En liten film på mitt salt 500 liter
Kollaps
X
-
-
Nej Tyvärr,,,men det är hur lätt som helst att bryta bort en hel drös småkakor av den.
Låter man dom bara ligga på en "läplats" sten en vecka så har dom bitit sig fast.
Så har du krokarna häråt så kan du få en påse om du villDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Otroligt snyggt och välskött saltkar LN! Fina fiskar också. Man blir helt klart sugen att testa salt igen. Synd att skummarna ska låta så bara, det var det jag störde mig på mest. Men brorsan startade ett litet nanokar (Dymax IQ5) för någon månad sedan, på 15 liter tror jag det var, och än så länge ser det ut att fungera kalasbra trots att han kör helt utan skummare. Det är lite svårt att ha fisk i ett sånt kar bara, men fördelen med saltvatten är ju att det finns så mycket annat skoj att ha i karet förutom fisken.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Tack FI
Jo det går säkert att köra utan skummare, ja har ingen som helst erfarenhet av det dock.
Men byter man 20% eller nått sånt i veckan o har ett någorlunda lågt belastat kar så funkar det säkert.
15 är för litet men låt säga 100 liter, då kan man ju ha både lite fisk och lägre djur hel utan probs. Räkor tycker ja är rätt häftiga att ha.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jo visst kan man kör utan skummare. Sedan jag började byta ca 25% vatten/vecka så får jag nästan inget skum i skummaren längre. Men det beror som sagt på hur hårt belastat karet är, jag har även ozon i mitt kar.Kommentar
-
Tack FI
Jo det går säkert att köra utan skummare, ja har ingen som helst erfarenhet av det dock.
Men byter man 20% eller nått sånt i veckan o har ett någorlunda lågt belastat kar så funkar det säkert.
15 är för litet men låt säga 100 liter, då kan man ju ha både lite fisk och lägre djur hel utan probs. Räkor tycker ja är rätt häftiga att ha.
I din balja däremot ser man ut att rymma det mesta. Själv körde jag med ett 240 och det var väl helt okej att starta med, men jag gillar ju större firrar så snart var man i den vanliga fällan med fisk som bara fungerade då de var små. :/
Smyger in en bild på favoritenFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jepp Drakfiskar är grymma
Då klämmer ja in tre bilder på mina favorit koraller och en putsarräkaDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jo jag testade köra skummaren enbart då jag inte var hemma, programmerade en digital timer så skummaren gick arbetstider, nattetid då jag inte var i vardagsrummet, samt nätter på helgerna. Mer skit blev det ju helt klart men det fungerade ändå. Första kraschen fick jag pga annat, en cirkulationspump som lade av och vände vattenrotationen, vilket drog fram mindre trevliga saker ur stenarnas skrymslen, gissar jag. Alla mjukkoraller utom en liten gren av en gigant lade av inom ett par dygn. Lagomt skojFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Ja ozon är något som står på önskelistan,, kör just nu med Aktivt kol istället. O det funkar det med, men det kräver lite mera pulandeDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jo jag testade köra skummaren enbart då jag inte var hemma, programmerade en digital timer så skummaren gick arbetstider, nattetid då jag inte var i vardagsrummet, samt nätter på helgerna. Mer skit blev det ju helt klart men det fungerade ändå. Första kraschen fick jag pga annat, en cirkulationspump som lade av och vände vattenrotationen, vilket drog fram mindre trevliga saker ur stenarnas skrymslen, gissar jag. Alla mjukkoraller utom en liten gren av en gigant lade av inom ett par dygn. Lagomt skoj
Jag gjorde ett dåligt vattenbyte på ca20%. Fyra räkor dog på två timmar, dom pajjade vattnet ytterliggare så att två gramma och en kirurg dog inom ett dygn.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Jo jag testade köra skummaren enbart då jag inte var hemma, programmerade en digital timer så skummaren gick arbetstider, nattetid då jag inte var i vardagsrummet, samt nätter på helgerna. Mer skit blev det ju helt klart men det fungerade ändå. Första kraschen fick jag pga annat, en cirkulationspump som lade av och vände vattenrotationen, vilket drog fram mindre trevliga saker ur stenarnas skrymslen, gissar jag. Alla mjukkoraller utom en liten gren av en gigant lade av inom ett par dygn. Lagomt skojKommentar
-
Jupp, och vet du vad, mitt tekniska missöde med cirkulationspumpen... Det upprepade sig... Andra pumpen lade av på precis samma sätt, ca ett halvår senare då allt var fint igen. Tvärstopp. (jag har senare fått reda på att de _måste_ rengöras regelbundet, vilket jag inte visste då) Men den gången väntade jag inte ut att allt skulle dö... Jag blev tvärsur, fick nog helt enkelt, och sålde rubb och stubb dagen efter och drog igång sötvatten i karet i stället.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Skälet till att ja började med salt är att StigiGemla finns på så nära håll.
En mycket trevlig och framförallt yberkunnig man som har en butik i sin källare.
Vi har haft en del timmars snack
Han håller dessutom mycke bra priser o det gillar jag som är smålänning
Bra att kolla in hans hemsida innan man börjar i saltträsketDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Snyggt kar LN å kul me fler saltisar Ozon har ja oxå tänkt på men har hört att det luktar en del och sen kan det väl vara lite halvfarligt om oturen är framme.., men främsta orsak är klarare vatten men det ska väl även bara en bra nitratdödare!?Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Tack Specmats.
Vet faktiskt inte om det gasar Kväve, tror inte det. Men det är mumma för vattnet, gulämne, gifter och bakterier reduceras. Har man bara en bra Redox mätare så minimerar man riskerna.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Kommentar