En liten film på mitt salt 500 liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Tack Ove, ja det är lurigt när väl karet börja käka så är det lätt att missa lite i tillsatserna.

Mitt kar ligger på drygt 1 KH om dagen i förbrukning, men det har fortfarande lite nycker för sig.

Kör med Balling enligt Oceanakvariums recept, har hade i veckan svårt att hålla uppe Ca. Så ja mätte Mg (vilket inte är mätt på ett par månader),, hade 1050 i Mg. Har fått tillsätta 6dl MgCl utöver ballingreceptet för att komma på banan igen

Det är lurigt att helt skippa mäta en parameter när karet fortfarande är i tillväxtökning.
    Senast redigerad av LN; 06 November 2011, 18:55.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• msb
      Användare
      • September 2009
      • 314

Riktigt snyggt kan bara hoppas mitt ser ut så med tiden.
      Men man ska väl göra några misstag först
      Tropheus

Kommentar

• Ove Planstedt
        NCS Medlem
        • May 2006
        • 1816

Ursprungligen postat av LN
        Tack Ove, ja det är lurigt när väl karet börja käka så är det lätt att missa lite i tillsatserna.

Mitt kar ligger på drygt 1 KH om dagen i förbrukning, men det har fortfarande lite nycker för sig.

Kör med Balling enligt Oceanakvariums recept, har hade i veckan svårt att hålla uppe Ca. Så ja mätte Mg (vilket inte är mätt på ett par månader),, hade 1050 i Mg. Har fått tillsätta 6dl MgCl utöver ballingreceptet för att komma på banan igen

Det är lurigt att helt skippa mäta en parameter när karet fortfarande är i tillväxtökning.
        Ok 1 kH om dagen var ju en hel del, jag får nog mäta lite oftare. Något Mg-test har jag inte, ska inköpas omedelbart. Jag har också svårt att hålla kalcium på lagom nivå.

När jag startade mitt saltkar så var det lite med vänsterhand eftersom jag hade ett tomt kar. Jag hade tänkt göra det så simpelt som möjligt och inte hålla på med så avancerade saker som Ballingmetoden, biopellets och vodka etc. Men jag tillsätter redan nu, ett par ggr/veckan Kalcium, karbonat, järn och zink. Snart dax att köra Balling fullt ut och på rätt sätt

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Ursprungligen postat av msb
          Riktigt snyggt kan bara hoppas mitt ser ut så med tiden.
          Men man ska väl göra några misstag först
          Tack, ja jo misstag behövs
          Läste någonstans om salt att ett misstag visar sig med en gång men ett framsteg kan ta två månader innan det visar sig.

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
            Ok 1 kH om dagen var ju en hel del, jag får nog mäta lite oftare. Något Mg-test har jag inte, ska inköpas omedelbart. Jag har också svårt att hålla kalcium på lagom nivå.

När jag startade mitt saltkar så var det lite med vänsterhand eftersom jag hade ett tomt kar. Jag hade tänkt göra det så simpelt som möjligt och inte hålla på med så avancerade saker som Ballingmetoden, biopellets och vodka etc. Men jag tillsätter redan nu, ett par ggr/veckan Kalcium, karbonat, järn och zink. Snart dax att köra Balling fullt ut och på rätt sätt
            Jepp balling med pumpar tar hobbyn till en helt annan nivå.
            Påfyllning av Ca, Mg, Karbonater och spårämne tre/ggr/dygn gör efter några månader en helt enorm skillnad i tillväxt.

Kan man hålla
            KH 7
            Ca 420
            Mg 1300
            konstanta så blir hobbyn så mycke lättare.

Kommentar

• specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

ser fint ut och fina värden, mitt största problem med salt är denna förbaskade algtillväxt och att försöka hålla nitrat och fosfat på en låg nivå är ett problem, men ja körde inte med balling då
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• LN
                Användare
                • December 2004
                • 4744

Ja kör med järn och alu-fosfatremover, dessutom har jag en remote deep sandbed.
                Min RDS är helt grym på att käka nitrat, Tyvärr gick jag noll i N och då kom cyanon igång.
                Så att nu doserar jag N för att kunna nolla Fosfaterna. Cyanon kommer o går (just nu leder jag kriget) men kriget är på inget sätt avslutat.

