Få ordning på lek

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Santa
    Användare
    • December 2006
    • 93

Få ordning på lek

Kan det vara helt kört och få diskusar o ta vara på ynglen?
    Har ett par nu som lekt 6-10ggr men dom blir bara frisimande sen blir dom uppätna.
    Nån som har några tips?
    Är helt ny på diskus hehe,Har odlat på malawi i ett gäng år dom är ju inte lika svåra
    Malawi i massor
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Njä... Jag har inte odlat diskus själv men andra sydamerikaner brukar äta upp äggen, men aldrig frisimmande yngel. Är det stressigt? Håller paret ihop eller bråkar de? Uppvaktar de varandra? Kanske en "strykfisk" att vakta mot? Spegel kan funka för centralamerikaner.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Mina hantlar är rätt dåliga på att samla ihop sina yngel på kvällen och de sprids för "vinden". Vet inte varför, men kanske är det lite för befolkat i akvariet eller nåt.

Omjag släcker lyset, vilket jag gör gradvis med tre ramper (15 minuter emellan) så ser jag att mina geophagus är snabbt frmme och äter upp dem.

Är det föräldrarna som äter upp sina egna yngel, eller andra arter?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Santa
        Användare
        • December 2006
        • 93

Det är bara det paret i en 250 liters balja.
        Har varit spring runt i lokalen och helt öppet kan ju vara det.
        Nu har jag täckt alla rutor förutom en del av framrutan får vi se om det hjälper,dom hade fortfarande frisimande yngel runt sig,håller tummarna.
        Malawi i massor

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Är det inga erfarna föräldrar kan baljan vara för stor. När någon käkar rom är det oftast en oerfaren hanne. men den som bestämmer om kullen är tillräckligt stor är oftast honan. Är den inte i hennes tycke rätt antal o värt o satsa på så kan hon klippa dem. Vad som är tillräckligt går inte o veta jaghar haft par som nöjt sig med 20 yngel men har också haft par som ratar allt under 50-70 frisimmande. Så det gäller o få upp kläckningsgraden o få de frisimmande o hitta rätt. Detta försvåras i stora inredda kar oftast med för mycket flöde.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Liter bilder på dina frisimmare vore kul. Du behöve rinte vara medlem för att peta in en bild.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Santa
              Användare
              • December 2006
              • 93

Kan ta nån blid i kväll om dom nu finns kvar
              Malawi i massor

Kommentar

Arbetssätt...