Det ser kanon ut Kaj!
840 liter Malawi i Malmö
Kollaps
X
-
-
-
Himla roligt att så många gillar det, det finns dock en del kvar att justera på det som sagt.
Fel sjö?? Nej, det är malawi allihopa... Jag skulle ju vilja ha ett troffe-kar också och det blir det kanske någon gång men det dröjer ett tag. Jag har ett 910 liters kar också och angående dess framtida innehåll velar jag hit o dit, värre än vindflöjel. Så man vet aldrig vad som finns i det om ett år eller så...
Nu ska vi se om jag hittar några RockZolid River moduler i Köpenhamn så jag kan få till det där sista i det här Malawi-karet. Återkommer med bilder.
//KajKommentar
-
Himla roligt att så många gillar det, det finns dock en del kvar att justera på det som sagt.
Fel sjö?? Nej, det är malawi allihopa... Jag skulle ju vilja ha ett troffe-kar också och det blir det kanske någon gång men det dröjer ett tag. Jag har ett 910 liters kar också och angående dess framtida innehåll velar jag hit o dit, värre än vindflöjel. Så man vet aldrig vad som finns i det om ett år eller så...
Nu ska vi se om jag hittar några RockZolid River moduler i Köpenhamn så jag kan få till det där sista i det här Malawi-karet. Återkommer med bilder.
//KajKommentar
-
//KajKommentar
-
Vi får se vad jag kan åstadkomma när det gäller bidrag till artregistret. Hannen har inte färgat ut riktigt ännu.
//KajKommentar
-
Så då har jag fyllt på med 3 st RockZolid River Stone moduler och vänt upp den stora stenen så att den gör sig bättre tycker jag. Återstår bara att dölja den där luftslangen...
Förresten, någon som vill ha (helt gratis) D Compressiceps-hannen som syns längst ned till höger i bilden? Han är störst av de två jag har men får inte vara king i karet p g a den andre. Men han har alla förutsättningar att bli riktigt ståtlig. Lägg ett PM i så fall.
//KajKommentar
-
Hade en nästan helt ledig dag idag, helt till mitt eget förfogande - det händer minsann inte så ofta - och vad gör man? Jo, en tur till Köpenhamn igen! Var ju där på en snabbvisit igår men idag kunde jag ta det lugnt.
Åkte först till Neonfisken för att få lite inspiration och se lite nya firrar som jag inte sett förut. Det är fantastiskt att en sådan affär finns! En massa VF från olika delar av världen. Lärorikt! (Inspirationen behöver jag till mitt 910 liters SA där det idag går två fina påffar - mer om det i den tråden.)
Åkte sedan till Malawi Amager. Kanske inte så inspirerande egentligen. Men där, bland alla de vanliga malawicikliderna, hittade jag två olika arter som jag inte sett förut. Åtminstone en av dessa arter kommer förmodligen/kanske att köpas in inom kort - måste i så fall ta bort tre av de som bor i karet idag så jag inte återigen ökar antalet.
Hursomhelst, en sten till blev det eftersom jag efter lite betänkande igår kväll konstaterade att det inte var helt bra.
Nu återstår bara att byta ut den vita sanden mot en mer naturtrogen sand. Sen ska det inte petas i det här karet på bra länge.
Så här ser det ut nu:
//KajKommentar
-
Det ser bra ut Kaj och som du kanske märkt det är lätt att bli beroende av stenar.
Tror en I eller J skulle gjort sig riktigt bra i ditt redan snygga karPetrochromis biten!Kommentar
-
Men man måste dra en gräns någonstans - och det har jag gjort nu! Ett eller ett par fiskbyten och ett sandbyte sen är karet "färdigt". Jag har ett 910-liters som jag måste bestämma mig för vad jag ska göra med. Det får bli nästa projekt och blir det några ytterligare fler River Stone moduler för min del så blir det i det karet.
//KajKommentar
-
Tack Magnus! Jo, jag kan hålla med om att det är beroendeframkallande
Men man måste dra en gräns någonstans - och det har jag gjort nu! Ett eller ett par fiskbyten och ett sandbyte sen är karet "färdigt". Jag har ett 910-liters som jag måste bestämma mig för vad jag ska göra med. Det får bli nästa projekt och blir det några ytterligare fler River Stone moduler för min del så blir det i det karet.
//Kaj
910 liter ja det bäddar ju för intressanta möjligheter, varför inte ett kar med en mindre sort petrochromis och en grupp tropheus.
Hade varit snyggt och livfulltPetrochromis biten!Kommentar
-
Några mer konkreta förslag på petrochromis och tropheus? Antal och art?
//KajKommentar
-
Om du väljer att blanda btn och rockzolid pröva då dom kalkfärgade btn modulerna för med tiden ljusnar rockzolid river modulerna.
Fiskar tex Petrochromis trewavasae eller någon av Petrochromis famula grupp på 10 st och sen 1-2 grupper troffar 20-30 st per gruppPetrochromis biten!Kommentar
-
En liten uppdatering:
Malawisarna växer och det blir trångt i karet så därför har jag nu gjort den andra gallringen sedan starten i september/oktober.
Kvar är nu 3 st Aristochromis christyi , 2 st Buccochromis rhoadesii , 3 st Champsochromis spilorhynchus , 2 st Dimidiochromis compressiceps 2 st Metriaclima zebra och 1 st Synodontis Nyasse - och 2 st Ancistrusmalar.
En tredjedel av beståndet sedan starten...
Möblerade om stenen samtidigt.
//KajKommentar
-
Kommentar