Riktigt fina Scalare Kaj...och en Racerdiscus.
Skalarbilder
Kollaps
X
-
-
Ett härligt "stim"!
Hur många är dom?
Riktigt fina Scalare Kaj...och en Racerdiscus.Kommentar
-
Du odlar scalaren med samma metod som till discusar?
Vad gör du för att få paret i lek när de går där? Jag har aldrig odlat vare sig discus eller scalare på liknande sätt, men har ju sett att discus ofta odlas i rena kar med en "kruspelare" att lägga rommen på.Kommentar
-
Det är inte min fisk på bilden utan den kommer från en odling i Ipoh Malaysia.
Men det kommer i ciklidbladet om nu Ola godkänner denKommentar
-
Har bara dragit upp några kullar själv, så jag är ingen proffsodlare - men det jag märkte för egen del (samt sett hos andra), är samma sak som Pinter beskriver i sin bok om odling. Det är sällsynt med äkta genetiska defekter, handlar betydligt mer om vattenkvalitet, matning och plats för att få fram fina scalarer. Blir vattnet "för dåligt" så signalerar de själva - ryggfenan böjs. Bytte jag då mycket vatten rätade den ut sig igen... de fick även bättre fenor om de inte gick så trångt.
Tror faktiskt inte man behöver "börja om" med nytt blod särdeles ofta. Handlar om noggrann skötsel och matning, till största delen - enligt mig.
Fenor och ofullständiga gällock är nog nästan alltid fel uppväxtförhållanden, men det är nästan otänkbart att inavel/avel under flera generationer inte leder till att sådant man inte har koll på ändras jämfört med ursprunget. Dit hör hur högväxt fisken blir och på vilket sätt.
Att odlad guppy är svårare än vildformen är ett sådant exempel. Ett annat är färger som sticker iväg. Jag hade P. nigripinnis med brutna band - det tror jag är genetiskt. Vid domesticering tappas ofta beteenden (genetiskt).
Helmut tror att skalarens fortplantningsproblem var 100% dålig skötsel (detta med ett argument att det var hormonellt - de gick inte över från fortplantningsfas till skötselfas) men detta utesluter ju inte att detta är genetiskt.Senast redigerad av Ola Svensson; 22 August 2011, 14:04.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
-
-
-
-
Bumpar tråden med lite bilder på en väldigt fin hane som jag hade i fyra år! Var från en kull jag lyckades få en gång i tiden. Bilderna är utan photoshop och annat. Det går att få vanliga scalare att bli såhär fina. Hans partner var en pärlemorscalare.
(Matade med foder så som guppy yngel, molly yngel, artemia, oxhjärta och räkmix)
(Samma hane)
(Hane under lek)
(Hanen annan vinkel)
(Hane vaktar rom)// Nasser H
Följ mina projekt:
Tråd 1: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979
Finns mer gott på följande sida!
Min Zoon: http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1Kommentar
-
Ja det var på tiden an den tråden skakas om lite. Tack för trevliga bilder.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Bumpar tråden med lite bilder på en väldigt fin hane som jag hade i fyra år! Var från en kull jag lyckades få en gång i tiden. Bilderna är utan photoshop och annat. Det går att få vanliga scalare att bli såhär fina. Hans partner var en pärlemorscalare.
[ATTACH=CONFIG]43889[/ATTACH](Matade med foder så som guppy yngel, molly yngel, artemia, oxhjärta och räkmix)
[ATTACH=CONFIG]43890[/ATTACH](Samma hane)
[ATTACH=CONFIG]43891[/ATTACH](Hane under lek)
[ATTACH=CONFIG]43892[/ATTACH](Hanen annan vinkel)
[ATTACH=CONFIG]43893[/ATTACH](Hane vaktar rom)
//KajKommentar
Kommentar