Malaysisk sandsnäcka...bra eller ohyra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • May 2011
    • 124

Malaysisk sandsnäcka...bra eller ohyra?

Jag var nere i Zooaffären (Guldfisken Zoo) o frågade om just Malaysisk Sandsnäcka, och de undrade om jag verkligen ville ha sådana i mitt kar.

Eftersom jag hört att de dels städar lite och dels luckrar o syresätter bottensubstratet med sitt grävande, sa jag ja.

Ägaren plockade då ett tiotal från ett av akvariumen där och sade att jag gärna fick dem gratis. Sådant gör mig givetvis väldigt misstänksam ; )

Så...erfarenheter från er, tack så mycket.
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Bara positivt - ser alltid till att ha den i alla akvarier. Artbeskrivning http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38

Kommentar

• Perfetto
      Användare
      • May 2011
      • 124

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Bara positivt - ser alltid till att ha den i alla akvarier. Artbeskrivning http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38
      - Tackar Kjell

Någon sade att de även äter alger..stämmer det verkligen, varandes en carnivor varelse o allt?

Kommentar

• Mumin
        Användare
        • March 2011
        • 69

De är helt suveräna, luckrar bottensubstratet och städar botten. Behöver aldrig slamsuga eller tocke när jag har malajsier i karen. Det var en okunnig säljare, kanske?

Kommentar

• cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

Ursprungligen postat av Perfetto
          Jag var nere i Zooaffären (Guldfisken Zoo) o frågade om just Malaysisk Sandsnäcka, och de undrade om jag verkligen ville ha sådana i mitt kar.

Eftersom jag hört att de dels städar lite och dels luckrar o syresätter bottensubstratet med sitt grävande, sa jag ja.

Ägaren plockade då ett tiotal från ett av akvariumen där och sade att jag gärna fick dem gratis. Sådant gör mig givetvis väldigt misstänksam ; )

Så...erfarenheter från er, tack så mycket.
          hatar skiten förökar sig katastrofalt mycket och till slut har man tusentals.

så uppfattningarna är ju rätt olika, och lite beroende på vattnets beskaffenhet så trivs de tydligen olika bra
          Mvh
          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av Perfetto
            - Tackar Kjell

Någon sade att de även äter alger..stämmer det verkligen, varandes en carnivor varelse o allt?
            Nej dom tar minimalt med alger - du hittar andra snäckor som är bättre som algätare i Zoopets artregister

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av cichlids4fun
              hatar skiten förökar sig katastrofalt mycket och till slut har man tusentals.

så uppfattningarna är ju rätt olika, och lite beroende på vattnets beskaffenhet så trivs de tydligen olika bra
              Ja har man en jäkla massa skit i akvariet så förökar de sig enormt eftersom de då har massor med mat, fast om du då inte har några sådana snäckor i akvariet så hade det ju varit ännu mer med skit i akvarierna.

Kommentar

• si1ver
                Användare
                • August 2008
                • 63

Jättebra snäcka för att hålla rent i sanden. Jag hade säkert 100st men sen jag skaffade en grupp T.placodon så ser jag inte längre en enda

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Kan göra en hel del nytta, instämmer i det. Tar lite alger också, men inte som Neritider. Jag tycker det är svårt att få till en bra balans på antalet bara - enten dör de ut (sällsynt) eller så blir de med tiden extremt många. Har en förmåga att komma in i pumphus/impellrar, vilket irriterat mig enormt ibland. Jag är alltså lite kluven - till en växtburk överväger iaf fördelarna för min del, så där brukar de få hållas.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • February 2008
                    • 1032

Det här med snäckor är intressant.

Går de att undvika?
                    Min erfarenhet är att förr eller senare får man in de små liven i karen och oj vad de kan bli många.
                    Jag har positiv erfarenhet av dessa djur i två fall.
                    - När jag höll Botior. (kanon mat till Praktbotian)
                    - I hygieniska yngelkar så äter de upp överblivet foder som annars hade förorenat vattnet.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Perfetto
                      Användare
                      • May 2011
                      • 124

Tack för all input. Lite blandade åsikter, men eftersom jag har tiotalet snäckor i karet nu så får jag väl bli min egen pilot vad det lider : )

Kommentar

Arbetssätt...