Ny Kamera igen - Spegellös systemkamera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • November 2009
    • 360

Ny Kamera igen - Spegellös systemkamera

Någon som har erfarenhet av dessa nya typer av kameror, finns en hel dröse nu.

Har idag en kompaktkamera, och vill ha lite mer, egentligen vore cannon systemkamera självklara valet då jag har några objektiv liggtande, men tycker det blir för stort.

Vill kunna fota med vettig kvalitet:
    Barnen när de är i rörelse
    Djur och natur
    Naturligtvis akvariet, vilket blir katastrof med kompactkameran
    Samt filma med hyfsad kvalitet.
    Ett pluss är även om det finns uv hus till den.

/Robert
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Låter som intressanta krav. Jag är ute efter något liknande och jag funderar på om det är billigare att köpa i USA, jag ska dit till hösten. Macroobjektiv står på listan.

Spegellöst, kan du utveckla det? Vanliga systemkameror har de speglar?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Niklas Olsson
      Användare
      • February 2003
      • 1156

Lite om spegellösa kameror, testet verkar iofs. var ett år gammalt men ändå
      //Niklas

www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook

Kommentar

• Ducce
        Användare
        • November 2009
        • 360

Ursprungligen postat av DaRe

Spegellöst, kan du utveckla det? Vanliga systemkameror har de speglar?
        En vanlig, eller gamla typen av systemkamera har en spegel innut i, det är den spegel som visar upp bilden till sökaren och när du knäpper av bilden far denna spegel upp, börjar komma en del nya kameror nu utan denna spegel, och utan sökare, vilket gör att kamerahusen blir mindre, men då du inte har sökare så är du helt hänvisad till skärmen.

Kommentar

• Ducce
          Användare
          • November 2009
          • 360

Hittade ett litet nyare test där även sony är med http://www.idg.se/2.8640/1.352544/te...-systemkameror, Sony NEX-5 verkar vara bästa alternativet än, förutom att objektiven känns stora, skall kolla upp hur det är med extern blixt.

/R

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Är de annars lika bra som systemkameror? Eller bara bättre?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ducce
              Användare
              • November 2009
              • 360

De börjar väll bli lika bra, men spegellösa är framförallt mindre.

Kommentar

• Guy_P
                Användare
                • April 2002
                • 301

Olympus har sitt micro 4/3 system som växer sig allt större. De har ett flertal objektiv, samt att man kan använda de "gamla" 4/3 objektiven med hjälp av adapter. De har även ett stort utbud av tillbehör bl.annat uv-hus
                Innan digitalkameran kom så använde sig Leica av ett liknande system med genomsiktssökare i stället för spegel.
                Guy

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Kan inget om dessa kameror med det står ju detta i testet ovan

Idag är autofokus i dagsljus och bra inomhusbelysning lika snabb med de spegellösa kamerorna som med vanliga systemkameror i samma prisklass. Det förutsätter att motivet inte rör sig för mycket. När motivet rör sig krävs ständiga mätningar av kontrasten på sensorn för att skärpan ska flytta sig i rätt hastighet. Detta ökar belastningen på processorn och drar ner hastigheten. Den som gärna fotograferar sport, springande djur eller lekande barn bör välja en konventionell systemkamera med optisk sökare.
                  Så de verkar inte vara så lämpliga som "fiskkameror" - men till diskus och slöjstjärtar funkar de säkert

Kommentar

• Ducce
                    Användare
                    • November 2009
                    • 360

Dags att väcka till liv igen!

Har inte kommit till skott än, och det kommer nytt hela tiden.
                    Men det som gäller idag är Nikon V1 eller Sony NX7, det är de med snabbast autofocus, framförallt Nikon:en som skall vara riktigt vass, båda har blixtsko, så extern blixt funkar bra.
                    Men så har Nikon mindre bildsensor och sämre utbud på objektiv, Sony däremot är lite dyrare!

Någon som har erfarenhet av någon av ovanstående, eller andra rekomendationer.

/Robert

Kommentar

• shcolsson
                      Användare
                      • January 2005
                      • 256

Sony Nex-5N

Jag är en oerhört nöjd ägare av Sony Nex 5-N. Har sedan tidigare en Canon 450 D men Sony slår den på alla punkter. Enda fördelen med EOSen är att den har en sökare, finns iofs att köpa till Sonyn om man tvunget vill ha en sådan. Man vänjer sig fort utan men det är självklart en nackdel att titta på skärmen med stark sol i ryggen.

Jag valde mellan Nex-5N och Nex 7 men det fick bli 5:an dels med tanke på priset men också för att Nex 5:an faktiskt har mindre brus än Nex 7 och att Nex-7an är stor och därmed tappar själva finessen, tycker jag.

Bildkvalité och videokvalitén på Nex-5N är super. Väldigt skarpa filmer och foton.

Kolla gärna in testen här.

Senast redigerad av shcolsson; 01 April 2012, 14:35.
                      Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• Ducce
                        Användare
                        • November 2009
                        • 360

Ursprungligen postat av shcolsson
                        Jag är en oerhört nöjd ägare av Sony Nex 5-N. Har sedan tidigare en Canon 450 D men Sony slår den på alla punkter. Enda fördelen med EOSen är att den har en sökare, finns iofs att köpa till Sonyn om man tvunget vill ha en sådan. Man vänjer sig fort utan men det är självklart en nackdel att titta på skärmen med stark sol i ryggen.

Jag valde mellan Nex-5N och Nex 7 men det fick bli 5:an dels med tanke på priset men också för att Nex 5:an faktiskt har mindre brus än Nex 7 och att Nex-7an är stor och därmed tappar själva finessen, tycker jag.

Bildkvalité och videokvalitén på Nex-5N är super. Väldigt skarpa filmer och foton.

Kolla gärna in testen här.

http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5n
                        Du ser inga problem med att det inte går att koppla in en extern blixt?

Kommentar

• shcolsson
                          Användare
                          • January 2005
                          • 256

Ursprungligen postat av Ducce
                          Du ser inga problem med att det inte går att koppla in en extern blixt?
                          Du får med en extern blixt, dessutom finns det en större att köpa om så önskas.

Bästa systemkameran jag haft faktiskt.
                          Senast redigerad av shcolsson; 01 April 2012, 21:06.
                          Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

Arbetssätt...