv- eller sjöeget material.
                    Så det räcker inte med att att dammen är på egen tomt - den måste i så fall vara i den egna trädgården.

I detta fall är det helt klart att tillstånd krävs.
                    Tillstånd kan sökas hos länsstyrelsen och man behöver också sedan ett nytt tillstånd för varje år då inga tillstånd gäller längre än ett år.

Kommentar

• Håknil
                      Användare
                      • December 2005
                      • 484

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Den enda utplantering som är laglig utan tillstånd är utplantering i avloppslösa trädgårdsdammar samt omflyttningar av älv- eller sjöeget material.
                      Så det räcker inte med att att dammen är på egen tomt - den måste i så fall vara i den egna trädgården.

I detta fall är det helt klart att tillstånd krävs.
                      Tillstånd kan sökas hos länsstyrelsen och man behöver också sedan ett nytt tillstånd för varje år då inga tillstånd gäller längre än ett år.
                      Enl.länsstyrelserna får man inte plantera ut "artfrämmande" fisk
                      hur som helst.Tillstånd krävs.även om det är egen mark.
                      Tex.jag fick inte plantera ut Röding i min damm om 20 t kbm.Det ansågs som som artfrämmande på den marken jag har.Öring gick däremot bra.
                      Min erfarenhet av detta är att det i slutänden kan bli väldigt dyrt att bryta mot dessa regler.Det du önskar är ju Koi och är väl tämligen regelvidrigt!
                      Guldfisk kanske du kan få tillstånd till,men jag tror det inte med den dammen du beskriver.
                      Lycka till
                      Håkan

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ja koi tror jag inte heller att det går att få tillstånd till, men man kan ju alltid fråga

Oavsett vilket - vilka fiskar man än vill ha så krävs det tillstånd.

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Varför skulle koi vara svårare än guldfisk? Guldfisk etablerar enkelt bestånd men det gör så vitt jag vet inte koi. Gräskarp får man ju tillstånd för då den inte etablerar bestånd i Sverige.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Varför skulle koi vara svårare än guldfisk? Guldfisk etablerar enkelt bestånd men det gör så vitt jag vet inte koi. Gräskarp får man ju tillstånd för då den inte etablerar bestånd i Sverige.
                            Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan koi och guldfisk vad gäller tillstånd och som du säger så kan ju guldfisk reproducera sig i Sverige, medan knappast koi lär göra det.
                            Att det är svårare att få tillstånd till dom än för gräskarp är nog snaratst att myndigheterna betraktar koi och guldfisk som "exotiska" djur, medan de mer ser gräskarp som nyttofiskar som hjälper till att "röja upp" i igenväxta vattensamlingar.

Men det är självklart bara vad jag tror och det är väl bara att kolla med den Länsstyrelsen som man "lyder under" vad de säger. För det viktiga är ju att man måste ha tillstånd.

Kommentar

• Håknil
                              Användare
                              • December 2005
                              • 484

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan koi och guldfisk vad gäller tillstånd och som du säger så kan ju guldfisk reproducera sig i Sverige, medan knappast koi lär göra det.
                              Att det är svårare att få tillstånd till dom än för gräskarp är nog snaratst att myndigheterna betraktar koi och guldfisk som "exotiska" djur, medan de mer ser gräskarp som nyttofiskar som hjälper till att "röja upp" i igenväxta vattensamlingar.

Men det är självklart bara vad jag tror och det är väl bara att kolla med den Länsstyrelsen som man "lyder under" vad de säger. För det viktiga är ju att man måste ha tillstånd.
                              Alla länsstyrelser har i stort samma regler.
                              Koi tror jag knappast de går med på.
                              HN

Kommentar

Arbetssätt...