Har funderat på om det kan fungera att ha en komplett näringskedja i ett akvarium. Jag indrar omdet är någon annan än jag som har testat detta, och isafall om den personen skulle kunna hjälpa mig.
Jag tänkte nämligen förska mig på att upprätta en näringskedja som liknar den vi har i våra svenska insjöar.
Alltså att ha både prodeucenter (växter) och nedbrytare (Förslag?).
Självklart också ett par arter av svenska insjö fiskar som konsumenter, typ Abbore, mört, och på toppen som tredje konsument kanske en liten gädda?
Att bilda den första näringspyramiden tror jag inte blir alltför svårt. Exempel: Detta är bara snabbt improviserat.
4K Gädda
3K Abbore
2K Mört
1K någon växtätande varelse.
P Växter
Jag tror detta första steg blir ganska lätt. Men sedan måste man ju ha den andra delen. Nedbrytarna, Kräftan är en sorts nedbrytare vet jag, men så många andra man kan ja i akvarium vet jag ej.
Om någon har något alls att tillägga så snälla gör de.
Detta kanske inte ens fungerar, men vill gärna testa.
//johan
Jag tänkte nämligen förska mig på att upprätta en näringskedja som liknar den vi har i våra svenska insjöar.
Alltså att ha både prodeucenter (växter) och nedbrytare (Förslag?).
Självklart också ett par arter av svenska insjö fiskar som konsumenter, typ Abbore, mört, och på toppen som tredje konsument kanske en liten gädda?
Att bilda den första näringspyramiden tror jag inte blir alltför svårt. Exempel: Detta är bara snabbt improviserat.
4K Gädda
3K Abbore
2K Mört
1K någon växtätande varelse.
P Växter
Jag tror detta första steg blir ganska lätt. Men sedan måste man ju ha den andra delen. Nedbrytarna, Kräftan är en sorts nedbrytare vet jag, men så många andra man kan ja i akvarium vet jag ej.
Om någon har något alls att tillägga så snälla gör de.
Detta kanske inte ens fungerar, men vill gärna testa.
//johan
Kommentar