Belysningshjälp?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiskarN
    Användare
    • May 2011
    • 17

Belysningshjälp?!

Karet: 180*60*60 , 640l.

Inget täckglas.
    Ingen belysning.
    Fick med en påbörjade byggnad på belysning, men det hade krånglat och jag orkar inte sätta mig in i det för det verkar för jobbigt.

Bygga själv, billigt, men det ska lysa upp karet så man kan se innehållet utan mörka rum. Jag har ingen aning hur mycket eller vad som krävs etc, vad som är bäst och så vidare. Led,lysrör,halogen?

Har försökt att kolla runt på lite andra trådar, men vandrar i mörket.

Karet är öppet, men jag har tänkt att bygga en täckskiva med belysning i, vet dock inte vilka lampor som är bäst..

Väldigt tacksam för alla svar!
  • Suma
    Användare
    • January 2011
    • 606

Ursprungligen postat av FiskarN
    Karet: 180*60*60 , 640l.

Inget täckglas.
    Ingen belysning.
    Fick med en påbörjade byggnad på belysning, men det hade krånglat och jag orkar inte sätta mig in i det för det verkar för jobbigt.

Bygga själv, billigt, men det ska lysa upp karet så man kan se innehållet utan mörka rum. Jag har ingen aning hur mycket eller vad som krävs etc, vad som är bäst och så vidare. Led,lysrör,halogen?

Har försökt att kolla runt på lite andra trådar, men vandrar i mörket.

Karet är öppet, men jag har tänkt att bygga en täckskiva med belysning i, vet dock inte vilka lampor som är bäst..

Väldigt tacksam för alla svar!
    Googla på DIY Ljusramp så hittar du nog en del ..typ:

dvs ett 0 sek bygge...beror på vad du har liggande i garaget...
    Tänk också på att ställa investeringeskostanden mot kostnaden i elförbrukning...

vad gäller typ av rör/ lampor...Vad har du tänkt för växter eller inte växter?

Men...Billigast/bäst/snabbast,..ifall du inte har något bra liggande eller är trollerikonstnär är begagnat.Sätt in annons här oc/eller på Blocket bla bla bla....
    Senast redigerad av Suma; 29 July 2011, 12:38. Anledning: mer text
    -------------------
    Mats

Kommentar

• FiskarN
      Användare
      • May 2011
      • 17

Ursprungligen postat av Suma
      Googla på DIY Ljusramp så hittar du nog en del ..typ:

dvs ett 0 sek bygge...beror på vad du har liggande i garaget...
      Tänk också på att ställa investeringeskostanden mot kostnaden i elförbrukning...

vad gäller typ av rör/ lampor...Vad har du tänkt för växter eller inte växter?

Men...Billigast/bäst/snabbast,..ifall du inte har något bra liggande eller är trollerikonstnär är begagnat.Sätt in annons här oc/eller på Blocket bla bla bla....

Inga växter iallfall..

Kommentar

• aejohansson
        Användare
        • May 2011
        • 432

140 w MH kommer du en bit med i karet även om det kan bli lite skuggigt på vissa ställen beroende på reflektorerna..

Kommentar

• FiskarN
          Användare
          • May 2011
          • 17

Ursprungligen postat av aejohansson
          http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=13776

140 w MH kommer du en bit med i karet även om det kan bli lite skuggigt på vissa ställen beroende på reflektorerna..
          Tack, det är såna tips som får mig att glad, själva inbyggnad och sånt fixar jag , det är bara det att jag har ingen aning hur eller vilka lampor som krävs. Ska undersöka dessa närmare.

Tack!

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Jag har köpt ett gäng T5 kontorsramper på blocket för 100 kr st. Bytte klarar till 6500k rör. Väldigt bra tillväxt och ljus i mina ögon. Ramperna hade reflektorer.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• FiskarN
              Användare
              • May 2011
              • 17

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=162157514 2x58w räcker en sådan?

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Minst 4 lysrör helst t5
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...