Har Kirurger som betar alger och några turbosar, skulle egentligen ha tio snäckor till men plånboken räcker inte just nu.

Det finns bra metoder att exportera näringen, VSV (vodka metoden) funkar bra. Sen var det ett uppsving med biopellets. men jag tror att det har bedarrat lite.
                Senast redigerad av LN; 07 November 2011, 18:46.

Kommentar

• specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

ja känner igen kampen med olika removers och andra hämmande alg-aktörer med en massa pengaspill, usch och nej men det var en intressant tid med ny erfarenhet men nu är det bara ciklider igen..

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Ursprungligen postat av specmats
                    ja känner igen kampen med olika removers och andra hämmande alg-aktörer med en massa pengaspill, usch och nej men det var en intressant tid med ny erfarenhet men nu är det bara ciklider igen..
                    Det är just det som gör att jag inte satsar på ett korallkar, men jag kan fortfarande tänka mig ett fish-only - det finns ju väldigt mycket vackra och intressanta fiskar, krabbor, hummer osv.
                    Men jag är lika sugen på troffar...
                    Så jag vet inte var det slutar. Framåt jul ska jag omvandla mitt 910 liters SA har jag tänkt. (Om jag och Wilhelm löser transporten av mitt älskade påffepar från Malmö till Östergötland)
                    //Kaj

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Du får ta och komma upp till Växjö Kajjjan, så ska vi se om ja inte kan övertala dig till att iallafall köra några koraller

Sen har ja ju ett Tanganyika kar oxå som lite omväxling,,,,,ja sen har ju C och barna 30 ödlor oxå.

Lasta bilen så bjuder ja på Java

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Ursprungligen postat av LN
                        Du får ta och komma upp till Växjö Kajjjan, så ska vi se om ja inte kan övertala dig till att iallafall köra några koraller

Sen har ja ju ett Tanganyika kar oxå som lite omväxling,,,,,ja sen har ju C och barna 30 ödlor oxå.

Lasta bilen så bjuder ja på Java
                        Jag sparar inbjudan till ett lämpligt tillfälle, lita på det!

//Kaj

Kommentar

• specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

Ursprungligen postat av Kajjjan
                          Det är just det som gör att jag inte satsar på ett korallkar, men jag kan fortfarande tänka mig ett fish-only - det finns ju väldigt mycket vackra och intressanta fiskar, krabbor, hummer osv.
                          Men jag är lika sugen på troffar...
                          Så jag vet inte var det slutar. Framåt jul ska jag omvandla mitt 910 liters SA har jag tänkt. (Om jag och Wilhelm löser transporten av mitt älskade påffepar från Malmö till Östergötland)
                          //Kaj
                          i ett nästan bara fish only kan ja rekommendera några enkla koraller som Xenia och speciellt Fungia som kan vara mycket snygga

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Ove Planstedt
                            NCS Medlem
                            • May 2006
                            • 1816

Ursprungligen postat av specmats
                            i ett nästan bara fish only kan ja rekommendera några enkla koraller som Xenia och speciellt Fungia som kan vara mycket snygga
                            Och komplettera med skivanemoner och kolonianemoner, följer ofta med den levande stenen och kräver väldigt lite, blir snyggt

Kommentar

• LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

En grön Sarcophyton, skivor och lila pumpande Xenia, perfekt att konkurera med algerna.

Men lyset är det viktigaste i salt. LED priserna är på väg ner i rasande fart. Jag tror att till våren så är T5 och MH utkonkurerade. Det finns 100W singelchip på väg ut på marknaden som kommer att skruvas till för att passa akvarie.

Kommentar

• LN
                                Användare
                                • December 2004
                                • 4744

Sen finns det ju en annan väg om man vill köra skummarfritt och det är en algae turf scrubber. ATS ska visst funka kanon som näringsexportör.

Kommentar

Arbetssätt...