Snygg!
840 liter Malawi i Malmö
Kollaps
X
-
-
-
Eftersom jag nogsamt undanhåller mig från julstress hade jag lite tid till att fixa till ett par filmer på mitt Malawikar och lite stilstudie på ett par av invånarna.
God Jul!
//KajKommentar
-
Riktigt snyggt Kajjan. Tycker det blev väldigt snygt med de olika modulerna fast det är olika tillverkare kompleterar varandra perfekt. Fiskarna var det inget fel på heller.Kommentar
-
Grymt snyggt akvarium!!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag
gillar verkligen iden med att ställa två lika stora akvarier vägg i vägg o sedan köra två helt olika biotoper i dem. Att slippa vrida huvet ur led varje gång man vill titta i det andra akvariet. Snyggt blev det åxå. Ser kanoners ut Kajjan!
Det går framåt, om än sakta. Nu är alla moduler på plats och akvariet har skjutits in mellan vägg och det gamla 910 liters SA. Ser ju rätt bra ut tycker jag. 1700 liter totalt och en sammanlagd akvarieruta på 290x75 cm.
Underredet ska förses med luckor hela vägen, 8 st som ska målas svarta.
[ATTACH]32569[/ATTACH]
I med sand och vatten i morgon. SA-karet ska få ett vattenbyte också - den nya korkeken färgar vattnet kraftigt brungult plus att jag inte tror att filtret riktigt kommit igång bilogiskt efter att ha rengjorts och stått stilla en vecka. Jag hittar inte mätstickorna i röran just nu men jag har känslan att vattenbyte är nödvändigt.
Jag är ganska nöjd med modulerna. Det är friskt blandat med olika färger och typer men jag tror det blir bra när vatten, belysning och alger kommit på plats. Och så fiskarna förstås!
"Fönstershoppar" invånare nu. Rovamalawi främst, någon Auloncara och någon Mbuna. Ja, jädrar vad gött det ska bli när man kommit så långt att det simmar firrar i burken!Kommentar
-
Ovanligt med så mycket Malawi upe vid ytan - men det är två bestämda herrar som delat upp karet mellan sig, är det så hela tiden eller bara tillfälligt.
Snygg "scaping" på karet.
/RobertKommentar
-
mycket tilltalande akvarium och speciellt ditt led-ljus bidrar till det tycker jagTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
En sak som jag inte förutsett hände idag dock: Luft från syrestenen som är placerad bakom de lösa RockZolid-modulerna till höger har under månaderna som gått tydligen sakta men säkert fyllt modulen med luft vilket medförde att när jag kom hem nu i eftermiddags hade den stora modulen flutit upp till ytan ! I detta fallet är det ingen större skada skedd, men med lite otur och en pump eller liknande i "fel" riktning kunde man haft vatten på fel sida om glaset... Kan vara värt att tänka på när man har såna här moduler.
//KajKommentar
-
Tack DaRe!
//KajKommentar
-
Uppdatering 5 månader efter start
Karet har nu varit igång i lite drygt 5 månader.
Öste ju i lite mycket fisk i början (men de är ju så små!) och insåg ganska snabbt att det var tvunget att sålla så småningom. En första gallring gjorde jag igår då 10 st fick flytta. Det är lättare att köpa än att göra sig av med fisk. Jag hade en kanonfin grupp på 3 hannar och två honor (köpte dem som 1+4, men så var det alltså inte...) Mylochromis subocolaris, eller Placidochromis subocularis som de heter i artregistret. Jag hade 1 hanne och 2 honor av Protomelas taeniolatus , väldigt fin hanne. Men man måste välja bort något så det fick bli dessa. Dessutom fick 1 hanne och 1 hona av Champsochromis spilorhynchus flytta - jag har 2+1 kvar. Totalt 10 firrar fick ny adress.
Kvar är 23 firrar...inte så lite det heller...men lite bättre svängrum har det blivit i alla fall.
För att kunna fånga firrarna var jag ju tvungen att plocka upp de lösa RockZolid-modulerna och sen fick jag lite tidsbrist när jag skulle lägga tillbaka dem och det blev inte så lyckat, tycker jag. Den stora stenen som ligger överst ser helt malplacerad ut, klumpigt och konstgjort. Har dock inte orkat justera det ännu. Men en Köpenhamnsresa är inplanerad till på lördag då jag ska skaffa 3-4 st mindre stenar och då ska jag göra det bra igen.
Som synes har jag en hel del alger och funderar på att slänga i några Ancistrusmalar. Vad tror ni om det? Någon som vet om de gnager på inredningen mycket?
Så här ser det ut just nu:
//KajKommentar
-
Assnyggt! Grattis.
Ancistrus tror jag är ofarligt med avseende på inredning, andra malar kan vara värre.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Ett av dom snyggaste kar jag sett!
Synd bara att fiskarna kommer från fel sjö
Karet har nu varit igång i lite drygt 5 månader.
Öste ju i lite mycket fisk i början (men de är ju så små!) och insåg ganska snabbt att det var tvunget att sålla så småningom. En första gallring gjorde jag igår då 10 st fick flytta. Det är lättare att köpa än att göra sig av med fisk. Jag hade en kanonfin grupp på 3 hannar och två honor (köpte dem som 1+4, men så var det alltså inte...) Mylochromis subocolaris, eller Placidochromis subocularis som de heter i artregistret. Jag hade 1 hanne och 2 honor av Protomelas taeniolatus , väldigt fin hanne. Men man måste välja bort något så det fick bli dessa. Dessutom fick 1 hanne och 1 hona av Champsochromis spilorhynchus flytta - jag har 2+1 kvar. Totalt 10 firrar fick ny adress.
Kvar är 23 firrar...inte så lite det heller...men lite bättre svängrum har det blivit i alla fall.
För att kunna fånga firrarna var jag ju tvungen att plocka upp de lösa RockZolid-modulerna och sen fick jag lite tidsbrist när jag skulle lägga tillbaka dem och det blev inte så lyckat, tycker jag. Den stora stenen som ligger överst ser helt malplacerad ut, klumpigt och konstgjort. Har dock inte orkat justera det ännu. Men en Köpenhamnsresa är inplanerad till på lördag då jag ska skaffa 3-4 st mindre stenar och då ska jag göra det bra igen.
Som synes har jag en hel del alger och funderar på att slänga i några Ancistrusmalar. Vad tror ni om det? Någon som vet om de gnager på inredningen mycket?
Så här ser det ut just nu:
[ATTACH]35550[/ATTACH]
//KajKommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar