abborrar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulf
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 124

abborrar

hej

tänkte ställa mitt överblivna 720 liters kar i vårt uterum och ha det som kallvattensakvarium. Tänkte kolla om någon vet någon bra sjö i närheten av Göteborg där man kan meta upp ett gäng små abborrar?
    tar gärna emot tips på andra fiskar som skulle funka (och lämplig fångstplats).
    återkommer med bilder om jag får ihop några firrar...

ulf
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Aborrar ska visst vara riktigt glupska och äter mycket av allt så om du har andra fiskar bör de inte vara för små i jämförelse, men annars går nog det mesta i svensk fiskeväg.

Detta låter ju kul, håll oss gärna uppdaterade om hur det går och vad du gör av det hela. Med bilder kanske ?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• endymion

Abborre är den absolut kinkigaste svenska fisken, de är skitsvåra att få och äta. De mest intressanta och lättaste som jag provat är sarv och sutare. Brax och mört är extremt skygga och de kan bryta nacken om de blir skrämda. Elritsa funkar också bra men de får lätt ögonsjukdomar i akvarium.

Kommentar

• addo
        Användare
        • December 2007
        • 52

Mina Abborrar jag haft i akvarium åt allt från dag ett och var inte ett dugg kinkiga, dock ganska bråkiga.

Kommentar

• luppe
          Användare
          • February 2006
          • 154

Jag hade en mört tillsammans med vattensköldpaddor, mörten skulle egentligen vara mat till sköldpaddorna, den levde med sköldpaddorna i 4 år...den åt räkmix..
          /Bosse

Kommentar

• Snubbelfot
            Användare
            • May 2011
            • 19

Jag har haft en mört i trädgårdsdammen i 9 år. Den släpptes i av en skojfrisk jobbarkompis och levde tillsammans med Koi. I vintras frös systemet utan att jag märkte det och genomluftningen slutade funka. Alla 24 fullvuxna koi, utom en, dog. Den sista koi:en gav jag bort till en kille med en stor damm och mörten fick ärofullt åka tillbaka till den lokala ån. Han var ju van vid att alla fiskkompisar var snällisar så förmodligen morsade han bara på gäddorna istället för att sticka. Stackarn.

Kommentar

Arbetssätt...