Flytta fiskar från ett akvarium till ett annat

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krille
    Användare
    • January 2011
    • 103

Flytta fiskar från ett akvarium till ett annat

Jag och en polare satt igår och prata om när man byter akvarium och flyttar fisk mellan akvarium ....

det är väll ca 30-40% att fiskarna blir tokstressiga och får bukvattensot....

eller att man har för bråttom men nya akvariumet att man får nitrit...

Vi kanske har fel....
    Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar
  • Thommy
    Användare
    • February 2011
    • 84

nja,det går bra,ha inte för många fiskar i spännerna.och byt relativt snabbt.så ska det nog funka,men ett litet akvarium vore ju det bästa i o med allt blir nytt för dom små liven.

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

Ska det ske hemma? Pumpa då över det mesta av vattnet från det gamla akvariet till det nya, flytta sedan försiktigt inredningen, och till sist fiskarna. Lämnade Du plats för ca 25 % kan du sedan fylla på med nytt vatten, så har Du ett vattenbyte gjort på samma gång.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Kan du dessutom använda samma filter så har du mycket gratis.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Krille
          Användare
          • January 2011
          • 103

det är sant ..

vi läste på ett engelskt forum och många snacka om att dom fick bukvattensot
          Har ett 375L Malawi kar och et yngel kar

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av Krille
            Jag och en polare satt igår och prata om när man byter akvarium och flyttar fisk mellan akvarium ....

det är väll ca 30-40% att fiskarna blir tokstressiga och får bukvattensot....

eller att man har för bråttom men nya akvariumet att man får nitrit...

Vi kanske har fel....

Om fiskarna får problem vid så kort flytt så är dom antingen i extremt dålig kondition eller så görs det något annat som är helt galet... jag flyttar massor med fisk, känslig fisk även utan att få dessa problem. Vid långa transporter så kan det lätt bli något problem men inte bara genom att byta akvarium inom några meter.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Ducce
              Användare
              • November 2009
              • 360

Borde vara mindre problem än när man köper fisk, och då brukar det inta vara någon som faller bort.

Kommentar

• cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

jag flyttar massor av fisk totalt utan inkoppning då jag har ungefär samma vatten i alla mina kar, om du får problem i nystarta´de kar b erör ju garanterat på att du matar för mycket för tidigt, bukvattensot har jag aldrig fått vid flytt till nytt akvarie med färskt vatten däremot om vattnet varit dåligt kan det ju hända...........=övermatning
                Mvh
                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

Arbetssätt...