Ja bildbevis....Har du verkligen varit K-hamn? Är dörröppningen verkligen 70cm?
840 liter Malawi i Malmö
Kollaps
X
-
-
Ok, bildbevis - hafsigt tagna bilder (iPhone) som dock inte bevisar att jag varit i Köpenhamn idag och ej heller att dörren är 70 cm bred. Vad den däremot bevisar är att jag har två ställningar till mina kar och att jag besitter några RockZolid moduler. De ger också en antydan till att det ska bli luckor monterade på framsidan av ställningarna - det är de skivor som står lutade mot ena bänken.
Kollade alltså på de omskrivna RockZolid-grejerna idag. Måste säga att det är betydligt bräckligare än BTN. Ena stenen fick sig en smäll och sprack direkt längs fogen. Det är mycket tunnare konstruktion än BTN. Bakgrunderna jag traktat efter på nätet såg inte så kul ut i verkligheten, men det blir kanske annorlunda när de kommer i vattnet? Bräckliga är de i alla fall, mycket sköra.
//KajSenast redigerad av Kajjjan; 04 August 2011, 19:43.Kommentar
-
Ser ut att bli riktigt snygg placering av "stenarna"Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Denna helg ska jag då ta itu med mitt nya 840 liter Malawi-projekt. Det är lite komplicerat eftersom
1: jag först, tillfälligt, måste flytta över mina SA till det nya karet,
2: tömma det gamla 910 liters SA på allt och sedan
3: lyfta det över till den nya ställningen (och skrota den gamla trästllningen),
4: och sedan tillbaka med allt SA i det igen.
5: Först därefter kan jag börja jobba med det nya Malawi - limma moduler mm.
It's a tough job, but someone's got to do it...
Få väl ta några bilder under resans gång.
//KajKommentar
-
-
Ja, det har inte hänt så mycket idag heller egentligen. Behöver hjälp med att lyfta över 910-an till den nya ställningen och den hjälpen kommer imorgon kl 13. Har kallat in sonen och några av hans polare - bl a en junior-EM-silvermedaljör i brottning...så då ska det nog gå bra.
Här är dock några bilder:
Här är en ihålig korkek som jag tänkte skulle ner i 910-SA. Som alla känner till är det svårt att få en bit kork att ligga på botten, eller som i det här fallet stå på botten. Jag har därför limmat den mot en plexiglasskiva och kommer även att binda den mot skivan med kraftiga buntband. I morgon tänkte jag ställa den på botten, mot frigolitskivan (all sand och sten har först tagits bort naturligtvis). Därefter stoppar jag ned en stor sten inuti i den och fyller sedan på med sand i och kring korkeken. Det ska räcka för att hålla den dikt mot botten. Jag har redan en ihålig korkek i det karet. Med hjälp av buntband som jag trädde genom borrhål i runt om nedre kanten gjorde jag ett nät och la i ett antal stenar för att hålla korkeken nere. Det har fungerat men jag tror det här är en ännu bättre lösning.
Här är en bild på den anskrämliga träställningen som äntligen ska ut och ersättas med en sådan här som ses nedan. Den nya ska sedan ska förses med luckor. Under den nya ställningen ligger också ett helt gäng BTN-moduler och några RockZolid River-moduler. Sanden till vänster om ställningen är krossad flinta, inköpt hos Micke på Håkanstorps Zoo:
Och här är det nya 840 Malawi som tillfälligt under morgondagen ska hysa mina SA under ställningsbytet.
Jag har tidigare sagt att jag beställt LED-belysning från Danmark men blev lite tveksam och ångrade mig. Har nu beställt via Micke på Håkanstorp Zoo 2 stycken dimbara LED-armaturer på 112W stycket. Beräknad ankomst är mitten av september. Kostnad 2.900:-/styck. Kommer från Kina.
Ok, hoppas kunna återkomma i morgon kväll med nya bilder där SA-karet står på ny ställning och firrarna simmar runt den nya korkeken som stabilt står på botten.
Därefter tar det verkligt roliga vid - att börja skapa ett Malawi-kar!
//KajKommentar
-
Nu är karet på plats på ställningen. Det var ett jäkla åbäke att lyfta. Eftersom det sitter tre rörgenomföringar i bottenglaset skulle karet lyftas ca 15 cm rakt upp. Träställningen var 90 cm hög. Bara glaset väger 150 kg och för att det skulle bli lite att jobba med lät jag den blöta sanden och lite vatten vara kvar... Så 170-180 kg skulle lyftas och sättas ned på rätt plats - utan mellanlandning på grund av rörstumparna. Fyra unga män i sin bästa ålder tog i för mig och fosterland - jag var mer arbetsledare - och allt gick bra!
Fick dessförinnan åka till en söndagsöppen sportfiskeaffär och köpa en riktig håv. De största håvar jag hittat i akvariebutikerna räckte inte till när jag skulle fånga de två största påffarna...för det första fick de inte plats och för det andra böjde de skaften på håvarna när de satte fart, jädrar vilken kraft de besitter!
//KajKommentar
-
Så då har jag limmat några moduler, men jag är inte färdig ännu. I mitten står två lösa RockZolid moduler som jag bara satt ditt för fotot. Den skarpögde ser skarven (sprucken) på den ena. Så ska det naturligtvis inte se ut när jag är färdig, men den ska stå där på ena eller andra hållet till sist i alla fall. Jag saknar dock en modul för vänster gavel. Skall inköpas i veckan. Kanske Akvarielagret har hemma? Då kan jag kanske passa på och hämta mina ex av CB...?
//KajKommentar
-
Det går framåt, om än sakta. Nu är alla moduler på plats och akvariet har skjutits in mellan vägg och det gamla 910 liters SA. Ser ju rätt bra ut tycker jag. 1700 liter totalt och en sammanlagd akvarieruta på 290x75 cm.
Underredet ska förses med luckor hela vägen, 8 st som ska målas svarta.
I med sand och vatten i morgon. SA-karet ska få ett vattenbyte också - den nya korkeken färgar vattnet kraftigt brungult plus att jag inte tror att filtret riktigt kommit igång bilogiskt efter att ha rengjorts och stått stilla en vecka. Jag hittar inte mätstickorna i röran just nu men jag har känslan att vattenbyte är nödvändigt.
Jag är ganska nöjd med modulerna. Det är friskt blandat med olika färger och typer men jag tror det blir bra när vatten, belysning och alger kommit på plats. Och så fiskarna förstås!
"Fönstershoppar" invånare nu. Rovamalawi främst, någon Auloncara och någon Mbuna. Ja, jädrar vad gött det ska bli när man kommit så långt att det simmar firrar i burken!Kommentar
-
Härligt Kajjjan! Malawikaret blev hur snyggt som helst. Gillar verkligen modulplaceringen.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
-
Fasen vad snyggt. Har du kommit på hur man sätter in fotot mitt i texten också, eller har Joakim lagt till någon ny funktion??Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Tackar!
Känns som det kommer bli riktigt bra i slutändan. Kämpar just nu med att komma igenom hörnmodulen med en hålsåg så att jag kan sätta en streamer där. Valde det tjockaste stället naturligtvis och har ett batteri på skruvdragaren som borde kasserats för länge sedan
Ska ha en filterhörna där inne i hörnan. Gjort om en stor hörnmodul för ändamålet. Jag måste dock lösa det praktiska - hur får jag upp filtermedia (filterkuddar typ) för rengöring i framtiden? Det är ju inte så att jag med lätthet når ner i den hörnan - skulle behöva orangutang-armar i så fall.
Tänkte någon stor nätkasse som jag kan sänka ner filtermaterialet i, och bara kan lyfta upp allt i ett svep den dagen det behövs. Hade också en ide att trä alla filterkuddar på en fisklina. Får se hur jag gör...
Angående foto mitt i texten så handlar det ju bara om var du sätter markören när du ska lägga in bilden. Du kan ju flytta med klipp o klistra hur du vill
Återkommer,
KajKommentar
-
-
Verkligen!
Ett stim med 50 prinsessor skulle passa bra i den burken!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar