Aquaclear!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mariaa
    Användare
    • May 2002
    • 97

    Aquaclear!

    Hej!
    Jag hade tänkt att skaffa en cirkulationspump till mitt 540 liters akvarium. Eftersom vattnet står still i bortre änden av akvariet. Ska också skaffa en pump till ett 90 liters akvarium med L. similis. Jag har nu tittat runt på massa affärer och kommit fram till att Aquaclear verkar vara pålitliga och billiga pumpar.
    Nu till frågan. Kan det passa bra om jag köper 2 st Aquaclear 301? En till varje akvarium. Så ska jag också givetvis ha en filterpatron. Hittade en som heter Aquaclear-Quickfilter, är de bra? Vad är det för slags filtermaterial?
    Skulle gärna vilja ha massa åsikter om denna pump.
    Mvh Maria

  • sillstryparn

    #2
    Hej Maria!

    Om du tänkt göra ett så kallat filterfack så rekommenderar jag helt klart Aquaclear. Vad det gäller den andra, kanske lite mer vanliga varianten då man sticker ner ett borrat vp-rör genom filtermatta så skulle jag nog personligen hellre välja ett Project powerhead. Dessa val grundar jag på praktiska lösningar snarare än pris och kvalité och under förusättningen att man vill använda "filtermatta", som med största säkerhet är bättre än "Aquaclear-Quickfilter", vad det nu kan vara för något.

    Fantastiska hälsningar
    Sillstryparn

    Kommentar

    • Gud2000
      Användare
      • April 2002
      • 20

      #3
      Hej Maria !
      Hmmm modell 301 använder jag i mina 120 liters burkar....
      Tror nog att den är lite liten till 540.....till det behöver du nog 801....Men det beror ju lite på vad du har för fisk i det...Typ dicus ska väll ha det lite lugnare. Kör själv malawi och 801 i 540 kar och det ger inte överdriven vattenrörelse i mitt kar...
      Quick filter har jag ett gäng !Använder dom inte. Glöm dom ! För att förklara hur dom ser ut... 60 mm runt rör med ett 3 mm. tjokt filtermaterial runt = ingen filtervolym ! Totalt värdelöst.

      Enklast för att få BRA filtrering En bit hålborrat VP-rör (Elinstallationsrör)
      Stick ett hål i en rejäl bit blå filtermatta (tjocklek 10 cm) Rekomendrar en bit på ca. 40*15*10
      Med pumparna följer en suverän kona i plast som du lätt anpassar till dit vp-rör
      Detta är det enklaste sättet att få en BRA biologisk filtrering.
      Desutom väldigt underhålsfri...gör rent filtret var 3 mån....!!!

      Ett alternativ som blir snyggare är att silicona i en glasskiva och göra ett filterfack.
      Lägg sedan pumpen bakom filtret och led ut vattnet genom en slang till ett strilrör som ligger i vatten ytan....Då får du en syresättning som är "utmärkt" för att vara återhållsam... :-)

      Projekt pumpar har jag haft två st är inte nöjd med dessa pga hög ljudvolym...

      Lycka till !
      Perra.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Ett tips bara, till Aquaclearen (801) passa 20 mm VP-rör.

        Kommentar

        • mariaa
          Användare
          • May 2002
          • 97

          #5
          Hej!
          I mitt 90 liters akvarium så vill jag ha ett billigt innerfilter med bra drag i. Här är en affär som säljer dessa Quickfilter, finns en bild på dem här http://www.akvariekallaren.nu/default.asp?category=76

          I mitt 540 liters har jag ett Eheim 2028 ytterfilter. Men jag tycker inte att det är tillräckligt eftersom inte hela vattenytan rör på sig. Så i det akvariet ska det mest vara för cirkulationen och inte för rening. Jag har förresten mest Scalare i det akvariet men även massa olika malar mm.

          Men jag ska kanske satsa på att göra ett filter med filtermatta till 90 liters akvariet istället.

          Mvh Maria

          Kommentar

          Arbetssätt...